Terrassgolv med vita fläckar och ludd efter behandling med såpa och borste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träterrassplankor med vita fibrer efter rengöring med terrassborste.
Skapa konto
Terrassgolv med vita fläckar och ludd efter behandling med såpa och borste.
Skapa konto
Hej jag flyttade nyligen in i ett 2 år gammalt hus och nu i helgen skulle jag behandla min terass och valde såpa och borste.
Men efter så ser jag att det kommit massa vita strån ludd överallt ? Jag använde en terassborste och gnuggade ganska hårt kan det va felet ? Kommer det gå bort av sig själv eller måste jag slipa ?
Men det som känns lustigt är om jag gnuggat för hårt borde det inte blivit flisor då också...

Det är så det brukar bli, träresningen kan slipas bort med ett slippapper på förlängningskaft

Bemmin Byggare Bemmin Byggare skrev:
Det är så det brukar bli, träresningen kan slipas bort med ett slippapper på förlängningskaft
Tack för svar... okej men eftersom den redan grånat så kommer väl det bli flammigt då eller ?
För testade det på en liten bit man får ju slippa rätt mycket för att få bort det. Har ju 80 m2 med körde med ett 120 och 180 papper. Så det kommer inte gå bort av sig själv ? Trallen såg ju nästan ny ut innan jag tvättat förutom lite alger och nu blev brädorna såhär så känns som man gjort ett jobb som skulle göra den ren och fin och nu blev det värre än vad det va innan.

Du vet inte om det är nåt speciellt trallvirke, typ organowood eller så?

Nej det är inte organowood men man måste slipa då men hur mycket vilket papper ?
Tror du det bli värre om jag går över med t racer med högtryck ?

Dom som bodde här innan har inte behandlat med nåt på dessa två år utan kört med högtryck en gång bara vad jag vet.
Men sjukt att brädorna blev såhär fula när man endå använt det mildaste alternativet. Men du sa att det va vanligt att det blir så eller ?

Det är ett vanligare problem när man använt högtryck. Vet inte vad jag hade gjort.. det försvinner med tiden men kanske att jag hade upprepat behandligen med såpa och borste(inte den grova) och sen avslutat med att svabba med mindre utspädd såpa när det är blött men förstår om detta inte är något du vill göra hela sommaren. Ojämnheter bleks ju med tiden. Vad du än gör börja inte kleta olja på altanen, blir bara fläckigt och mörkt. Alternativt prova att borsta torrt (med den grova rotborsten).

Tack för svar...
Jag använde denna borsten

• Skur-/rödfärgsborste med trähandtag och svart plastfäste visad i en webbutik.
    Skapa konto
Hur mycket slipar man alltså så man inte fördärvar nåt menar jag? Nu drog jag fram och tillbaka på en bräda nästan 10 gånger innan det försvann

Den är grov, borstar skorv från mina äppelträd med den. Blev antagligen lite väl grovt när altanen var blöt och uppmjukad av såpan. Blir säkert bra om du får polerat in lite fet såpa med skurtrasor

80 kvm är en stor yta!

Läste att det va sån man skulle använda men antagligen är det så du säger...
Surt som fan bara. Men om jag förstår dig rätt ska jag slipa först för att få bort den ytan och sen såpa igen. Eller bara borsta om med mjukare borste och såpa. Kan det jag rivit upp nu verkligen försvinna då ? Förlåt många frågor nu men det blev så många alternativ och vill göra rätt denna gången och tack för du försöker hjälpa till

Har jag fördärvat trallen nu när man rivit upp ytan så

Den försvinner, åtgärd beror bara på vilket tålamod du har. Jag hade nog nöjt mig med att såpa det en gång alt bara vara.

Vet inte om jag är mycket till hjälp... men antagligen så är det väl så, om du är lite som jag och har haft bråttom med att få klart en stor yta, så är behandlingen antagligen bara halvfärdig och då hade jag provat att blöta ner igen och svabbat med en mjukare borste eller skurtrasa, men prova på en mindre yta så att det verkligen fungerar bra. Fibrerna blir nog mjuka när du blöter ner igen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.