Hejsan,

Måste bygga en lycka till källaren i altanen och vill gärna inte att den ska väga allt för mycket varpå jag funderar på vilka de minsta dimensionerna på virke jag kan använda. Har en fast konstruktion (blått) där jag sedan bygger utsidan av luckan (orange). Det som sedan kommer att bära trallen fästs i utsidan (gult). Jag kan inte göra något åt yttermåtten, de måste vara där för att kunna få in en vettig trappa och få upp det som måste kunna komma upp (pannan).

Nu är frågan, kan man ha såhär liten dimension på virket? Räcker det kanske att göra fler stödlinor (sätta med 40 mellan) att skruva trallen i? Man vill ju gärna vara trygg när man står på luckan och snackar i ett gäng på 3-4 pers.

Hittar inget belastningsindex som beskriver hur mycket vikt som grejerna tål. Sitter någon på detta tar jag tacksamt emot.

med nedan material kommer luckan väga någonstans mellan 60-70kg.

• Ritning som visar en konstruktionsplan för en altanlucka med virkesdimensioner och stödstrukturer i färgkodat format.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där lär väl hålla. Är ju inget klenare än en altan byggd i trallvirke. Är sällan man läser om folk som trillat igenom dom.

• Gilla
TonyJ2
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Det där lär väl hålla. Är ju inget klenare än en altan byggd i trallvirke. Är sällan man läser om folk som trillat igenom dom.
Tänkte mest att 45x45 som bärande inte skulle vara helt optimalt. Har ju använt 45x120 på övriga däcket, dock med längre delar än det ovan. Känns bara olustigt, men är kanske helt obefogat :)

Den bärande är den blåa 45x45 du menar.
Den är ju bara att skruva fast ordentligt
I Övrigt så lär ju 28x120 med ca 70cm spännvidd klara sig fint. Dom 45x45 på kan du skippa om du lägger trallen tvärs luckan (korta delen)

GoC GoC skrev:
Den bärande är den blåa 45x45 du menar.
Den är ju bara att skruva fast ordentligt
I Övrigt så lär ju 28x120 med ca 70cm spännvidd klara sig fint. Dom 45x45 på kan du skippa om du lägger trallen tvärs luckan (korta delen)
Nej, bärande den gula lodräta i bilden 45x45 som håller trallen. Jag ska lägga trallen med fiskben över luckan, då känner att de behöver vara där och i vissa fall slutar en bräda på en av de lodräta gula. Var bara nervös att om någon tar ett dansteg så knäcks den 45x45.
Verklighetsbild av en terrass under konstruktion, med en synlig gul 45x45 trästomme och lagd trall i fiskbensmönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tar med en bild ur verkligheten med så kanske det syns bättre.

Det var nått helt annat, då tar 45 reglarna all belastning men prova att lägga upp en 45 regel på två stöd med samma spännvidd och hoppa på den. Borde även vara enklare att skruva din fiskbenstrall om du har en bredare regel
Liggande 45x95 blir dubbelt så starkt och enklare att lägga trallen
Med 45 reglar så hänger sitter den ju bara i ett hörn, den lär ni dansa sönder, klarar knappt en Wienervals

GoC GoC skrev:
Det var nått helt annat, då tar 45 reglarna all belastning men prova att lägga upp en 45 regel på två stöd med samma spännvidd och hoppa på den. Borde även vara enklare att skruva din fiskbenstrall om du har en bredare regel
Liggande 45x95 blir dubbelt så starkt och enklare att lägga trallen
Med 45 reglar så hänger sitter den ju bara i ett hörn, den lär ni dansa sönder, klarar knappt en Wienervals
Bra ide. 45x95 då som mellanregel och kanske 45x120 där fiskbenen möts där jag idag har 2st 45x45 med mellanrum (de behöver en yta på 120 för att fästa). Tack!

Magnus E K
För att göra luckan lättare att öppna kan du ju montera gasfjädrar på undersidan, som på en bilbagagelucka. Då kan nog luckan väga 150 kg eller mer och ändå gå enkelt att få upp.

• Gilla
Pindus
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.