niklasn
niklasn: Pga omständigheter som det så vackert heter så har jag inte vare sig stuga eller pool längre, men under tiden var jag väldigt nöjd. Den enda förbättringen jag kan komma på är locket, det är väldigt stabilt byggt och därmed tungt att hantera om man är ensam. Vi badade året runt utan problem.
19 svar · 12,7k läst
·
Darling McFluff
Darling McFluff: Tyg på insidan ger ingen skillnad för innetemperaturen, dock minskar det den direkta strålningen.
3 svar · 4,5k läst
nikasp
nikasp: Glömde att återkoppla men jag sprayade getingspray kring takfoten utifrån och var på helt rätt ställe nära bona så de dog. Inte haft en just där sedan dess. Har lite inaktiva bon kvar där uppe som jag tänkt ta bort varje år så man vet om nya kommit till. En sån bra att göra men tråkig uppgift som villaägare
10 svar · 3,3k läst
·
tarsson
tarsson: [bild] Börjat få till lite av stolparna....tar hemsk tid då de målas en sida eller emellan....vet att det inte är rätt....men det får bli så denna gång....resten förblir omålat tills det torkat ur....2x195 med 28 emellan...
23 svar · 3,8k läst
·
M
Marie MM: [citat] Precis, en ”rustik medelhavskänsla” blir bra. :) Vi har redan vinrankorna på plats!
2 svar · 4,4k läst
·
B
Blåbärspaj: Hej! Jag tänkte bygga en liten altan framför gäststugan. Önskat mått är 3800 bred och 2200 djup. Höjden är 300. Idag finns där en gräsmatta. Om jag har en bärlina längs med väggen, hur många plintar behövs och hur ska jag placera dem på smartast sätt? Vad föreslår ni för dimension på reglar respektive trall? Har ni ytterligare några goda råd om altanbygge får ni gärna
0 svar · 1,2k läst
Viktor171117
Viktor171117: Tack, bra idé
3 svar · 1,7k läst
Chr3
Chr3: [citat] Dags för mig att underhålla trädäcken här. fråga: hur gjorde du? Blev det bra?
4 svar · 2,7k läst
·
ymmij12
ymmij12: Lyckats hitta en sida. Men lär väll ta ett tag att få hem pluggarna från England. https://www.onlineplaygrounds.co.uk/do-nut-style-bolt-cover-two-part-playground-equipment-fixing-protection-caps-in-various-colours.html
3 svar · 995 läst
·
T
Tohan: Projektet är klar för säsong... Nästa säsong blir det staket.. Har typ 85 m långt.. Tänkte på smidesstaket... Ska man ha högre än vad jag har just nu eller samma höjd?
6 svar · 3,3k läst
·
GoC
GoC: [citat] Eller en bit av en 600mm vägtrumma, eller annat gratis rörstump som man råkar få tag på helt gratis.
9 svar · 4,9k läst
·
D
Dr Jumping Jack: Har skruvat min trall 145x34 med Essves system. Blev riktigt snyggt utan synliga skruv. Fick en känsla av att den sneddragna skruven ”bet” bra. Den hamnar ju djupare ner i brädan och jag tror inte man behöver efterdra. Det är inte heller lika noga att få skruvarna i raka rader som det är med synlig skruv. Dyrare men väldigt bra!
1 svar · 1,7k läst
tveksamt
tveksamt: Staketen är stolpar 95x95 och överliggare 34x145 som är rundad upptill. Resten av staketen är 45x95.
22 svar · 4,6k läst
·
BirgitS
BirgitS: Så att det blir sol dagtid under vår och höst, sommartid kan man så ofta vara ute på riktigt. Sen hur solen faller på din tomt under olika årstider kan jag ju inte avgöra från några foton.
5 svar · 1,4k läst
·
G
Gjutjärn: [citat] Såg du mitt senaste inlägg? :) Va tror du om att bygga en mer koja som på bilden? Håller 70x70 stolpe för ett sådant bygge tro?
21 svar · 4,0k läst
·
S
spuun: Vårt altangolv är målat väldigt mörkt, nästan svart. Det blir väääldigt varmt i solen. Riktigt dumt. Så se till att det inte är för mörk färg.
13 svar · 4,9k läst
·
Totte_S
Totte_S: https://www.byggahus.se/bygga/kostnad-bygga-altan-eller-tradack
1 svar · 1,3k läst
Magnus E K
Magnus E K: Om taket går in under takfoten så är det nog ingen risk att vinden lyfter taket från den änden så kanske behöver du inte skruva alls längst in? Lite lim under bara så att det inte ligger löst. (Bara en idé, ej testad i verkligheten.)
7 svar · 3,4k läst
·
AndersPS
AndersPS: Hur har det gått?
1 svar · 1,9k läst
B
Bonzo2000: [citat] Det verkar ju smidigt att man, som avtalspartner till Villaägarna, kan justera villkoren som man själv vill. På så sätt är det ju helt riskfritt att erbjuda förmåner. :rolleyes:
11 svar · 3,1k läst
S
Surly: Jag minns inte att de spåren fanns från början så inte säkert att det är byggaren. Många år sen jag gick där nu, min gissning är att det är överhäng på berget där och droppar nog vatten ner på virket. För att inte vattnet ska rinna ut i stråket där man går (och kanske bli till is på vintern) så har man sågat spår för att leda ner mellan springorna. Som bonusinfo kan jag
1 svar · 4,4k läst
·
J
john.h: [citat] Detta pris är från 2009.
10 svar · 137,7k läst
nikasp
nikasp: Hej, jag hetsdesignar en slags kaffetrapp som ska byggas på lör.-sön. Sagt att det inte behöver bli århundradets projekt men vill ändå få till något som åtminstone står rejält stadigt. Ska utöver det på bild bli fem vangstycken, två stolpar under mitten på högsta delen samt pynt vid de två korta räckena som jag inte orkat rita in än. Planen är att (pga av att Julas markskruv
0 svar · 3,9k läst
·
H
Hoztic: Hej! Jag håller på att byta ut min altan, och då tänkte jag passa på att gjuta en öppen spis direkt mot berget under altanen så att den stickar upp genom altangolvet så att säga. Det är berg under så den kommer att stå stadigt. Jag kommer att bygga formar att gjuta i, och förankra den med armeringsjärn i berget, som gjuts in i foten. Det kommer så klart bli eldfast tegel inne i
0 svar · 2,0k läst
D
Daniel Åström: Tjena jag har börjat göra en grillplats. Började med lecablock sedan slammade jag sedan putsbruk b på. Jag undrar vilken sorts färg jag ska använda för att måla dessa block Tacksam för svar.
0 svar · 2,0k läst
·
nikasp
nikasp: Liten trallspaning. Läste på ”bibeln” Svenskt Trä att dagens rön är att skruva trall med skruven flush mot ytan. Har en liten tvättrall i torpet som ligger extremt fuktigt och dåligt till på mark och har fem år på nacken. De skruvar som av en slump inte dragits under ytan ser faktiskt betydligt bättre ut än de andra. Jag bjuder på suckarna, försökte att INTE störa inspelningen
0 svar · 2,4k läst
·
TeroM
TeroM: [citat] Långa (200 mm) bits och lite snett in.
26 svar · 43,8k läst
·
D
DjCheat: Hej. Tänkte bygga en enklare eldstad så som de gör här -> https://iliketomakestuff.com/tie-fighter-grill/ Har lyckats hitta någårlunda liknande sten på K-Rauta (https://www.k-rauta.se/produkt/mursten-st-eriks-windsor-blockmur-naturgra-30x20x10cm/7340025601633) men inte helt nöjd med utseendet. Någon som vet var man kan hitta en som liknar mer den som de har i klippet från första
0 svar · 2,3k läst
Moana
Moana: Tänkte bygga ett kompositdäck (CC 30 cm) som blir 7 x 3,3 m. Regelverket (45 x 145 mm) kommer troligtvis stå på plattor (förutom pergolastolpar som står på plintar) och de fästs i sidan på bärlinorna, inte ovanpå. Till frågan: Måste jag ha en extra bärlina i mitten av de 3,3 m eller räcker det att sätta plattor under alla reglarna på samma ställe?
0 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.