Hej!
Jag ska bygga ett trädäck runt ett hörn av huset ca 10 m per sida och 3 m ut från husvägg. Jag tänker skruva en bärlina i husgrunden och sen ha en rad med plint. Enligt tabeller så ska en 195x45 klara en spännvidd av 3,10 m så den dimensionen bör räcka som golvbjälke ut från väggen. Nu till min undran, var ska jag placera plintraden? Ska man ta den så långt ut som möjligt eller ska man välja att ha ett överhäng på några decimeter?

Tror ni det skulle räcka med 170x45 golvbjälke som klarar 2,7 m och ta 30 cm som överhäng istället?

Jag vill inte va dumsnål med virket men tar gärna emot era synpunkter. Det enda jag vill undvika är att gräva två rader med plint, om det går.
 
Jag hade kört på 30-40 cm överhäng och 45x170 reglar, om inget annat (ex. behov av stolpar för räcke) påverkar.
 
Jag har ett överhäng på 30-40 cm på en 45x145 så du kan gott göra som du tänkt dig. Det blir stabilt och bra!
 
Ett överhäng på 40 - 50 cm har vi och det är grymt stabilt. golvreglarna är på cc 60 a 45*170
 
Ska du ha räcke? Isåfall kan stolparna bli extra stabila om du kan skruva dem i hörnen där reglarna ligger på yttre bärlinan, dvs om du t.ex ska ha 95x95 stolpar så låt reglarnas överhäng från den yttre bärlinan vara just 95 mm.

Om du inte ska ha räcke så går det sagt bra med överhäng på 30-40 cm utan problem.
 
Räcke har vi inte planerat men kanske ska fundera igenom en extra gång. Såg också nu att tabellen jag tittat i baseras på 22 mm tjock trall och jag planerar för 28 mm. I så fall känns det som det blir stabilt och bra. Var lite osäker innan om tabellen avser ett däck som håller eller ett som är rejält. Men baserat på era kommentarer så verkar det som det blir stabilt och bra om man följer den.
 
Stolpar till räcke kan du ju också välja att montera med markspjut utanför den yttersta bärlinan.
 
S Smargel skrev:
Hej!
Jag ska bygga ett trädäck runt ett hörn av huset ca 10 m per sida och 3 m ut från husvägg. Jag tänker skruva en bärlina i husgrunden och sen ha en rad med plint. Enligt tabeller så ska en 195x45 klara en spännvidd av 3,10 m så den dimensionen bör räcka som golvbjälke ut från väggen. Nu till min undran, var ska jag placera plintraden? Ska man ta den så långt ut som möjligt eller ska man välja att ha ett överhäng på några decimeter?

Tror ni det skulle räcka med 170x45 golvbjälke som klarar 2,7 m och ta 30 cm som överhäng istället?

Jag vill inte va dumsnål med virket men tar gärna emot era synpunkter. Det enda jag vill undvika är att gräva två rader med plint, om det går.
Hur gjorde du sedan? Vilka dimensioner körde du på? Någon svikt?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.