E
EasyCash: [citat] Hur gjorde du sedan? Vilka dimensioner körde du på? Någon svikt?
7 svar · 5,2k läst
L
Lutte: Ett diagonalstag längst ut i dom fria ändarna som går ca 1-2m in på altanen. Du monterar dom 1cm från fasad så snubblar du inte på dom. En smidesfirma slänger ihop något sådan åt dig för några hundringar, komplett med spännskruvar.
9 svar · 8,3k läst
·
O
Oskar Davidsson: Osannolikt är det ju inte men funderar kanske mest på om det skulle funka att limma eller om det är helt förkastligt?..
3 svar · 1,7k läst
·
M
Myckling: Finns bara ett effektivt sätt. Man låtsas att de inte finns. Kräver en del träning men är fullt möjligt.:)
9 svar · 2,3k läst
J
Jotsat: Kan du inte sätta 3st 45mm i valfri bredd? Total tjocklek blir då 135mm. Om jag det rätt ser fästena ut att vara ihopklämda, så borde vara lugnt. Om inte kan du bygga ihop vilka tre tjocklekar du vill för att få rätt tjocklek. 28mm, 34mm, 45mm, 70mm, 95mm kan du experimentera med för att få rätt utseende Regeln i mitten kan då vara av lite mindre bredd. Du kan då gömma
1 svar · 1,1k läst
·
N
Nikorasu: [citat] Tålamod eller järnvitriol
1 svar · 1,3k läst
Magnus E K
Magnus E K: Finns det inga uppenbara fukt- eller luktproblem idag så tror jag att det skulle kunna fungera ok. Även om det värsta inträffar och det börjar mögla så är det kanske inte hela världen att riva ut igen när det bara är ett uthus? Måla hellre med en färg som kan släppa igenom fukt än en som är tät. Om det å andra sidan finns problem (annat än kosmetiska) i nuläget så är risken
2 svar · 1,5k läst
BirgitS
BirgitS: Du kan läsa vad Boverket skriver: https://www.boverket.se/sv/byggande/sakerhet/barnsakerhet-och-personsakerhet/sakert-glas-i-byggnader/ Se även en bit ner om fallhöjd här: https://www.glasgiganten.se/72-glasracken
12 svar · 6,2k läst
·
Kalle-
Kalle-: Nja, att taket läckt vid en skarv beror mest på att jag är man och bestämde mig för att montera taket utan att först läsa instruktionerna. Jag menar hur svårt kan det vara???? ;-) Det stod tydligen nåt om att varje skarv skulle silikonas nere i skarven och inte bara ovanifrån som jag gjorde... Därav kompletteringskladdandet med mer silikon efter ca 3 år. I övrigt fungerar det
7 svar · 6,0k läst
optimum
optimum: [citat] Stämmer nästan. Delarna bör vara i god kontakt så drar skruven ihop dem.. Se gärna denna filmens första del där Halle bygger uterum med konstruktionsskruv och har två delar lite väl långt isär så förstår man hur man inte ska göra och hur man bör göra. [MEDIA=youtube]reasyRdkIms[/MEDIA]
7 svar · 4,5k läst
·
J
justusandersson: Jag skulle vilja veta tydligare dels hur det ser ut idag, dels hur du vill att det ska se ut innan jag räknar på det. Lastkraven i byggnormerna är rätt höga för balkonger. Bärlinorna som går parallellt med fasaden behöver vara av limträ. Fördelen med limträ är att man kan ersätta balkhöjd med balkbredd. Den svartmarkerade pelaren mitt framför det blivande uterummet behövs inte
3 svar · 2,6k läst
·
K
kungcoopa: [citat] Hur har det gått med din trall? Krympte den något och fick du springor?
73 svar · 112,9k läst
Zenon
Zenon: [citat] Tackar, hade totalt missat, ändå kollade jag runt på hemsidan här om dagen. såg bara andra för runt 50kr.
2 svar · 3,8k läst
A
AndersS: [citat] Nygalvat påstås vara lite känsligare, men jag har kört med vanlig metall grund/primer utan problem. Men även som noterats tidigare lite lättblästring av nygalvat, men känns lite överarbetet för lite vinklar då det inte rör sig på samma sätt som plåt.
4 svar · 2,2k läst
A
anderrs: Känns som att C4 är en ok kompromiss, bästa är givetvis A4 men för den pengen så kan man ju lägga om 1/3 av däcket om 15år. Alternativet som jag ser det är att köra standard A4skruv men då får man leva med mer flisor vid skruvskallar.
6 svar · 2,3k läst
G
grozny: [citat] Snyggt! Tack för dina synpunkter! Har stadgat, men ej för sidokrafter, ska se över det, bra input där:-)
2 svar · 3,1k läst
·
Bjerke88
Bjerke88: Markduk har man i första hand för att material inte ska blanda sig. Därför lägger man det mellan jord och bärlager. Ogräs kommer uppifrån via skor och vind. I ditt fall hadde jag plockat upp plattorna. Plockat bort ogräset. Paddat Fyllt på med grus Och dragit av ytan igen. Lagt tillbaka plattorna Fogat noggrant. Det kan även behövas fogas när plattorna legat ett tag. Annars kommer
1 svar · 6,2k läst
·
BirgitS
BirgitS: Hej och välkommen till forumet! Hur utsatt för regn och sol är balkonggolvet? Sol som lyser en längre stund på mörkt trä kan göra det obehagligt hett att gå på.
2 svar · 2,4k läst
J
Joh_81: Du får nog lägga upp en skiss hur du tänkt dig. Ska takbalkarna ligga på bärlinan? Kan man fästa bärlinan bra och tätt i väggen så behöver den inte vara så grov alls.
1 svar · 1,1k läst
N
Nyborjarn: Nådde inte riktigt upp att mäta men fick det till mellan M14-M16, så M16 kan det mycket väl vara! Tack alla!
4 svar · 8,0k läst
·
P
Peter_K: Om du skruvar kortlingar till regeln innanför blir det ännu stabilare. Även om det är 220 regel så flexar den men om du skruvar några kortlingar så blir det ju en till regel som kan ta upp krafterna.
21 svar · 18,3k läst
·
T
tursut: Hej! Ska sätta upp bärlina till en altan i betongvägg på huset, bärlinan är 170x45 men jag kan inte hitta vilken längd på fasadplugg jag ska ha och hur tätt de ska sitta. Vill inte behöva borra mer än jag måste. Har hört något om att längden ska vara 3 gånger virkestjockleken så i mitt fall skulle det vara minst 135mm men stämmer det? Mycket tacksam för svar!
0 svar · 3,2k läst
J
jonte0: Min kommun svarade på min fråga om däck och tomtgräns: Du kan däcka varende kvm av din tomt om du vill :-) Detta var iofs en tomt utanför plan - kanske kan det tänkas finnas en speciell begränsning i en stadsplan för ett visst område. //
2 svar · 14,2k läst
·
B
blomfluga: [citat] Ja, jag förstår vad du menar, men det behövs inga extra stolpar eller stöd. Även med snöfickor och mycket snö är det inte här som det kritiska med taket ligger, utan detta är den enkla biten. Det enda man behöver göra är att förankra bärlinan i väggen på ett bra sätt, inte i yttervägg utan i stommen. Sen får man sätta tätt mellan stolparna och en rejäl bärlina i
9 svar · 7,9k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] En bra fråga i sammanhanget är väl hur mycket det gamla altangolvet kommer att sticka ut utanför de nya glasväggarna. Om det bara är 10 - 15 cm tycker jag att Rolis förslag, att lägga plåt över, är alldeles utmärkt. Duger säkert med vanliga fönsterbleck då.
4 svar · 4,2k läst
·
P
PM7: Följer
2 svar · 1,7k läst
P
2 svar · 1,7k läst
GGARD
GGARD: Vi har även funderar på att bygga en inglasning på den korta delen av trallen. Det kommer att dröja några år innan det blir verklighet men behöver jag förstärka konstruktionen där? Jag har ritat in ungefärlig placering i rött. [bild]
36 svar · 8,1k läst
·
Bemmin Byggare
Bemmin Byggare: Inte med swinger/peddo/NFED/porrskådisen [citat] Haha jo gärna men inte med swinger/peddo/sexande trädgårdstomtar/ porrblå stjärna i flaggstången/NFED. Det senaste är att han har hittat en fallosartat jätterot på stranden, den har stått svartblanksprayad mot hans garage i över ett år snart:sick:
3 svar · 2,8k läst
-JOL-
-JOL-: Ok. Kanske ökar överhänget lite. Vad har du ungefär för mått på facken och är du nöjd med det?
8 svar · 12,6k läst
·
Petteri Koste
Petteri Koste: Glöm inte sortera de nys brädorna efter bredd. 112-128 mm hade jag normalfördelat. Nominellt 120. Sparar mycket tid om du använder rätt bredd.
3 svar · 2,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.