Hej!

Har hängt här ett tag och behöver hjälp med att tänka rätt och smart ;). 2017 byggdes ett sk. flytande trädäck på stenplattor enligt tomtens förutsättningar. Nu har familjeförutsättningarna ändrats och vi behöver få till ett staket runt trädäcket. Det framgår inte i bild men altangolvet är lagt uppifrån och ner, i hela längder, med en fris runt (därav dubbla reglar). Utanför stenplatteraden längst till höger har vi en höjdskilland ner till mark på 1-3 dm från övre hörnet till undre.

I samråd med granne är alltså tanken att fästa staketet i spaljen och ersätta avenboken runt trädäcket.

1. Som syns på bild försköt jag översta regelraden med ca 150 cm för att anpassa mig till avenboken. Frågan är om jag på något smidigt sätt kan ersätta mellanrummet med en typ av rabatt (har sett andra som integrerat blomlådor) integrerat i trädäcket. Det blir mycket jobb och dyrt om jag flyttar regel i nivå med spalje. Altangolvet är ju sågat enligt den yttersta regelformen..

2. Den lilla tomt vill man givetvis maximera. Jag tänker om jag kan skarva på reglarna på den yttersta stenraden med någon typ av plåt för att få 0.4-0.5m extra trädäcksyta? Skarvningen kan göras direkt på stenplattan. Kommer det svikta? Ett alternativ är att gräva ner 3(?) plintar för att fästa staketstolparna som sedan monteras i trädäck för extra stöd.

Har tyvärr inga fler bilder just nu men kan komplettera senare.

Schematisk bild av trädäck med måttangivelser, stenplattor, reglar och plantering bredvid ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.