Hej!
Förra våren (maj) lät vi bygga en altan. Vi skrev avtal med hantverkaren för att vara på den säkra sidan. Vi reagerade på att han inte lade något mellanrum mellan brädorna. Han motiverade detta med att de ändå skulle dra ihop sig. Det gjorde de till viss del men det var väldigt svårt att hålla altanen ren då nästan ingenting föll ner mellan springorna.
Till hösten var allt mellanrum borta igen. I oktober hörde vi av oss till honom. Vi har återkommande hört av oss till honom men han har ännu inte dykt upp.
Under hela vintern låg det vattensamlingar på altanen. Nu när vädret varit väldigt bra ett tag är det fortfarande inget mellanrum, det enda vi ser i det som kunde varit springor är smuts (rester från löv, "pollen" etc).
Jag mätte precis hur brett det är. 21 plankor har en bredd på 259,7 cm. Dvs 12,36 cm per bräda. Är det tillräckligt stort fel för att vi ska ha "rätt" till att han ska göra om jobbet?
Förra våren (maj) lät vi bygga en altan. Vi skrev avtal med hantverkaren för att vara på den säkra sidan. Vi reagerade på att han inte lade något mellanrum mellan brädorna. Han motiverade detta med att de ändå skulle dra ihop sig. Det gjorde de till viss del men det var väldigt svårt att hålla altanen ren då nästan ingenting föll ner mellan springorna.
Till hösten var allt mellanrum borta igen. I oktober hörde vi av oss till honom. Vi har återkommande hört av oss till honom men han har ännu inte dykt upp.
Under hela vintern låg det vattensamlingar på altanen. Nu när vädret varit väldigt bra ett tag är det fortfarande inget mellanrum, det enda vi ser i det som kunde varit springor är smuts (rester från löv, "pollen" etc).
Jag mätte precis hur brett det är. 21 plankor har en bredd på 259,7 cm. Dvs 12,36 cm per bräda. Är det tillräckligt stort fel för att vi ska ha "rätt" till att han ska göra om jobbet?
Om ni påpeka det under jobbet så ska ni absolut höra av er till dom även om han har sagt de ska gå isär, det är ingen garanti då det är ett levande matrial.
Vi byggde en altan förra året och hade inget mellanrum mellan brädorna men det har gått isär väldigt bra och det är perfekt mellanrum, dock har vi inge direkt träd som skräpar ner heller så behöver inte direkt spola av det mellan springorna.
Vi byggde en altan förra året och hade inget mellanrum mellan brädorna men det har gått isär väldigt bra och det är perfekt mellanrum, dock har vi inge direkt träd som skräpar ner heller så behöver inte direkt spola av det mellan springorna.
Det är ju en smaksak, det är inte ovanligt att msn lägger fuktig trall tätt. Det kommer då att vara glipor när den torkar men tämligen tätt när det är blött. Men det behöver inte vara fel.
Spydiga kommentarer undanbedes. Om du ser bilderna så ligger vatten på och mellan brädor eftersom inte vattnet tränger ner i springorna.mathiash77 skrev:
Återigen, om du tittar på bilderna så ser du vilken skit jag pratar om. Har även nämnt vad jag menar (lövrester/"pollen").
Det är ett normalt avstånd och att det samlas vatten beror även på att en del trall är lite "u-formad", dvs bästa sidan lagts uppåt vilket också är normalt. De brukar börja gå isär när vårsolen börjar värma.Marelg skrev:
Vi gör rent det på våren med att dammsuga springorna och sedan spolar dem rena med vatten vid tvätt. I fritidshuset blåser jag rent med lövblåsen istället före tvätt.
Kan du utveckla? Hur kommer det sig att inte vattnet rinner ner _mellan_ brädorna pga att brädorna är är lagda med bästa sidan upp? Det kan väl endast bero på att mellanrummet är för litet och inget annat?A AndersS skrev:
Marelg skrev:
Det låter mest som gnäll från din sida eller att du inte accepterar de svar du får.
1. Vad avtalades i det skriftliga kontraktet kring avstånd mellan brädor?
2. Vad avtalades kring läggning av brädor för att vattnet skulle rinna av?
3. Under era muntliga samtal vilka kommentarer gjordes kring skräp från träd och er oro för vattenansamlingar?
På vilket sätt har du skriftligen tryckt på hantverkaren om att de inte uppfyllt ert avtal?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 281 inlägg
Jag tycker det ser bra ut iallafall. Hantverkaren kommer mest troligt bara ignorera er och anser att ni har orimliga krav. Försök se om ni inte kan leva med detta och hitta en metod att städa som inte innefattar att skräpet trycks ner i springorna
Ja jag börjar inse att vi nog inte kommer kunna påverka något nu i efterhand. Han var supertrevlig och väldigt professionell i övrigt. Vi blev tillfrågade om olika saker och jobbet är snyggt och bra gjort i övrigt.mathiash77 skrev:Det låter mest som gnäll från din sida eller att du inte accepterar de svar du får.
1. Vad avtalades i det skriftliga kontraktet kring avstånd mellan brädor?
2. Vad avtalades kring läggning av brädor för att vattnet skulle rinna av?
3. Under era muntliga samtal vilka kommentarer gjordes kring skräp från träd och er oro för vattenansamlingar?
På vilket sätt har du skriftligen tryckt på hantverkaren om att de inte uppfyllt ert avtal?
Vi pratade dock aldrig om mellanrummen mer än att jag frågade varför han inte hade mellanrum och fick då svaret att det kommer dra ihop sig. Hade han förklarat mer hur mycket det skulle kunna röra sig om hade vi säkert där och då bett honom lägga mer mellanrum.
Nu får vi väl försöka hitta något tunt hårt att dra mellan brädorna så skiten som nu sitter lossnar. Och sedan leva med att det kommer vara svårt att hålla det rent eftersom det inte trillar emellan så lätt. Hur vi ska göra till vintern för att det inte ska samlas vatten vet jag däremot inte. Förslag?
Om du inte vill lägga om det så är nog enda alternativet att hålla så rent som möjligt. Där brädorna ligger ihop när virket är som fuktigast kan man prova att såga upp spåret med en fogsvans så att man åtminstone får ett par mm glipa.
Om man verkligen vill ha bredare springor går det ju alltid att ta en sänksåg och såga upp springorna, men det är ett tråkigt och tidsödande jobb. Dessutom bör man väl fila ner de nya skarpa kanterna som då bildas.
Ett annat alternativ är att skruva upp alla brädor, ta bort en, och sen sätta tillbaka resten, nu med större avstånd. Även det ett tråkigt jobb, och skruvhålen kan bli flisiga när man backar upp skruvarna.
Men omöjligt är det ju inte.
Ett annat alternativ är att skruva upp alla brädor, ta bort en, och sen sätta tillbaka resten, nu med större avstånd. Även det ett tråkigt jobb, och skruvhålen kan bli flisiga när man backar upp skruvarna.
Men omöjligt är det ju inte.