Det beror givetvis på om det är okapat virke eller inte som står i vattnet.

Om du gjort ett kapsnitt i virket som står i vattnet är det inte bra.

• Gilla
Blueline
  • Laddar…
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Det beror givetvis på om det är okapat virke eller inte som står i vattnet.

Om du gjort ett kapsnitt i virket som står i vattnet är det inte bra.
Vad skulle det spela för roll? Det tryckimpregnerade ska ju inte bli sämre av att kapas.

Men 95-reglar är ju normalt NTR AB som sagt. Så det lär ruttna ganska fort med ändträet i vatten om det inte är typ en dag om året...

• Gilla
Blueline
  • Laddar…
T Tosse skrev:
Vad skulle det spela för roll? Det tryckimpregnerade ska ju inte bli sämre av att kapas.

Men 95-reglar är ju normalt NTR AB som sagt. Så det lär ruttna ganska fort med ändträet i vatten om det inte är typ en dag om året...
För att impregneringen är inte homogen rakt igenom, gäller framförallt grövre dimensioner. Så det spelar definitivt roll.

Ett utsatt kapsnitt bör man behandla efter kapning om man vill vara på den säkra sidan.

Redigerat:
Blueline Sbirgersson skrev:
Hej allesammans!

Jag har smällt upp en altan de senaste veckorna. Igår regnade det för första gången på 36 dagar i området och jag upptäckte då att det samlas vatten på berget under.

Det var tidigare gräs/jord som är bortskrapat för att frilägga berget.

Frågan är hur mycket skada de tryckimpregnerade stolparna tar när de står i vatten under perioder? Någon som har en lösning?

[bild]
[bild] [bild]

Fridens liljor!
Är altanen klar? Eller vart kommer vattnet ifrån? Brukar inte regna så mycket igenom altanen, vart kommer vattnet från taket ned?

För att impregneringen är inte homogen rakt igenom, gäller framförallt grövre dimensioner. Så det spelar definitivt roll.

Ett utsatt kapsnitt bör man behandla efter kapning om man vill vara på den säkra sidan.
NTR ska väl garantera att det är genomimpregnerat och att SP har godkänt anläggningen?

Blueline
H Husqvarna220Ac skrev:
Är altanen klar? Eller vart kommer vattnet ifrån? Brukar inte regna så mycket igenom altanen, vart kommer vattnet från taket ned?

Hej altanen är i stort sett klar, ska klä in den och sätta räcke. Vatten kommer då vi har sluttningstomt samt att vatten från tak kommer dit. Sista pucken ska jag ta tag i och koppla på dagvatten, men det är bara en del av vattnet..

• Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Blueline

Behandla på vilket sätt? Finns en hel del kapsnitt på en altan..

Blueline
H Hallerudsbo skrev:
Jag brukar ta denna .

Sågar snitt med 5-7 cm isär.
Dit med en klyvkil och ge en smäll med släggan.
Får man fin ränna.

Beror på hur ser ut så får man annars använda en vinkelslip
Ser jävligt dyr ut :crysmile:

Hyra en sån kostar runt en 1000-lapp för en dag inkl. diamantslitaget. Klart värt pengen, dessutom dammar det inte så förbaskat om den har vattenkylning. Mycket trevligt.

H
Ser jävligt dyr ut :crysmile:
Är inte så dyra.
Tror den kostar 8-9 tusen plus moms när jobbet köpte.
Sen om du hyr en och du känner någon som har avtal på cramo och kan hyra via så kostar den kanske ett par hundra.

Tror vi betalar 90 kr dagen när vi hyr.

• Gilla
Blueline
  • Laddar…
Behandla på vilket sätt? Finns en hel del kapsnitt på en altan..
Träolja har jag för mig, fråga på bygghandeln.

Finns många snitt på en altan och då får man givetvis göra en reflektion över vilka som är viktiga att stryka med extra olja. Helst ska utsatta ändar inte kapas utan använda en okapad regel eller trall med fullgod impregnering.

• Gilla
Blueline
  • Laddar…
Blueline
mexitegel mexitegel skrev:
Hyra en sån kostar runt en 1000-lapp för en dag inkl. diamantslitaget. Klart värt pengen, dessutom dammar det inte så förbaskat om den har vattenkylning. Mycket trevligt.
Ja ett lite smidigare alternativ, tack

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.