Bernieberg
Bernieberg: Det är också bra kämpat!
8 svar · 10,8k läst
F
Frågan: Hade bara formplyfa på taket. Resten var vanlig billig plyfa. Det är i kanten formplyfan löses upp. Trots att det var en hel, osågad skiva som jag använde. Kanske finns bättre formplyfa. Jag köpte på Bauhaus.
3 svar · 3,5k läst
J
Jotsat: Bestämde mig förra året för att spika regelverket pga högre hållfasthet (skråspikade en 5 tum från vardera sidan när regeln låg ovanpå bärlinan och 3st 4tum i ändarna in i ändträt på ramen). Skruv för trallen är given, men spik har absolut fortfarande sin plats. Alternativet är ju att ta betydligt grövre skruv och skråa ned dem, eller vinkelbeslag vid varje regel. Men
5 svar · 2,1k läst
A
Avenda: Jag håller på att leta belysning att sätta på stolpar runt tre stora trädäck. Tanken är att ha belysning på varje stolpe runt räcket, och även i trappan. Jag har hittat Konstsmide Modena som lyser upp och ner, vilket kan bli effektfullt mot överliggaren. Men är det någon som har använt denna på stolpar, eller är den för stor och bör stanna på en fasad?
0 svar · 2,8k läst
Peter2400
Peter2400: Vi har drygt 100m2 14 år gammal trall och har slipat med parkettslip, Rotex 150 och en einhell poler/slipmaskin. Jag gillar verkligen enhellen, den är lätt att hantera, stark och håller konstant hastighet oberoende av belastning och har digital inställning av hastigheten. Man får slänga 180mm stödrondellen och köpa en 150mm eller mindre, det ger lite mer kontroll. Med 60 papper så
4 svar · 6,9k läst
BirgitS
BirgitS: Vänta ett år och se hur kallt det blir på balkongen under vintern. Vi har ett mycket litet olivträd på vår och den har klarat sig i flera år men denna vinter, då det var ovanligt kallt under några veckor, har yttersta decimetern eller två på grenarna frusit och den har tappat alla blad. Vår balkong håller normalt 5 grader varmare än temperaturen utomhus och sen har vi ett elelement
2 svar · 4,7k läst
S
skutten11: Har du något problem med vatten eller fukt i en källaren ? Då kan det vara bra med en plast och lite jord ovanpå eller ingen men bra med ett skydd för plasten ,. det ska vara nedförsbacke på allt som heter mark ut från huset , det blir samma här Det blir till att slänta av utåt för din del , 1 cm per meter räcker för att det ska rinna bort
1 svar · 4,4k läst
MON3M
MON3M: tackar
2 svar · 1,9k läst
MON3M
2 svar · 1,9k läst
J
justusandersson: Det är lugnt med båda dimensionerna. Du har bra marginaler.
18 svar · 5,9k läst
·
Bernieberg
Bernieberg: Tycker inte alls det är fel att blanda liggande och stående strukturer, tvärtom är det ett bra sätt att få liv och göra uttrycket intressant. De finaste trähusen tycker jag är de som har både liggande och stående panel.
3 svar · 2,6k läst
·
sergeant
sergeant: Tänkte det kanske passar med en uppdatering om hur altanen blev. Saknas fortfarande några detaljer (i några av bilderna). Håller på med nya rabatter runt om som avskärmas mor gräsmatta med cortenplåt. Mvh ///Henrik [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
24 svar · 11,5k läst
·
N
Noseone: Det kommer funka i många många år..
5 svar · 1,6k läst
·
H
huggan: Om du pratar om 4 betongplattor på 9,3m så räcker det inte, du behöver 5 st och välj 195*45.
1 svar · 685 läst
thomas33
thomas33: Är det inte bättre att köpa ett utdragbart vindskydd som finns i 180 o 200 cm höjd? [bild]
1 svar · 8,1k läst
·
J
justusandersson: Jag kanske var otydlig. Kanalplast (som var det jag kommenterade) är säkert alltid mycket mer hållbar än den typen av korrugerad plast som du har nu.
18 svar · 10,6k läst
·
danne9
danne9: [citat] [citat] Får bjuda över grannungarna på saft och bullar... fast de kan ju tolkas konstigt om ja inte har några egna haha :) [citat] Ja så är de verkligen. Ja borde ju fattat... kan ja tycka så här efteråt.
6 svar · 4,7k läst
A
AndersS: [citat] Nej, det tar ingen tid att veva ungefär som att köra med motor och du får lyfta ned markisrullen, men det gjordes av vår leverantör efter ca 10 år när första markisduksbytet gjordes. Har man ett utfall på mindre än 3m klarar markisen starka vindar, vår har 2,8m och vi har ingen vindavkänning, åtminstone den modell vi har ska vara väldigt stark i armar och infästning enligt
5 svar · 4,4k läst
M
_marton_: [citat] Tack!
10 svar · 8,9k läst
·
raveper
raveper: Tänker du dig som ett plank med liggande brädor? En bild på något liknande..
1 svar · 4,5k läst
V
VetarN: 1000 kr kvm om det inte e för unikt. Gör min nu. E 60 kvm med massa avslut o höjdskillnader, cortens, ligger på 90 000
1 svar · 3,1k läst
offlarjon
offlarjon: Tack för era svar! Kollade upp Montano men de skulle ha drygt 5000:- för 16 m rör inkl. kapning, vilket blev för mycket pengar. Hittade till slut en skrothandlare ett par mil härifrån som hade rostfria 26 mm rör för 75:-/m (tyckte syrafast var overkill), så jag slog till där. Så nu är materiallistan äntligen komplett! :-)
7 svar · 3,5k läst
J
jonaslatt: Då borde det räcka tycker jag. Tack för bilden
6 svar · 3,2k läst
·
L
lindbergjosef: Då hamnar vi där jag gissade från början, innan jag skrev här. Tack för inputen!
6 svar · 3,9k läst
J
Jörgen Ö: Har haft grillar från både Rusta och Netonet......funkar jättebra....tills dom rostar sönder på ett par år...
2 svar · 4,5k läst
A
Arne999: Du kan väll alltid sätta reglar cc 60 och fästa skivorna cc120 för att slippa limträ? Kanalplast är väldigt enkelt att sätta med medföljande skenor. Nackdelen kan väll vara att kanalplasten slår mot det trä som bara fungerar som stöd. I stugan har jag 16mm kanalplast cc120 och kortligar mellan balkarna cc 120 för att klara snölast. Blåser det så låter det endel om taket. En
1 svar · 3,9k läst
E
Em_A: Inte för att jag vet hur man gör men kanske ersätta balkongen med en fransk balkong? Då kan man ju öppna och vädra.
2 svar · 4,8k läst
·
osiris
osiris: [bild]
3 svar · 2,0k läst
·
T
toolman77: Gör en 5mm radie med överhandsfräsen också så blir det riktigt snyggt.
13 svar · 5,5k läst
Anna_H
Anna_H: Ett tips: täck gärna marken med någon form av sten elelr mycket grovt kross. Det växer nämligen dåligt med gräs och linkande på sådana ställen och då blir det gärna kattoalett av det, om det är "grävbart" material. när vi byggde vårt trädäck samlade vi ihop alla stenar som dök upp under grävningen och lade dem sedan på sanden just för att slippa detta. Grannen tyckte det var
13 svar · 4,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.