T
TheSwoopis: Min far lade komposittrall ifrån Scandinavian Plank 2013, tvättar av den en gång per år med tillbehöret T-Racer till högtryckstvätten, ser fortfarande ut som nytt. Scandinavian Plank körde iallafall då med 2,8 m bitar, dvs de expanderar mindre än längre bitar, dock viktigt att hålla rätt avstånd mellan olika ändbitar beroende på i vilken temperatur man lägger dem. Avvaktade
1 svar · 5,0k läst
J
justusandersson: Fördelen med ett räcke i stål är att det bara behöver fästas in i fasaden. Dess hörnstolpar behöver bara vila på balkonggolvet. Vill du ha träräcke kan du göra det i egentillverkat limträ för att få en smäcker dimension. Limma ihop planhyvlade furulister med PU lim.
5 svar · 3,9k läst
·
Korvgubbe
Korvgubbe: Det går alldeles utmärkt att använda de plattor du redan har.
3 svar · 1,4k läst
V
Villa1949: Nej tyvärr ingen lösning än. Funderade ett tag på uterum men tveksam om garaget kommer hålla för vikten. Nu funderar jag lite på att riva garaget och istället bygga ett trädäc, men då ska det sökas rivningslov och bygglov osv. Så mer klok än så har jag inte blivit.
4 svar · 1,8k läst
·
G
granskogen: Hej allihopa! Sitter och knåpar på ritningar till en altan, har väl egentligen bestämt mig för att använda mig av markskruv. Tanken är att bygga längsmed husväggen som har en form som liknar ........| ___ ....... ___| .........................|___| Jag skulle vilja fästa en bärlina i grunden men det är en stenmuraktig grund från 1929, har intalat mig själv att det är dumt att
0 svar · 932 läst
Fiddelien
Fiddelien: ”Altantak” är inget alternativ?
1 svar · 1,2k läst
Fiddelien
Fiddelien: Japp, tänker mig något sånt. Är inne på att bygga på trappan i vinkel för att komma ner på typ marknivå precis vid källarfönstret för att sedan byggavidare för att ha plats för ett litet bord och stol/bänk. Tänker även på om man kan nyttja trappan som bänk, att skippa bygga sista trappsteget ner, men det kanske ser skevt ut?!
2 svar · 1,7k läst
·
mexitegel
mexitegel: Vad ska du sätta i stolpfundamenten? Skifferplattor i sig är ju inget vidare till infästning...
1 svar · 1,3k läst
A
Anonymiserad 122206: Klart att det finns en lite risk med cellplasten, men fundera på hur det blir med de snustorra löven under en altan...
5 svar · 2,6k läst
J
justusandersson: Oarmerade plattor i den storleken är inte gjorda för att ligga med så dåligt stöd. Jag håller med, det behövs en regel till i mitten. Annars är det en praktisk lösning på ett stort problem så här års.
3 svar · 5,2k läst
·
D
Daniel 109: Staketdruva, inte det vackraste kanske, men det beror ju på vad man prioriterar.
2 svar · 1,6k läst
J
justusandersson: Tryckimpregnerat virke kan du fästa mot en stengrund av något slag (natursten, leca, betong osv) men helst inte mot en träfasad eftersom det då bildas en fuktkänslig fog. Om det är lämpligt att kombinera infästning i grunden med plintar av någon form beror på markens beskaffenhet, Det är OK om marken består av berg eller någon friktionsjordart (morän, grus etc). Hur du bäst
6 svar · 1,7k läst
V
Villa1949: Om man vill slippa bygglov och istället bygga som attefallstillbyggnad kan man då bygga ett uterum på 15 kvm och sen ett skärmtak som fortsätter ut från uterummet över resten av terrassen?
11 svar · 4,6k läst
·
T
tobiast: Altantvättmedel och täcka in fasaden en bit upp och sen ht-tvätt hade jag nog provat först för att se om det blev bättre. Min erfarenhet är att fläckar i regel går bort med en ordentlig tvätt och på obehandlad trall som min så blir missfärgningar med tiden ändå nerblekta till samma nyans som träet i övrigt. Oljan tar ju inte riktigt bort en djupare sittande missfärgning om du
1 svar · 3,7k läst
Korvgubbe
Korvgubbe: Jag kör med en skimmer som hängs över kanten under uppvärmning. Har kopplat en slang till utloppet som ligger på botten under kaminen, på så sätt blir det bra cirkulation på vattnet under tiden man eldar. Tycker det fungerar riktigt bra, men viktigast är trots allt att man tvättar sig ordentligt innan man kliver i.
4 svar · 4,1k läst
·
V
vectrex: [citat] Jag förstår inte alls ditt argument? Altanen är 4800mm djup. Sätter du första plintraden 800mm från husväggen så får du 2000mm mellan varje plintrad. Det är betydligt bättre att sätta plintraden säg 200mm från husväggen och få 2300mm mellan varje plintrad. Med 170 reglar som spikreglar så kommer det bli stumt och bra ändå!
3 svar · 1,8k läst
R
Romeo Patrick: Hej! En aning luddig titel men jag vill börja med att säga: Jag har hängt upp en ram. Så den erfarenheten ligger jag på gällande det händiga livet. Så ha tålamod med mig och min nuvarande kunskap. Jag tänkte bygga ett utekök och behöver lite råd. Jag funderade på att lägga tegel och betongskiva. Inspiration är alltså denna: [bild] Min första fråga är: Verkar detta vara
0 svar · 6,8k läst
J
jannebmw: Är det nån som har köpt exklusiv trall utomlands typ polen? Söker efter ektrall /plank
0 svar · 2,3k läst
J
justusandersson: Den beskrivningen begriper jag faktiskt inte alls rent språkligt. Kan du uttrycka det på ett annat sätt?
7 svar · 2,4k läst
D
d.eberle: Hej, vi har också precis byggt en grillkåta. Vi skriver en blog om projektet på: http://www.eberlehus.se/blog/ Vad blev av era planer sedan, har ni byggt grillkåtan?
6 svar · 14,1k läst
N
nyss ny husägare: Börja med att bestäm vad ni vill ha på däcket; tex matgrupp, lounge, solstolar, pergola, spabad annat? Rita ut i rätt skala så ser ni hur stort ni behöver. Ett stort fyrkantigt trädäck ser sällan bra ut tycker jag. Överväg snygga trappor mot gräset, rundat eller brutet hörn, hål i däcket för plantering tex. Eller låt det sluta lite innan fasadens slut och anlägg en snygg rabatt
2 svar · 2,9k läst
·
Murkenlurk
Murkenlurk: Snyggt jobbat! Plastbrickorna verkar perfekt, jag ska kolla upp dem i veckan.
2 svar · 1,2k läst
·
T
Tarlin: Hej,skall bygga altan på ca 36kvm utan tak vill ha repfri,underhålls fritt golv. Bor vid havet. Vad rekommenderar ni? Tips? Mvh T.:)
0 svar · 1,7k läst
F1Alex
F1Alex: [citat] Riktigt snyggt, själv hade jag nog låtit bli en list i mellanrummet så vatten och snö lätt rinner bort utan att det blir halt.
10 svar · 34,4k läst
·
thomas33
thomas33: En dagvattenkassett är mer effektiv än stenkistor. Lite mer om dagvattenkassetter här: https://www.byggahus.se/forum/threads/stenkista-foer-dagvatten.276463/
6 svar · 12,0k läst
·
J
Joakim Alpsten: Det är så fånigt! Jag & min fru tycker båda att vi ska slå ihop ett lock till sandlådan men vi har tvistat i 2 säsonger om hur locket skall se ut! Så det har inte blivit av ännu. Men 2019 är kanske året!
3 svar · 5,5k läst
J
justusandersson: Det är lurigare än man tror vid första tanken. Använder man för klena mått, för låg virkeskvalitet och för långa avstånd mellan stolparna ser det lätt lite hängigt ut efter ett tag. Ögat upptäcker sådana fenomen väldigt snabbt. Det är lättare att ge förslag på dimensioner om ni redan känner till avstånden mellan stolparna.
1 svar · 5,1k läst
·
M
Mattias H: Vi köpte Rustas markiser ifjol. Både terass med motor och enklare fönstermarkiser. Det har varit helt okej tycker jag. Det enda som jag märker skillnad mot de vi köpte på Skånska Byggvaror är att de från Rusta är lättare. När fönstermarkisen är nedfälld så fladdrar den lättare i vinden. Det jag märkt skillnad på är att man förspänner de från Skånska med en vajer och det
12 svar · 42,2k läst
H
Hjulbent: Hur stort är det, vad värmer du huset med nu. Det går att ha EL-slingor ( dyrt i drift ) eller vattenslingor och då måste det vara lite värme på hela den tid som frysrisk finns
1 svar · 4,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.