Vi rengjorde altanen idag och lyfte bort trappen upp till altandörren. Altangolvet är tryckimpregnerat, 5-6 år gammalt och i bra skick. Inte utsatt för väder och vind. Men ett ett väldigt angränsat ställe under trappan är det någon som knaperliknaprat på min altan. Eller snarare byggt små bo, det satt små hårda skorpor ovanpå hålen i altanen troligen byggda av träet de tuggat på. Vem har knaprat här och vad ska vi göra för att undvika att de kommer tillbaka?

• Tryckimpregnerat altangolv med märken och hål efter insektsangrepp under en bortlyft trapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tryckimpregnerat altangolv med hål och skorpor som tyder på insektsaktivitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Har det stått nånting på trallen?

Or? Alltså strimmig trägnagare?
/Cruzze

• Gilla
Raptor50
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Har det stått nånting på trallen?
En trappa har det stått där står det.

Kankse snickarbin (https://en.wikipedia.org/wiki/Carpenter_bee)
Vilda ensamlevande bin som gnager hål i mjukt trä, fyller med mat och lägger ägg för nästa generation.De liger sean kvar i boet tills nästa år och upprepar sen processen.

oavsett vad så skulle jag nog försöka dra ner skruvarna till trallen lite............:)

• Gilla
Raptor50
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
oavsett vad så skulle jag nog försöka dra ner skruvarna till trallen lite............:)
Det är redan fixat

Snickarbin eller strimmig trädgnagare. Få ha lite koll i sommar så de inte återvänder.

Åsa Lund
Anna_H Anna_H skrev:
En trappa har det stått där står det.
Tack, det första man blir blind på är ögonen ;)

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.