Efter veckor av klurande vänder jag mig nu till er för goda råd.

Jag vill bygga en hållfast ställning till mitt segeltak(3x4m).
Min tanke är att fästa stolpar i befintligt bjälklag - hur gör jag detta på bästa sätt och vilka dimensioner bör jag ha på stolpar och balkar? I ritningarna har jag valt att PU-limma 45x95 men är skeptisk till att de klarar 4,5 m i spännvidd. 45x170 kanske skulle gå men vill inte att balkarna och stolparna skiljer sig alltför mycket i storlek rent estetiskt.

Bifogade bilder:

1- 4. Hur det ser ut idag
5. Fästa stolpar i befintligt bjälklag
6. Ram, segeltak och befintligt staket
7. Målbild(typ)

Utomhusterrass med träplanksgolv och plankstaket i bakgrunden under klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träreglar placerade ovanpå ett vitt vågigt tak, med en trädäckad uteplats och en träskärmsvägg i bakgrunden.
Skapa konto
En trädäck med stålplåtar för tak och trästolpar som del av en ställningskonstruktion, verktyg och måttstock synliga.
Skapa konto
Utomhusbild på ett trädäck med markeringslinje och tegelstenar för att planera en framtida ställning till ett segeltak.
Skapa konto
Schematisk ritning av ställning för segeltak med dimensioner och komponenter, inklusive PU-limmade balkar.
Skapa konto
Ritning av planerad konstruktion för ställning med mått och segeltakets placering, omgiven av befintligt staket.
Skapa konto
Teknisk ritning av ställning för segeltak och foto av liknande konstruktion uppförd på en altan.
Skapa konto
.

Ja det blir klurigt över 3m spännvidd. Jag tänkte bygga 3x5 m och stöd på halva sträckan (2.5) men byggde sedan 3x3 med limträ 90mm. Fäste en pelare i bjälklaget med extra regel och genomgående gängad stång.

• Trädäck med limträstomme och segeldukstak, omgiven av trädgårdsmöbler och grönska.
    Skapa konto
  • Gilla
carinashem
  • Laddar…
G gaston12 skrev:
Ja det blir klurigt över 3m spännvidd. Jag tänkte bygga 3x5 m och stöd på halva sträckan (2.5) men byggde sedan 3x3 med limträ 90mm. Fäste en pelare i bjälklaget med extra regel och genomgående gängad stång.
Snyggt! Är det Plus- serien från Bauhaus? Beslagen verkar väldigt smidiga att jobba med.
Du råkar inte ha en bild på hur du fäste pelare och regel?

Ja det är plus. Väldigt smidigt. Jag tycker det blev snyggt. Här varierar det ju om man vill använda beslag eller ej. Finns på Bauhaus, Bygghemma mfl. Tror jag köpte några limträbalkar på K-rauta också.

Ska se om jag fotat infästningen. Jag hade plintar för tre stolpar och fäste en i bjälklaget. En variant är att använda denna stolpsko:
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...tolpsko/stolpsko-plus-cubic-91x91-mm/p-474478

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.