Hej! Vi bor i ett enplanshus som är format som ett U. Över en del av innergården finns ett altantak. Bifogar foto. Jag har noterat att altantaket diffar några centimeter i mitten, och är orolig för att det på sikt sjunker ner ytterligare pga tung snö. Vi har bott här några år - men det är inte vi som byggt altantaket. Jag är osäker på om altantaket var mer rakt tidigare eller inte - men jag antar att det inte sluttade mot mitten när det var nybyggt.
Idag finns det två reglar (10x10 cm) som står lodrätt ca 60 cm från huset på vardera sida. Ovanpå reglarna vilar två horisontell plankor (17 x 4,5 cm) som också är fäst i husets sidor. Från huset går sedan 7 st plankor (9 x 4,5) som fäster i de två horisontella plankorna.
Ursäkta min dåliga beskrivning. Hoppas fotona förklarar bättre.
Min fråga är: Går det att avgöra huruvida konstruktionen är okej eller ej? Finns det något smart sätt att förstärka konstruktionen?
Idag finns det två reglar (10x10 cm) som står lodrätt ca 60 cm från huset på vardera sida. Ovanpå reglarna vilar två horisontell plankor (17 x 4,5 cm) som också är fäst i husets sidor. Från huset går sedan 7 st plankor (9 x 4,5) som fäster i de två horisontella plankorna.
Ursäkta min dåliga beskrivning. Hoppas fotona förklarar bättre.
Min fråga är: Går det att avgöra huruvida konstruktionen är okej eller ej? Finns det något smart sätt att förstärka konstruktionen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Infästningen i väggen ovanför föntren ser inte så bra ut. Hållfastheten på reglarna verkar ok, kanske i klenaste laget längs med takets fall. Brädorna som håller upp taket bör vara lite kraftigare (gärna reglar) så att de fördelar vikten bättre.
Känns lite klent, men inte så att jag skulle agera.
Känns lite klent, men inte så att jag skulle agera.
Hej!
Vi har byggt vår cykelförråd som är likt ditt koncept. Dock har vi valt lite grövre virke och gjort det tätare. och då har det inte blivit för tungt.
Det som du kan göra i efterhand kanske lägga in stöd till läktarna (Läkt) och skruva upp.
Se där jag markerat. Där skulle jag skruva upp antingen 70x70 stolpar eller liknade som stöd.Och nu verka det som det är ganska stora avstånd (enligt bild3) dvs du behöver nog bygga till lite läktar som stöd.
Vi har byggt vår cykelförråd som är likt ditt koncept. Dock har vi valt lite grövre virke och gjort det tätare. och då har det inte blivit för tungt.
Det som du kan göra i efterhand kanske lägga in stöd till läktarna (Läkt) och skruva upp.
Se där jag markerat. Där skulle jag skruva upp antingen 70x70 stolpar eller liknade som stöd.Och nu verka det som det är ganska stora avstånd (enligt bild3) dvs du behöver nog bygga till lite läktar som stöd.
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara