Altan & Uteplats
RealElwood: Har kollat runt på nätet och hittat granitklinker, uteklinker, 2 cm klinker. Verkar ha många namn. Klinkers som läggs upphöjt på stöd, enbart i hörnen. Ganska dyrt, från 600 kr/kvm men jag ska inte ha mer än 3-4 kvm så det kan vara ett alternativ. Den är ju tänkt att lägga på hörnstöd men borde funka även på ett bjälklag C-C 300 mm. [bild]
Jahojjo: [citat] Då står jag fast vid Spirit 310. En mycket kompetent grill i prisklassen som du kan ha mycket länge. Hoppas du kan övertala frugan din!
optimum: Plocka loss de brädor som är mest täta och hyvla av dem någon/några mm och sätt tillbaka Är det hela golvet så är det nog enklare att göra om allt.
Malin165: [citat] Helt underbar manual!!! Skrattar så jag gråter! :crysmile::crysmile::crysmile:
Malin165: [citat] Nä, dra på lasyren bara! Jag har hållt på etappvis i över en månad. Så länge det är torrt går det bra. Jag kör en sektion i taget, och efter några dagar drar jag på ett lager till. Det blir torrt efter någon timme.
Thisbe_1: Hej Mazen! Ja, jag såg de där men det känns besvärliga att justera utan att plocka bort trall, och tål nog inte att man justerar utan att först avlasta med en domkraft eller liknande.
mexitegel: Ja, det börjar bli dax att försöka igen. Grillen hade premiär i går. Bra tips att öppna locket lite, det får jag prova (y)
Leif i Skåne: Här är länken som mynnade ut i om man har trall som sväller på vintern torkar på sommaren skall man använda rostfri skruv. A2 eller A4. !! https://www.byggahus.se/forum/threads/problem-med-trallskruv-som-gar-av-ejot.317311/ Tyvärr har Essve 2019 ändrat texten i sin broschyr och tagit bort texten att trall som rör sig är det olämpligt med C4 trallskruv. C4 var för trall inomhus som
justusandersson: Om marken är någotsånär stabil räcker det med att gräva ett hål och fylla det med betong. Montera stolpskon först, (se till att trappan inte kan röra sig) innan du fyller på med betongen.
Petros12: Hej, jag planerar att bygga en balkong med mått enligt bilden. Undrar om jag kan använda 2 ggr 4250X220X45 konstruktions virke till yttre bärlina? Den delen av balkongen är ca 4mX2m se bilden för exakta mått. Tackam för alla svar. [bild]
Tosse: Jag brukar ställa stolparna på pallningsbrickor. Då kan man lätt anpassa höjden. Börja med ändarna, stolparna däremellan är sedan lätta. Även ändarna brukar man kunna palla upp till rätt nivå med lite spillvirke, sen tillverkar man stolpen och skruvar fast den.
Pappa1986: [citat] Hej Har läst din fråga och funderar lite kring hur du menar vid den "rosa bollen". Du skriver att du ska ha en stolpe eller menar du att strunta i stolpen och bara ha reglarna som möts och att dem ska fästas i väggen? Alt 1: Fästa stolpen med genomgående bult? (om det nu finns förutsättningar) Alt 2: Om där inte ska vara någon stolpe utan reglarna ska mötas vid den röda
Thomas_Blekinge: [citat] Kan ni inte sätta larmet på altandörren istället? Det finns väl inga tjuvar som bär iväg med dessa möbler. Sedan kan ni konvertera ett par fönster till öppningsbara så kan ju dörren vara stängd och håller djur ute.
spiisfint: Hej Någon som har erfarenhet av Grossglockner trall? Dom har en räfflad variant som jag är intresserad av, men jag vet inte hur kvaliteten är på den.
Hkraft: Hej! Jag är på jakt efter bra tips på material och ett lösningsförslag på hur jag bäst bygger ett nytt golv till mina balkonger på villan. Huset har två balkonger som vardera är på ca 15 kvm och ligger ovanpå varandra. Den övre är således tak till den undre balkongen. Först hade jag tänkt att vi bara lade tryckimpregnerat golv. Men efter att ha tänkt och tittat närmare så tror
Stefan N: Vanligt kakelfix, men hela konceptet ser ju lite tveksamt ut måste jag säga.
Johananderssonv: Har målat med industrifärger, har tänkt på silikon eller dylikt men är ju så förbannat dyrt. Har inga bilder nu men kan fixa!
justusandersson: För att uttrycka det enkelt: Det är temperaturskillnaden mellan inneluften och glasets insida som avgör om du får kondens. Med enkelglas i fönstren får du nästan alltid kondens om det är kallt ute, men den är lätt att torka upp med en värmefläkt. Människan reagerar negativt på att vara omgiven av kalla ytor, vilket inte nödvändigtvis är samma sak som välisolerade väggar, tak
harry73: Jag tror också att kommunen äger slänten, men det behövs inte. Den kan också tillhöra en lantbruksfastighet eller en samfällighet. Jag är (nästan) helt säker på att kommunen inte kan, vill eller får ge tillstånd till vilken åtgärd som helst på slänten utanför din fastighet, och att de inte heller kommer att ge tillstånd för altan eller friggebod nära gränsen. Om du inte vill
CAH: Drygt fyra år senare...…bumpar tråden.... Jag har fått yttertaket lagt, lika som trådskaparen...nu skall det isoleras och slås på innertak, som troligen kommer bli råspont… Är osäker vad det gäller plast hit och dit.....tycker svaret här ovan var riktigt bra men jag undrar vad som händer med innertaket, om det ligger mot plasten? I vårt fall finns det en tanke att sätta in en
AndersS: Trall utomhus som utsätts för vädrets makter ska man inte överarbeta med "finsnickeri". Den sväller, krymper, vrider, slits, etc, beroende av årstid och ålder, men även att det oftast har hög fuktighet vid läggning och sedan torkar olika. Men använd gärna en bra klinga vid sågning så ni får rena snitt även om "blöt" trall kan vara lite extra knepig.
justusandersson: Några centimeter, max 5. Du ska kunna slå ner stenarna (med trä- eller gummiklubba) utan att de bottnar.
jonne72: Vi har byggt ett fristående uterum ovanpå ett fristående trädäck. Trädäcket byggdes året innan uterummet. Eftersom vi planerade för uterum redan när vi byggde trädäck valde vi att bygga den del av däcket som skulle hamna under uterummet på plintar. Resten av däcket vilar på vanliga trädgårdsplattor. Tänker att förutom förankringen borde plintarna även minska risken för
justusandersson: Sådana tabeller finns nog inte. Det beror på hur lång bjälken är och hur den är infäst, c/c avstånd samt inte minst hur den belastas. Med c/c 600 mm, ca 300 mm överhäng för en 45x170. Om belastningen bara är enstaka punktlaster kan överhänget vara större.