det är säkert många som går i tankarna att bygga ett trädäck. Jag har aldrig byggt en altan innan så jag tänkte dela med mig hur jag som nybörjare gjorde så kanske någon kan få lite tips. Förmodligen säkert flertalet feltänk också som forumets experter kan belysa :)

Först velade jag fram och tillbaka om plintar och fästa bärlinan i betongplattan men valde tillslut att bygga altanen flytande på mindre markplattor. Först grävde vi bort runt 20-30 cm av jorden (förstår om ni reagerar på ”gräsmattan” på bilderna, men den är på G )
Sen markduk på det innan vi fyllde på rejält med grus som sen vattnades och jag körde med paddan 7-8 ggr
Förberedelse av mark med grus och markduk för bygge av trädäck vid ett vitt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävmaskin på en yta med grus bredvid en byggnad under arbete för att förbereda för trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggda trädäcksreglar på grus med verktyg, nivå och markplattor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag valde reglar 45x145 och köpte hem dem till en längd av 4,2 m, då kapade jag av dem 40 cm som kunde användas till kortlingar mellan reglarna till en del av altanen i allafall :)reglarna ligger alltså på cc45 och i balkskor

Grundkonstruktion av trädäck under uppbyggnad med reglar och grus framför ett vitt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag försökte först väga in alla plattor (ca 70st) men gav upp och vägde in regeln och justerade plattorna därefter och låste sen positionen med kortlingar

Jag ville inte ha några skarvar utan delade upp trallen och bröt av den med en fris mitt i.

Sen när ramen var klar var det bara börja skruva trallen, 28x120...

Konstruktion av trädäck i början med reglar och verktyg framför ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skruvade med torpedo max, kanonskruv

Nybyggt trädäck vid vit husfasad med person avkopplande på solstol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd träaltan bredvid vit husfasad med soldäck och två solstolar, gräsytan under förberedelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När hela soldäcket var klart kommer sambon på att form av staket som ramar in lite hade nog inte varit dumt... suck, men happy Wife, happy life:rofl:

Delvis byggt trädeck med stödpelare och verktyg framför en skogsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då det är dubbelreglat med 45 mm mellanrum (för frisen) så jackade jag ur 45 mm ur en 90-stolpe och slog ner den mellan reglarna och förankrade stolpen utifrån med ett gäng 4 tumsspik

Det tog en vecka och gick åt massor med pilsner och vatten i sommarvärmen!:cool: Nybyggt trädäck med integrerad trall och staket vid vit tvåvåningshus i kvällsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Nefrums och 7 till
  • Laddar…
Snyggt! Men insynskydd mot skogen?!
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
johel572 johel572 skrev:
Snyggt! Men insynskydd mot skogen?!
Det går en väg där inne. Sen kanske insynsskydd var fel ord, utan syftet var också en mer inramad känsla
 
Redigerat:
Konstigt med trappen vid dörren. Varför inte altanen i rätt höjd.
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
A AM86 skrev:
det är säkert många som går i tankarna att bygga ett trädäck. Jag har aldrig byggt en altan innan så jag då jag tänkte dela med mig hur jag som nybörjare gjorde så kanske någon kan få lite tips. Förmodligen säkert flertalet feltänk också som forumets experter kan belysa :)

Först velade jag fram och tillbaka om plintar och fästa bärlinan i betongplattan men valde tillslut att bygga altanen flytande på mindre markplattor. Först grävde vi bort runt 20-30 cm av jorden (förstår om ni reagerar på ”gräsmattan” på bilderna, den är på G )
Sen markduk på det innan vi fyllde på rejält med grus som sen vattnades och jag körde med paddan 7-8 ggr
[bild] [media][bild][bild]

Jag valde reglar 45x145 och köpte hem dem till en längd av 4,2 m, då kapade jag av dem 40 cm som kunde användas till kortlingar till en del av altanen i allafall reglarna la jag i balkskor mot yttre ramen

[bild]

Jag försökte först väga in alla plattor (ca 70st) men gav upp och vägde in regeln och justerade plattorna därefter och låste sen positionen med kortlingar

Jag ville inte ha några skarvar utan delade upp trallen och bröt av den med en fris mitt i.

Sen när ramen var klar var det bara börja skruva trallen, 28x120...

[bild]

Skruvade med torpedo max, kanonskruv

[bild] [bild]

När hela soldäcket var klart kommer sambon på att någom form av staket som ramar in lite hade nog inte varit dumt ändå.. suck, men happy Wife, happy life

[bild]

Då det är dubbelreglat med 45 mm mellanrum (för frisen) så jackade jag ur 45 mm ur en 90-stolpe och slog ner den mellan reglarna och förankrade stolpen utifrån med ett gäng 4 tumsspik

Det tog en vecka och gick åt massor med pilsner och vatten i sommarvärmen!:devilish:[bild]
Riktigt snyggt!:):D
 
  • Gilla
AM86
  • Laddar…
F
R RoBo skrev:
Konstigt med trappen vid dörren. Varför inte altanen i rätt höjd.
Det är ju ganska lämpligt att ha trallen under fasadbrädorna. Titta på bilden så ser du att det hade varit svårt ocd direkt olämpligt att ha altanen högre.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Varför det ? Finns väl inget som hindrar, bara det är luftspalt mot panelen. Konstigt argument.
 
F
R RoBo skrev:
Varför det ? Finns väl inget som hindrar, bara det är luftspalt mot panelen. Konstigt argument.
Skapligt konstigt och svårt med underhåll att göra som du säger tycker jag. Jag vill absolut ha trallen under fasad.
 
Även en balkong ? Är ju samma sak.
 
F
R RoBo skrev:
Även en balkong ? Är ju samma sak.
Det där blev ju bara dumt, det är liksom helt andra förutsättningar eller hur?
 
Nej det är samma sitter bara på olika höjd.
 
F
R RoBo skrev:
Nej det är samma sitter bara på olika höjd.
Trams
 
J
Skulle gjort exakt likadant som TS ang höjden, men en större platå vid dörren just för att kunna underhålla fasaden utan att riva altanen.

Förslag på ändring hade kanske varit att inte väga in plattorna så noga utan bara köra ner en stolpe som 145orna får vila mot, kapa i överkant och fästa med spik eller skruv. Enklare än måtta in 70st plattor i höjd
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
J Jotsat skrev:
Skulle gjort exakt likadant som TS ang höjden, men en större platå vid dörren just för att kunna underhålla fasaden utan att riva altanen.


Förslag på ändring hade kanske varit att inte väga in plattorna så noga utan bara köra ner en stolpe som 145orna får vila mot, kapa i överkant och fästa med spik eller skruv. Enklare än måtta in 70st plattor i höjd
Visst blev det så på en del plattor :) Gjorde en stolpe som låg mot plattan och fäste i regeln
 
  • Gilla
Jotsat
  • Laddar…
Finna många olika sätt att bygga på och vilket som är rätt är ju en smaksak i många lägen.
Vissa vill ha en trappa vid dörren, andra inte. Svårare än så är det inte.
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.