T Tmac skrev:
[bild] [bild] [bild] Hej jag flyttade nyligen in i ett 2 år gammalt hus och nu i helgen skulle jag behandla min terass och valde såpa och borste.
Men efter så ser jag att det kommit massa vita strån ludd överallt ? Jag använde en terassborste och gnuggade ganska hårt kan det va felet ? Kommer det gå bort av sig själv eller måste jag slipa ?
Men det som känns lustigt är om jag gnuggat för hårt borde det inte blivit flisor då också...
Hej.
Det se ut att man har varit på den med högtryckstvätt, turbo munstycke brukar lämna efter sånt yta efter att man har slagit sönder träfibrer under hög tryck. Men jag kanske bara inbillar mig det.

T Tmac skrev:
Jag va mest rädd för att jag gjort min trall sämre och att den kommer se ut såhär nu när tanken va att behandla den och göra den finare. men då vad jag förstår kommer det lägga sig och försvinna. Det va skönt att höra för vill inte slippa nu när den börjat få den fina grå färgen.
Om du gillar den grå färgen ska du inte behandla den. Tvätta med såpa på våren (med lite mindre vigör nästa gång) och ev. någon gång under sommaren, men ingen olja eller annat kladd. Oljar du så kommer den bli svart.

7ender
Ta det lugnt. Det blir så där och det försvinner snart, som sagt.

Hjälper nån annan behandling än såpa som jag gjort nu typ sioxx ?

Hjälper mot vad?

Mot att jag borstat upp fibrerna i ytan på furun

Nej.

Okej då är det bara att vänta på att det försvinner av sig själv med väder och vind och användning

Du har ju fått ett gäng bra svar i tråden. Är du inte nöjd med dem?

Jo det har jag därför jag skrev så nu...ville bara kolla det med om det fanns nån behandling som hjälper men då vet jag..
Tack för all hjälp och svar

T Tmac skrev:
[bild] [bild] [bild] Hej jag flyttade nyligen in i ett 2 år gammalt hus och nu i helgen skulle jag behandla min terass och valde såpa och borste.
Men efter så ser jag att det kommit massa vita strån ludd överallt ? Jag använde en terassborste och gnuggade ganska hårt kan det va felet ? Kommer det gå bort av sig själv eller måste jag slipa ?
Men det som känns lustigt är om jag gnuggat för hårt borde det inte blivit flisor då också...
Jag byggde en altan och hade inte tak dom första åren. Körde med högtryckstvätt(T-racer)skulle vara jättebra till tryckat! Det var det inte!!
Det blev helt förstört med djupa spår i virket!! Visste inte hur jag skulle göra,
men testade med en exenterslip med
80 papper, och det funkade,gick sedan ner till finare och finare.Oljade sedan med pigmenterad olja då jag ville ha en mörkare nyans.Det finns ju även vitpigmenterad olja om man vill ha en ljusare nyans. Tvättar man och inte oljar så blir det,av egen erfarenhet,mycket flammigt och lortigt där man går! Och det går inte att tvätta bort.oljar man går det att tvätta! Golvsåpa funkar bäst innomhus.

För att endast ta bort "luddet" tänker jag att en slipduk torde funka utan att ytan blir flammig. Finns på Jula & Biltema mfl.
021952.jpg

Splintveden är mjukare än kärnveden, så det blir ojämnt.
Jag hade slipat med ett grovt papper och såpat med riktig träsåpa. Högtryck bör undvikas.

• Gilla
Grumsgrums
  • Laddar…
M Mats Olandersson skrev:
För att endast ta bort "luddet" tänker jag att en slipduk torde funka utan att ytan blir flammig. Finns på Jula & Biltema mfl.
[bild]
Funkade inte för mej iallafall. Slipduken fastnade och drog upp en massa flisor!

M Mats Olandersson skrev:
[bild]
Funkade inte för mej iallafall. Slipduken fastnade och drog upp en massa flisor!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.