det är säkert många som går i tankarna att bygga ett trädäck. Jag har aldrig byggt en altan innan så jag tänkte dela med mig hur jag som nybörjare gjorde så kanske någon kan få lite tips. Förmodligen säkert flertalet feltänk också som forumets experter kan belysa 
Först velade jag fram och tillbaka om plintar och fästa bärlinan i betongplattan men valde tillslut att bygga altanen flytande på mindre markplattor. Först grävde vi bort runt 20-30 cm av jorden (förstår om ni reagerar på ”gräsmattan” på bilderna, men den är på G )
Sen markduk på det innan vi fyllde på rejält med grus som sen vattnades och jag körde med paddan 7-8 ggr
Jag valde reglar 45x145 och köpte hem dem till en längd av 4,2 m, då kapade jag av dem 40 cm som kunde användas till kortlingar mellan reglarna till en del av altanen i allafall
reglarna ligger alltså på cc45 och i balkskor
Jag försökte först väga in alla plattor (ca 70st) men gav upp och vägde in regeln och justerade plattorna därefter och låste sen positionen med kortlingar
Jag ville inte ha några skarvar utan delade upp trallen och bröt av den med en fris mitt i.
Sen när ramen var klar var det bara börja skruva trallen, 28x120...
Skruvade med torpedo max, kanonskruv
När hela soldäcket var klart kommer sambon på att form av staket som ramar in lite hade nog inte varit dumt... suck, men happy Wife, happy life
Då det är dubbelreglat med 45 mm mellanrum (för frisen) så jackade jag ur 45 mm ur en 90-stolpe och slog ner den mellan reglarna och förankrade stolpen utifrån med ett gäng 4 tumsspik
Det tog en vecka och gick åt massor med pilsner och vatten i sommarvärmen!
Först velade jag fram och tillbaka om plintar och fästa bärlinan i betongplattan men valde tillslut att bygga altanen flytande på mindre markplattor. Först grävde vi bort runt 20-30 cm av jorden (förstår om ni reagerar på ”gräsmattan” på bilderna, men den är på G )
Sen markduk på det innan vi fyllde på rejält med grus som sen vattnades och jag körde med paddan 7-8 ggr
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag valde reglar 45x145 och köpte hem dem till en längd av 4,2 m, då kapade jag av dem 40 cm som kunde användas till kortlingar mellan reglarna till en del av altanen i allafall
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag försökte först väga in alla plattor (ca 70st) men gav upp och vägde in regeln och justerade plattorna därefter och låste sen positionen med kortlingar
Jag ville inte ha några skarvar utan delade upp trallen och bröt av den med en fris mitt i.
Sen när ramen var klar var det bara börja skruva trallen, 28x120...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruvade med torpedo max, kanonskruv
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När hela soldäcket var klart kommer sambon på att form av staket som ramar in lite hade nog inte varit dumt... suck, men happy Wife, happy life
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då det är dubbelreglat med 45 mm mellanrum (för frisen) så jackade jag ur 45 mm ur en 90-stolpe och slog ner den mellan reglarna och förankrade stolpen utifrån med ett gäng 4 tumsspik
Det tog en vecka och gick åt massor med pilsner och vatten i sommarvärmen!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Riktigt snyggt!A AM86 skrev:det är säkert många som går i tankarna att bygga ett trädäck. Jag har aldrig byggt en altan innan så jag då jag tänkte dela med mig hur jag som nybörjare gjorde så kanske någon kan få lite tips. Förmodligen säkert flertalet feltänk också som forumets experter kan belysa
Först velade jag fram och tillbaka om plintar och fästa bärlinan i betongplattan men valde tillslut att bygga altanen flytande på mindre markplattor. Först grävde vi bort runt 20-30 cm av jorden (förstår om ni reagerar på ”gräsmattan” på bilderna, den är på G )
Sen markduk på det innan vi fyllde på rejält med grus som sen vattnades och jag körde med paddan 7-8 ggr
[bild] [media][bild][bild]
Jag valde reglar 45x145 och köpte hem dem till en längd av 4,2 m, då kapade jag av dem 40 cm som kunde användas till kortlingar till en del av altanen i allafall reglarna la jag i balkskor mot yttre ramen
[bild]
Jag försökte först väga in alla plattor (ca 70st) men gav upp och vägde in regeln och justerade plattorna därefter och låste sen positionen med kortlingar
Jag ville inte ha några skarvar utan delade upp trallen och bröt av den med en fris mitt i.
Sen när ramen var klar var det bara börja skruva trallen, 28x120...
[bild]
Skruvade med torpedo max, kanonskruv
[bild] [bild]
När hela soldäcket var klart kommer sambon på att någom form av staket som ramar in lite hade nog inte varit dumt ändå.. suck, men happy Wife, happy life
[bild]
Då det är dubbelreglat med 45 mm mellanrum (för frisen) så jackade jag ur 45 mm ur en 90-stolpe och slog ner den mellan reglarna och förankrade stolpen utifrån med ett gäng 4 tumsspik
Det tog en vecka och gick åt massor med pilsner och vatten i sommarvärmen![bild]
Skulle gjort exakt likadant som TS ang höjden, men en större platå vid dörren just för att kunna underhålla fasaden utan att riva altanen.
Förslag på ändring hade kanske varit att inte väga in plattorna så noga utan bara köra ner en stolpe som 145orna får vila mot, kapa i överkant och fästa med spik eller skruv. Enklare än måtta in 70st plattor i höjd
Förslag på ändring hade kanske varit att inte väga in plattorna så noga utan bara köra ner en stolpe som 145orna får vila mot, kapa i överkant och fästa med spik eller skruv. Enklare än måtta in 70st plattor i höjd
Visst blev det så på en del plattorJ Jotsat skrev:Skulle gjort exakt likadant som TS ang höjden, men en större platå vid dörren just för att kunna underhålla fasaden utan att riva altanen.
Förslag på ändring hade kanske varit att inte väga in plattorna så noga utan bara köra ner en stolpe som 145orna får vila mot, kapa i överkant och fästa med spik eller skruv. Enklare än måtta in 70st plattor i höjd