Vi ska bygga trädäck bredvid trappen på sommarhuset. Det ska bli ett lågt däck som helst ska matcha någorlunda i höjd med första trappsteget.
Jag hade planerat att gräva plintar som däcket ska vila på. Hade inte planerat att fästa däcket i huset utan det ska vara självstående. Nu funderar jag på om det är overkill när det gäller ett så lågt däck. Det kanske räcker med plattor som bas? Fast det kanske blir för meckigt att få till fall på däcket och att få till det bra där marken är ojämn? I två av hörnen sluttar gräsmattan dels mot en rabatt och dels mot en buske.
Så, med forumets samlade erfarenheter...vilket sätt är smidigast/går fortast? Min man tycker allt med husbygge m.m är dötråkigt så det lär vara det enklaste/snabbaste sättet att bygga det på för oss som gör att jag får mitt trädäck.
Jag hade planerat att gräva plintar som däcket ska vila på. Hade inte planerat att fästa däcket i huset utan det ska vara självstående. Nu funderar jag på om det är overkill när det gäller ett så lågt däck. Det kanske räcker med plattor som bas? Fast det kanske blir för meckigt att få till fall på däcket och att få till det bra där marken är ojämn? I två av hörnen sluttar gräsmattan dels mot en rabatt och dels mot en buske.
Så, med forumets samlade erfarenheter...vilket sätt är smidigast/går fortast? Min man tycker allt med husbygge m.m är dötråkigt så det lär vara det enklaste/snabbaste sättet att bygga det på för oss som gör att jag får mitt trädäck.
jag tog 50*50 betongplattor, borrade ett hål i mitten och satte i justerbara stolpskor. men då var mitt lite högre så man kan krypa under och efterjustera. men om man gör tralldäcket i sektioner som ligger löst på reglar så funkar det ju hos er också.
Mitt trädäck som jag nyss byggt som även det är i höjd med mitt första (och enda) trappsteg är flytande och ligger på plattor. Stabilt som tusan. Inte en tendens till svaj! Det är byggt med 45x95or med 60cc. Även mitt trädäck är byggt med samma koncept för 2 år sen och är fortfarande stabilt.
Så plintar känns lite overkill!
https://www.byggahus.se/forum/threads/det-lilla-traedgardsprojektet.297081/page-4
Skrolla ner lite så kan du se hur jag gjorde
Så plintar känns lite overkill!
https://www.byggahus.se/forum/threads/det-lilla-traedgardsprojektet.297081/page-4
Skrolla ner lite så kan du se hur jag gjorde
Produkter som diskuteras: "markskruv"
Markskruv Twister M12 GroundPlug
För altaner och andra platta konstruktioner
436 kr inkl moms
399 kr
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

