J
justusandersson: En grundkonstruktion utan organiska material är säkrare i längden, inte minst mot fuktrelaterade problem. Den lösning som jag föreslog i inlägg #2 är inte så dyr.
3 svar · 3,8k läst
P
Prodigys: Ett trädäck är billigare än en plattyta. Plattytan är däremot lättare att underhålla tycker jag då man inte behöver hålla på med nån olja eller altantvätt. Allt du behöver göra med plattorna är att få bort ogräset vilket görs med antingen bekämpningmedel alá roundup eller lite snällare lösningar med ättika eller salt. Fogarna kan behövas fyllas på en gång om året men
1 svar · 2,4k läst
V
VillEksjö: [citat] Bättre !!
9 svar · 7,0k läst
·
O
ollo: Fötterna är 200mm i diameter så på några stack de utanför kanske 20-30mm men inget jag märkt av än.
5 svar · 17,6k läst
·
nikasp
nikasp: Bara att köra. Jag grillar året om i Stockholm med två olika gasol-Weber. Står under tak och nästan alltid under överdrag.
8 svar · 51,7k läst
AXS
AXS: [citat] Väldigt gammal tråd, redan byggt och rivigt. Men tack för svar!
31 svar · 22,4k läst
·
J
justusandersson: Jag tycker du krånglar till det i onödan. Om marken är så plan som det verkar räcker det med golvbjälkar som vilar på stenplattor med lämpliga avstånd. Fäst dem i hussockeln med balkskor eller liknande och skruva fast en bjälke på tvären längst ut. Med 34x145 trall kan du öka på c/c för bjälkarna till ca 75 cm. Satsa pengarna på hög kvalitet på trallvirket, helst G4-1, det
3 svar · 3,6k läst
·
H
Hjulbent: [citat] Blir nog upp till TS att ta till sig vad som bör/skall göras, hen kan ju tala med andra utanför forumet för att få klart som kan vara rätt
7 svar · 1,9k läst
A
Arne999: Jag har 14cm cellplast. Om cellplast bör ha kontakt med kanalplasten eller ej vet jag icke
9 svar · 1,9k läst
J
justusandersson: Som fundament blir det naturligtvis väldigt stadigt. Det kanske går att undvika snedsträvor, men då måste du dels använda stolpar som är mycket böjstyva vinkelrätt mot planket, dels fästa in dem i stolpfästena så det inte uppstår något spel. Antagligen kräver det högre ingjutna järn än normalt.
3 svar · 2,3k läst
·
K
Kristina J: [citat] Jaa, vad bra, tack för tipset!
7 svar · 4,2k läst
J
jottor: enligt artikel om nya råd från svenskt trä ska det vara 30mm in från kant och ändträ. Även förborrat. Ok för mig då jag alltid gjort så och har minimalt med spruckna ändar. Min fråga är om man använder det systemet med dolda skruvar som skruvas in från sidan hur funkar det? Blir ju bara lite trä att skruva i och vid ändar så kan jag gissa att det spricker med tiden av rörelser.
0 svar · 1,3k läst
K
Kent I: [citat] Man får nog hålla snöfritt .första året med värme få se vad det kostar .Har kyla på sommaren .värmepump
2 svar · 1,2k läst
·
Semiproffset
Semiproffset: [citat] Heh, om du läser mitt svar igen så är det precis vad jag skriver =) Lycka till med projektet
5 svar · 2,3k läst
Mugmaz
Mugmaz: Funkar hur bra som helst.
1 svar · 1,6k läst
·
Bernieberg
Bernieberg: [citat] Någon bild vore nog bra för diskussionen. Uterummets egenvikt är ju modest men det som ger hög last är snö om det nu inte är en konstruktion där taket tas bort på vintern.
1 svar · 1,5k läst
Sthlm1891
Sthlm1891: Hur gick det med trappan?
55 svar · 34,8k läst
·
lärjungen
lärjungen: Svenskt trä fäster i sin byggbeskrivning bärlinan i huset (se punkt 4 i bifogad bild). Läs hela deras byggbeskrivning här: https://www.byggbeskrivningar.se/utvandigt/altan/# Har personligen aldrig hört att man bygger trädäck i anslutning till huset utan att förankra det i fasaden/husgrunden. Men det kanske förekommer?
9 svar · 4,3k läst
·
M
M_H: Tack för tipsen och råden. Där får man för att man planerar efter inlägg på byggahus-forum och tror på allt man läser. :p När allt planerades tyckte jag mig läsa flera inlägg där överhäng på 50cm för 45x145 ansågs vara okej så trodde inte att 40cm skulle bli ett problem. Det blev ett besvärligt projekt att rätta till då jag egentligen hade kommit får långt för att ändra
11 svar · 6,6k läst
·
MollyMoon
MollyMoon: det heter visst reglar... he, he
15 svar · 16,7k läst
·
Anna_H
Anna_H: (kortlingar)
10 svar · 14,4k läst
·
J
jojo123: Gatsten är nog inget bra att ha intill eller under en glödbädd dom kommer att spricka , leca går bra om du sätter eldfast på det . i botten behöver du eldfast och eldfast bruk
1 svar · 3,0k läst
H
H45lbn: Finns det någon tillverkare av glasfibertrappor i södra Sverige, Skåne, Blekinge som kan rekommenderas?
0 svar · 1,6k läst
Charlie2
Charlie2: Vi har trägolv från Byggmax som vi behandlade med Osmo hårdvaxolja med liknande konstruktion som du planerar. Fungerat mkt bra i fyra år och trägolvet är varmt i sig. Avråder laminat.
2 svar · 3,1k läst
davveno1
davveno1: Tack för alla svar!
16 svar · 5,3k läst
·
J
JPW: Det är precis det här man letar efter i uppstarten av ett bygge man inte gjort förut! Tydliga och många erfarenheter utan krusiduller. Tack!
1 svar · 3,5k läst
·
H
hapazard: Ha, ja.. Nä många hål blir det. Men kompositrallen kanske kunde ligga direkt mot underlaget och då fästa clipsen i betongstenen.
34 svar · 14,1k läst
·
S
salvora: Nej, jag hittade aldrig den sidan. Nu när jag provar är sidan tom. jag får prova senare. Tack för tipset iaf.
2 svar · 1,5k läst
H
husjesper: [citat] [/QUOTE] Ok, tråkigt att höra - men tack för dina tankar om detta! Med vänlig hälsning, Jesper
4 svar · 2,7k läst
J
justusandersson: Det finns många sofistikerade hjälpmedel för detta, varav några är gratis. Eftersom inlärningstiden kan vara ganska stor för dessa program är det enklare att göra det med hjälp av ritningar, papper och penna, samt uppgift om solhöjd och solriktning för den aktuella platsen, dagen och klockslaget. Inte så svårt.
2 svar · 3,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.