Z Zynvinkeln skrev:
Skruvar plus handtagskoppling kostade ca 300 kr. Hade själva handtaget sedan tidigare. Gick bra att montera på min elitfönster altandörr. Observera att på bilden är den långa handtagskopplingen men den passade inte så bytte till en kortare. Bra att ha är även en lång 5mm borr och en 18mm borr.
Som det är nu så sitter innerhandtaget med 3st träskruv. Då får man alltså borra 5mm rakt igenom dörren för att få i gängade dörrskruv och sätta inv gängade hylsor i ytterhandtaget gissar jag?
Är det bara att borra rätt igenom, eller det finns risk att man fördärvar mekanismen?
Fyrkantspinnen på nuvarande handtag sticker ut 60mm och går ej att lossa från handtaget (i allafall inte utan våld).
Behöver den kanske kapas då för att få plats med motsvarande utifrån?
Är det den du kallar ”roddarpinne”?

Z
J jordraketen skrev:
Som det är nu så sitter innerhandtaget med 3st träskruv. Då får man alltså borra 5mm rakt igenom dörren för att få i gängade dörrskruv och sätta inv gängade hylsor i ytterhandtaget gissar jag?
Är det bara att borra rätt igenom, eller det finns risk att man fördärvar mekanismen?
Fyrkantspinnen på nuvarande handtag sticker ut 60mm och går ej att lossa från handtaget (i allafall inte utan våld).
Behöver den kanske kapas då för att få plats med motsvarande utifrån?
Är det den du kallar ”roddarpinne”?
Hittade denna länk : https://www.byggoteknik.se/montera-las-i-altandorr

Ja befintlig träskruv ersätts med genomgående skruv och fyrkantiga pinnen kapas ned till bara någon cm på det yttre handtaget. När man borrar gäller det att vara noga, speciellt på det mittersta hålet som skall gå igenom mekanismen på låset.

Z Zynvinkeln skrev:
Hittade denna länk : [länk]

Ja befintlig träskruv ersätts med genomgående skruv och fyrkantiga pinnen kapas ned till bara någon cm på det yttre handtaget. När man borrar gäller det att vara noga, speciellt på det mittersta hålet som skall gå igenom mekanismen på låset.
Så ”roddarpinnarna” ”skarvas” där i handtagskopplingen? Så kapar man pinnarna till lagom längd eller?

Man börjar med att borra ett litet hål igenom handtagshålet där fyrkantspinnen går igenom spanjoletten för att sedan borra upp hålet från utsidan.
Jag rekommenderar att spanjoletten plockas ur när hålet borras upp så försvinner risken att spanjoletten kan skadas samt att hålet kan borras hela vägen, detta gäller även om det upptas hål för låscylinder.
Därefter återmonteras spanjoletten och handtaget kan styras på plats på utsidan med hjälp av centrering med fyrkantspinnen genom handtagsroddaren i spanjoletten och därefter kan hålbild märkas ut.
Det går även att tejpa lite papperstejp så kan ni märka fritt utan att vara oroliga för att rita på dörren och hela handtaget kan märkas ut vilket kan underlätta om även låscylinder ska monteras.

Denna fråga har besvarats flertalet gånger tidigare i forumet och jag tror att jag besvarat mer utförligt tidigare.
Den länkade montagebeskrivningen är en hyfsad förklaring som de flesta kan förstå.

• Gilla
jordraketen
  • Laddar…
J jordraketen skrev:
Så ”roddarpinnarna” ”skarvas” där i handtagskopplingen? Så kapar man pinnarna till lagom längd eller?
Pinnen från det inre handtaget ska gå igenom spanjoletten och sticka ut så pass att en handtagskoppling kan anslutas.
Den yttre handtagspinnen ska vara så pass lång att den räcker in i handtagskopplingen.
Handtagskopplingen ska sitta på utsidan av spanjoletten så den brister om någon med våld försöker manövrera det yttre handtaget till öppen position när spanjoletten är låst.
När handtagskopplingen brister så roterar endast handtaget på utsidan och den ser till att spanjoletten inte kan utsättas för större krafter än vad handtagskopplingen klarar innan den brister.

Kort svar.
Ja dom skarvas i handtagskopplingen på yttersidan av spanjoletten.
Det finns även speciella fyrkantspinnar med anvisningar i som kan användas utan handtagskoppling som fönstertillverkarna själva säljer som brister om de utsätts för större krafter.

Fick tag på handtag och brytkoppling idag för ca 150kr!
Snackade först med Elitfönster som hävdade att jag var tvungen att byta innerdelen också. Det tyckte inte låssmeden :)

Det finns ingen orsak att byta insidans handtag så länge fyrkantspinnen räcker igenom spanjoletten och sticker ut tillräckligt för handtagskopplingen, vilket dom oftast gör.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.