sir_daniel
sir_daniel: Jag byggde med 145 reglar som jag figursågade där berget stack upp för mycket samt gjöt under dem för att få stadga (med syllpapp mellan gjutningen och regeln), på några ställen blev det inte mycket regel kvar :crysmile: Sedan spräckte/sågade jag bort en del där just regeln skulle vara. Laser är grymt hjälpmedel för att se höjderna och sedan spraya där det sticker upp för mycket
6 svar · 1,8k läst
J
justusandersson: Jag har samma erfarenhet av Byggmax skruvar, både C4 och A2. C4 skruvarna gick sönder efter ett halvår i inte särskilt utsatt läge. A2 skruvarna (75 mm långa) vred sig runt sin egen axel när momentet blev för stort. Sedan dess köper jag inte skruv på Byggmax om det inte är av kända märken.
1 svar · 4,3k läst
·
Peter2400
Peter2400: Du kanske kan fälla in ett rostfritt ba i stenläggningen, snyggt och diskret. [bild]
3 svar · 2,6k läst
·
N
Nybergzzz: Hej! Jag har en altan på 32kvm med plasttak fönster och ytterpanel. Ytterpanel en sitter på utsidan och den är spikad på 45x75 regel. Ytterpanelen är stående. Ska jag klä insidan med stående lr liggande panel? Behöver jag luft spalt mellan panelen lr räcker de med regeln på 45x75?
0 svar · 840 läst
P
Peter_Stockholm: Om jag uppfattar dig rätt så ställer du badet på en singelbädd, Komplettera gärna med markisolering 5-10 cm där du ställer badet (nu kan jag inte Hydropool) men många bad har väldigt lite issolering där man har fötterna så det skadar inte. det du kallar "ram" runt om så skruvar du fast men skruva inte ner skruvskallarna för långt, då är det bara att skruva bort om det skulle
1 svar · 4,3k läst
C
Cider: Jag har en diskborste, fastklämd i ett rör på dryga metern. Funderar på om det går att göra något av ett par diskborstar fastskruvade på en bräda som sitter på tvären på ett skaft? Eller kanske 2-3 billiga dassborstar monterade på en kratta? (Skratta inte för mycket: det kan fungera.) Takskrapan från Nelson garden passar inte plastaket, men du kan knycka idén och göra en egen
2 svar · 3,5k läst
·
R
rävlyan: Jepp det går nog bra , men tänk på att foten är liten , kan halka iväg , åtgärd , borra ett 10 mm hål i foten och en platta , försök att sätta i ett 10 mm armeringsjärn , järnet behöver bara vara 10 cm långt för att det ska fungera , då kan inte stöttan flytta/kalva på sig i botten
5 svar · 7,6k läst
·
Haba_tsutt
Haba_tsutt: jag gjorde på följande sätt, med lite liknande förutsättningar men jag var begränsad av växthusets (Willabs stormsäkra) "inre" bygghöjd annars hade jag lagt lite tjockare frigolit... Golvmatta - typ utomhusmatta med "knoppror" Golvspån Frigolit 50mm Platonmatta - den starkare varianten, för att bibehålla någon typ av luftning av altanen Befintlig altan Att bygga in altanens trävirke
2 svar · 2,3k läst
Å
Ådala: Jag har nu justerat upp altanen. Jag har höjt nio stycken justerbara stolpskor med hjälp av stor skiftnyckel. Det gick faktiskt bättre än jag trodde. Men mycket ålande har det blivit, då jag justerat lite i taget. Tack för bra tips! Jag ska även placera ut två extra stolpar under bärlinan för att avlasta plintarna lite. Blir nog en enkel lösning med en stor betongplatta med stolpe
10 svar · 18,0k läst
·
J
Jotsat: Jag skulle skruvat upp trallen längst ut, längst in o i mitten för att komma åt regeln undertill. Sedan gjort stolpar i 2st 45x95 som du skruvar eller spikar ihop och låter den ena 45x95 gå ner på din sida om regeln. Du fäster sedan stolparna i regeln med franska träskruv + bricka eller ännu hellre Jumbo Jetting (finns lösvikt på XL-Bygg) så slipper du bricka och klä sedan stolparna
5 svar · 16,2k läst
·
H
huggan: nej det måste man inte. Flytande trallgovl är väldigt vanligt. Du behöver inte sätta fast det i huset heller.
3 svar · 4,2k läst
ricebridge
ricebridge: För att göra flytten lättare kan du dessutom göra såhär: 1. Fyll badet till ca 1/3 med kallt vatten, gärna med is. 2. Fyll badet med oöppnade ölburkar av angenäm styrka och smak. 3. Vänta ett par timmar. 4. Kalla samman vänner och bekanta. 5. Dela ut ölen till dem. 6. Töm ur vattnet. 7. Alla hjälps åt att hugga i och dra.
3 svar · 4,3k läst
·
C
crazytok: Ja det kanske folk har, mer än jag vet... självklart kommer den stå väderskyddad från regn och snö. Inget måste att ha den frostskyddad så länger jag tömmer den då mao? I mitt fall känns det ytterst bökigt att få till en bra lösning med extra utkast från huset med varmvatten samt att dra slang hela vägen som krävs. En vvb känns betydligt enklare och fullt tillräckligt till dom
3 svar · 14,2k läst
G
Gammalthus18: Tack får pröva :)
11 svar · 23,5k läst
G
maah
maah: Det som kan bli problem är väl kanske kondens. Men annars ser jag inga problem med det.
1 svar · 3,0k läst
D
DWestman: Hej, Hur blev det? Utforskade du alternativet med två skivor på vararandra? Vi har idag ett tak på 16 mm och funderar på att ”tilläggsisolera” med en skiva till under (tätt ihop). Mvh, Daniel [citat]
3 svar · 6,2k läst
J
justusandersson: Först spånskiva eller k-plywood. Sedan limmad gips. Sedan klinkers i sättbruk.
5 svar · 2,7k läst
O
Osdsnickare: [citat] Tjena! Skulle använda en byggsida å räkna själv på löpmeterspriset. Då kan du räkna in i minsta skruv 10% spill
36 svar · 61,2k läst
·
T
tobbbias: Det Anna_H skriver är helt sant. Sen så är det inte jättesvårt att lyfta en sån trappa i ett stycke heller. Eftersom ytan på trappan är rätt så stor och om du har kvar stenarna runtomkrong, så är det ganska lätt att ta en kofot och lyfta ena hörnet och sen rulla in en låg rullbräda under. (t.ex. denna som var det billigaste jag såg just nu:
7 svar · 1,7k läst
·
Mazen
Mazen: Det viktiga är att skruven biter bra. Strl på skallen varierar lite mellan olika tillv.och vill man ha stor skalle är det vanlig träskruv som gäller. Själv tycker jag att ett mindre huvud är bättre då den syns mindre . Om du lägger med glad gubbe uppåt så är mitt tips att skråa skruven lite utåt dvs skruva den lite vinklad.
1 svar · 4,2k läst
Fario
Fario: Att det löste sig för dig och att det blev bra gör faktiskt att jag blir glad!
76 svar · 30,5k läst
·
A
andthe: [citat] Hur har det gått?
33 svar · 10,9k läst
·
A
ajn82: Hej Vi har gått och tittat på markiser av modell större, både en pergola markis på ca 6.5x5 meter samt en terassmarkis på ca 6.5x2.5 m. Det blir ganska fort mycket pengar, men även stor skillnad på olika leverantörer. Men vad är det jag betalar för? Har till exempel fått en offert på Markilux som ligger ca 50% över priset på Warema som jag fått offert på från annat ställe.
0 svar · 1,5k läst
T
T.Gustafsson: Att ställa en konstruktion på plattor som ligger på mark går i regel snabbare, men vill man elliminera risken för sidoförflyttningar är en förankring i något nedgrävt att föredra, exempelvis betongplint. Särskilt viktigt när man skall bygga något mindre.
4 svar · 1,8k läst
·
hantverkare1
hantverkare1: https://www.bauhaus.se/gasolkamin-termo-med-flakt.html Den har jag. Mycket nöjd!
5 svar · 3,6k läst
mexitegel
mexitegel: Jyskpåsarna är i alla fall skräp. De lämnade vi tillbaka och köpte IKEAS istället, men vi har inte kommit så långt att vi fått använt dem än....
3 svar · 6,2k läst
F
fb35523: På deras skisser verkar de utgå från att man lägger 45x45-regeln kant i kant med 195-regeln, men jag skulle lagt den 5 mm upp så att 145-regeln kommer kant i kant med 195-regeln. Det är inte så noga i slutänden, för ingen annan än du kommer att se om det diffar på ett par millimeter här och där. Jag brukar vara övernoga med alla vinklar och mått, men när jag smällde upp ett
1 svar · 1,7k läst
·
Q
Qwerty952: [citat] Hur skall man ansluta i befintligt tak när jag har 2 st tak att ta hänsyn till? Jag funderar på om man kan gå in med det precis under takfot och sedan sänka golvet.
2 svar · 2,0k läst
·
maah
maah: Helt omöjligt att ta bra bilder i det här ljuset. Två försök till. [bild] [bild]
43 svar · 8,2k läst
·
M
Marcus Nielsen: Tänkte bara återkoppla med att jag under sommarens början byggde min altan med detta paket med skruvdragare. Det var inga som helst problem. Både borrskruvdragaren och slagskruvdragaren drar ner trallskruv snabbt och lätt. Grövre skruvar, typ 6x90 för konstruktionen, var heller inga problem för knacken. Den drar lätt in skallen en bra bit in i träet om man nu vill det. På jobbet kör
4 svar · 2,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.