7 810 läst ·
9 svar
8k läst
9 svar
Staket mellan radhus
Vi har köpt ett radhus där grannarna på var sida har byggt stora fina altaner med höga räcken som går utefter tomtgränsen. Eftersom radhuset ligger i en sluttning, så blir räcket väldigt högt, över 2,5 meter, på ena sidan. Vi vill bevara den lilla gräsmatta som finns, men är det OK om vi sätter upp en spaljé som vi fäster i deras räcken. Då kunde vi plantera någon klätterväxt som lättar upp utseendet. Vi kommer naturligtvis att fråga grannarna, men hur skulle ni reagera? Vi vill inte stöta oss med grannarna.
Tacksam för synpunkter.
Tacksam för synpunkter.
Står staketen på tomtgräns?
Om ni har en spalje med lite luft bakom (säg 10cm) så kommer ju inte klätterväxterna dikt an mot staketet och risken för skada är la inte jättestor.
Men fråga grannen och se hur denne ställer sig till det hela.
Sen rent krasst så kan ni bygga en spalje som inte är fäst i grannens staket utan står på plintar, då har denne ingenting att säga till om!
Om ni har en spalje med lite luft bakom (säg 10cm) så kommer ju inte klätterväxterna dikt an mot staketet och risken för skada är la inte jättestor.
Men fråga grannen och se hur denne ställer sig till det hela.
Sen rent krasst så kan ni bygga en spalje som inte är fäst i grannens staket utan står på plintar, då har denne ingenting att säga till om!
Kanske det blir bäst då att sätta upp spaljen med plintar och ev kycklingnät bakom, så att inga växter letar sig fram till grannarnas staket. Bra att få ett par synpunkter på det. Tack
Kycklingnät är inte vackert och stoppar inga växter, skippa det.
Om jag uppfattat det rätt så vill ni ha en grön yta mot grannens plank .K Kristina J skrev:
Ett sätt som kan vara bra då är att prata med grannen och fråga om deras plank är stadigt och ha det som stöd för er spalje men inte bärande , min 30 cm från planket , det med hönsnät är inget bra på nära håll
Växterna kommer att klättra igenom det och ev bita sig fast i grannens plank , klart beror på vad ni tänker ha där .
Kan ni inte måla eran sida grön då ?
Oavsett så kommer en tät växt att generera ohyra , mygg , tvesjärtar och annat som vill gömma sig på dagen .grannen kanske inte är så där lycklig i det
Vi har gräsmatta med rabatt runt hela den ca 40 kvm lilla tomten, och alltså utefter båda sidorna mot grannarnas plank. Men för att få lite höjd på växtligheten närmast planken, och för att i någon mån dölja de inte alltför snygga planken, så skulle vi vilja ha en eller ett par spaljeer för klematis eller liknande. Tror att enbart ett par vita spaljeer i sig skulle göra mycket för inramningen, men naturligtvis vill vi även ha lite vacker växtlighet på vår sida.
Prata då med grannen om ni kan ha deras ( plank ) som sidostöd och sätt er spalje ca 20 cm från den
Ni ska ju ändå gräva för edra växter och då är det bra att komma ut en bit
Om planket är lite rankigt så förslå att ni stagar upp lite mer på eran sida , det brukar uppskattas
Ni ska ju ändå gräva för edra växter och då är det bra att komma ut en bit
Om planket är lite rankigt så förslå att ni stagar upp lite mer på eran sida , det brukar uppskattas
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag har svårt att förstå varför någon granne skulle tycka illa om att skymta lite grönt mellan sina staketspjälor.
Vildvin, humle, klätterrosor, kaprifol...
Andra har säkert mer fantasi än jag
Vildvin, humle, klätterrosor, kaprifol...
Andra har säkert mer fantasi än jag
Vi får hoppas att våra grannar tycker likadant, men vi ska göra vad vi kan för att hålla det gröna på vår sida.
Klicka här för att svara