Hej, ni som är byggkunniga! (Det är tyvärr inte jag, och min sambo har tummen mitt i handen, så honom är det inte lönt att fråga.)

På min uteplats har jag låtit bygga en halvmeterhög mur av L-betongstöd (ordentligt fastgjutna i underliggande urberg). Eftersom jag bor bara 75 m från E18, tänker jag bygga ett bullerplank ovanpå muren. Det skall bli 2.30 högt (ovanpå murens 50 cm höjd) och 13 m långt. (Kanske blir det även ett plasttak över uteplatsen så småningom, vilande på plankstolparna.)

Redan från början har jag avskrivit den enkla lösningen att sätta U-stolphållare i de därför avsedda vertikala hålen som bildas mellan L-stöden, eftersom ett så högt plank kommer att få ta ganska stora vindlaster. Tänker att det behövs en mer stabil infästning av stolparna, typ genomgående hål horisontellt genom muren på två olika höjdnivåer.

Alltså gick jag till Clas O och hyrde mig en en botthammare, och har nu borrat igenom muren med 12 mm borr, dels längst nere vid bottnen, dels ca 6 cm under överkanten.

Tänkte mig att dra igenom 10 mm syrafast gängad stång tvärsgenom både muren och stolparna (90x90), och avsluta med fyrkanstbricka + mutter i stångens bägge ändar. (Se bild.)

Blir litet osäker nu. Blir det bra, tror ni?

1) Gör det något att 10 mm-stången glappar litet inne i 12 mm-hålen både i mur och stolpar? (Man spänner ju ändå ihop hela paketet med muttrarna på bägge sidor.)

2) Blir stolpen dålig av att stå med ändträt direkt på marken? (NTR A) Det känns vanskligt att slippa markkontakt genom att montera den "hängande", dvs så att den börjar föst en bit upp på murens sida, säg 10 cm över mark - då har den ju inget stöd under, och planket blir ganska tungt. (Dock fördelat på en stolpe per meter.) Kanske kan man lägga dit en liten bit avsågat lecablock under - det borde väl dränerna bort regnvatten så att det inte blir stående, men ändå ge stöd?

Tacksam för alla tips.

Rådvilla hälsningar / Kerstin

• Schematisk illustration av en stolpe fastsatt med gängad stång i en L-betongstödsmur.
Det där blir jättebra!

Stort tack för svaret, Då vågar jag skrida till veket, då...
/ Kerstin

Stort tack för tipset,

men som sagt: jag har redan borrat tvärsigenom muren.

När jag väl har fäst stolparna (95x95), vilken dimension tror ni är lagom för de horisontella brädorna som går mellan stolparna, alltså de som jag sedan skall fästa själva plankbrädorna på? Det är bara 1 m mellan stolparna - jag är alltid litet nojjig, så jag "övergör" alltid saker, vill inte att något skall ramla ner...

Jag tänkte sätta vertikal lockpanel så att det blir alldeles tätt och inget ljud sipprar igenom, och sedan "provlyssna" bullerplanket under en säsong genom daglig fikapaus på uteplatsen.

Om jag då finner att ljuddämpningen inte håller måttet, antar jag att man som plan B kan sätta en ljudabsorbent på plankets baksida, alltså mot E18. Jag funderar på vanliga Rockwoolskivor + någon sorts hönsnät för att ullen inte skall fluffa ut + och kanske hammeritmålat armeringsnät allra ytterst för att ge stadga. De flesta bullerplanksmoduler man kan köpa färdiga verkar vara uppbyggda ungefär på det viset. Vad tror ni? Någon som redan har testat detta?

Men blir det inte blött i ullen när det regnar? Jag har odlat massor av sallat mm hydroponiskt i stenull, och den är ju inte på minsta vis vattenavstötande... (Fast nu börjar kanske ämnet höra till en annan avdelning här på Byggahus?)

Om det ska bli ljudtätt så är det nog bättre att skruva lockpanelen. Ska lockpanelen vara vänd mot uteplatsen? Så regelverket är mot E18? 45*95 borde räcka, men du bör nog ha några snedsträvor (som går från en stolpes lågpunkt till nästa stolpes högpunkt.
Om en ljudabsorbent ska göra stor nytta så ska den vara nära ljudkällan, har du 30 meter till vägen så tror inte jag att en utvändig absorbent gör någon skillnad.

• Gilla
Buster3
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.