Efter veckor av klurande vänder jag mig nu till er för goda råd.
Jag vill bygga en hållfast ställning till mitt segeltak(3x4m).
Min tanke är att fästa stolpar i befintligt bjälklag - hur gör jag detta på bästa sätt och vilka dimensioner bör jag ha på stolpar och balkar? I ritningarna har jag valt att PU-limma 45x95 men är skeptisk till att de klarar 4,5 m i spännvidd. 45x170 kanske skulle gå men vill inte att balkarna och stolparna skiljer sig alltför mycket i storlek rent estetiskt.
Bifogade bilder:
1- 4. Hur det ser ut idag
5. Fästa stolpar i befintligt bjälklag
6. Ram, segeltak och befintligt staket
7. Målbild(typ)
.
Jag vill bygga en hållfast ställning till mitt segeltak(3x4m).
Min tanke är att fästa stolpar i befintligt bjälklag - hur gör jag detta på bästa sätt och vilka dimensioner bör jag ha på stolpar och balkar? I ritningarna har jag valt att PU-limma 45x95 men är skeptisk till att de klarar 4,5 m i spännvidd. 45x170 kanske skulle gå men vill inte att balkarna och stolparna skiljer sig alltför mycket i storlek rent estetiskt.
Bifogade bilder:
1- 4. Hur det ser ut idag
5. Fästa stolpar i befintligt bjälklag
6. Ram, segeltak och befintligt staket
7. Målbild(typ)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Snyggt! Är det Plus- serien från Bauhaus? Beslagen verkar väldigt smidiga att jobba med.G gaston12 skrev:
Du råkar inte ha en bild på hur du fäste pelare och regel?
Ja det är plus. Väldigt smidigt. Jag tycker det blev snyggt. Här varierar det ju om man vill använda beslag eller ej. Finns på Bauhaus, Bygghemma mfl. Tror jag köpte några limträbalkar på K-rauta också.
Ska se om jag fotat infästningen. Jag hade plintar för tre stolpar och fäste en i bjälklaget. En variant är att använda denna stolpsko:
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...tolpsko/stolpsko-plus-cubic-91x91-mm/p-474478
Ska se om jag fotat infästningen. Jag hade plintar för tre stolpar och fäste en i bjälklaget. En variant är att använda denna stolpsko:
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...tolpsko/stolpsko-plus-cubic-91x91-mm/p-474478
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden