5 958 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Solfilm kanalplasttak?
Jag har ett ca 8 år gammalt kanalplasttak av klickmodell som på några ställen fått visst läckage i skarvar. Detta har åtgärdats med silicon för ett par år sedan men kommer troligen behöva kompletteras om några år igen. Eftersom jag även tycker det är för ljust på altanen så undrar jag om någon har erfarenhet av att montera solfilm på tak av plast? Det skulle slå två flugor i en smäll nämligen. Jag har dock bara hittat solfilm anpassat för glas och jag vet inte hur bra kanalplasten skulle må av fästmedlet i dessa solfilmsrullar. Är det någon som har erfarenhet av detta dilemma?
Mvh!
/Kalle
Mvh!
/Kalle
Det är inte lämpligt att montera solfilm på plast!
Onödiga pengar att lägga på något som inte kommer att fungera.
Plast rör sig när den blir varm och kall, så solfilmen kommer att skrynklas och krackelera efter en tid.
Silikonet är också ett otyg då solfilmens lim inte fäster mot det.
Onödiga pengar att lägga på något som inte kommer att fungera.
Plast rör sig när den blir varm och kall, så solfilmen kommer att skrynklas och krackelera efter en tid.
Silikonet är också ett otyg då solfilmens lim inte fäster mot det.
Tack för bra svar. Undrar annars om det finns nån bra solfilmsrulle framtagen för att kunna klistras på plast? Jag hittade denna men det var ju apdyrt.
https://se.windowfilms-online.com/foensterfilmer-foer-polykarbonatytor
https://se.windowfilms-online.com/foensterfilmer-foer-polykarbonatytor
Om du vill testa med film på rulle skulle jag kontakta Soyafilm.se
0247-429998 dom säljer bla en färdigskuren avtagbar solfilm till bilrutor som går att återmontera flera gånger. Ej vanlig klisterfilm. Betydligt "segare" och mjuk.
Kanske han kan sälja den till dig på rulle. Inte gratis men kanske värt för att få en bättre miljö för dig.
Använder den på mina sidorutor fram på bilen. Dras av/på inför/efter besiktning. Superlätt att montera. Dra bort o gör om om du inte är nöjd.
0247-429998 dom säljer bla en färdigskuren avtagbar solfilm till bilrutor som går att återmontera flera gånger. Ej vanlig klisterfilm. Betydligt "segare" och mjuk.
Kanske han kan sälja den till dig på rulle. Inte gratis men kanske värt för att få en bättre miljö för dig.
Använder den på mina sidorutor fram på bilen. Dras av/på inför/efter besiktning. Superlätt att montera. Dra bort o gör om om du inte är nöjd.
Om jag förstår rätt så pratar vi om rätt många kvadratmeter solfilm. (+15 m2?)
Eftersom en solfilm inte är billig blir det ett rätt dyrt försök på ett material som inte är gjort för att sättas på plast.
Även avtagbar solfilm kommer efter ett tag att lossna, då även den inte kan följa ett kanalplasttaks rörelser.
Eftersom en solfilm inte är billig blir det ett rätt dyrt försök på ett material som inte är gjort för att sättas på plast.
Även avtagbar solfilm kommer efter ett tag att lossna, då även den inte kan följa ett kanalplasttaks rörelser.
En fråga:
Ditt kanalplast-tak är 8 år, har redan börjat bli åldersstiget och trasigt.
Hur länge till har du räknat med att det ska hålla?
En normal garanti-tid är ju 10 år, om du anser att de skadorna du har fått borde täckas av garantin är det kanske en väg att gå.
Annars så börjar väl taket närma sig när det är dags att byta ut det, och istället för att lägga ett antal tusen på solfilm som troligtvis inte kommer bli så snyggt speciellt länge och ändå inte öka livslängden med mycket kan du ju köpa ett tak som redan har den färgtonen du vill uppnå.
Då får du något som minskar solen och dessutom får du ett nytt fint tak med 10 nya garanti-år som inte läcker.
Gissningsvis är det inte mer jobb att byta taket än att få på en solfilm snyggt utan att riskera att skada ett 8 år gammalt plasttak.
En normal garanti-tid är ju 10 år, om du anser att de skadorna du har fått borde täckas av garantin är det kanske en väg att gå.
Annars så börjar väl taket närma sig när det är dags att byta ut det, och istället för att lägga ett antal tusen på solfilm som troligtvis inte kommer bli så snyggt speciellt länge och ändå inte öka livslängden med mycket kan du ju köpa ett tak som redan har den färgtonen du vill uppnå.
Då får du något som minskar solen och dessutom får du ett nytt fint tak med 10 nya garanti-år som inte läcker.
Gissningsvis är det inte mer jobb att byta taket än att få på en solfilm snyggt utan att riskera att skada ett 8 år gammalt plasttak.
Nja, att taket läckt vid en skarv beror mest på att jag är man och bestämde mig för att montera taket utan att först läsa instruktionerna. Jag menar hur svårt kan det vara???? ;-) Det stod tydligen nåt om att varje skarv skulle silikonas nere i skarven och inte bara ovanifrån som jag gjorde... Därav kompletteringskladdandet med mer silikon efter ca 3 år. I övrigt fungerar det prickfritt. Det var ett förhållandevis dyrt kanalplasttak vid inköpet på Beijer så jag tror nog att det har ganska många år kvar trots sina 8-9 år. Taket är ca 16-17 kvadrat och håller nog säkert lika länge till med lite tur. Min förhoppning var att jag med hjälp av en plastfilm ovanpå taket skulle kunna förlänga livslängden lite till och med. Om det blir snyggt eller inte på taket är av underordnad betydelse. För temperaturens skull går det att spänna duk invändigt för att få ner värmen något och det minskar även ljuset.
Stort tack iallafall för alla svar, det är kul att få ta del av andras erfarenheter och lärdomar.
Stort tack iallafall för alla svar, det är kul att få ta del av andras erfarenheter och lärdomar.
Dowser4711 skrev:
En fråga:
Klicka här för att svara