Magnus E K
GoC GoC skrev:
Bygger du dom av ett NTR/A klasat virke så håller dom bra (145 eller 195 reglar är det) eller ger tusan i att påföra färg som stänger in färgen. Om dom skall ”sväva” så lär dom oavsett tryckas ned mot plinten av snölasten. Finns inte en chans att den lilla anliggningsyta en bult ger mot virket skall klara snölasten utan att virket deformeras i de få cm2 som den är i kontakt med regeln. Blir ett rejält stämpeltryck på den lilla ytan som inte trä klarar att motstå utan att deformeras.
Mina svävar fortfarande ett år senare; var ju i och för sig dåligt med snö i vintras... Men med åtdragna bultar (franska träskruv i detta fall) är det väl även friktion mellan järnet och stolpen som tar lasten, inte bara skruvarna?
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Mina svävar fortfarande ett år senare; var ju i och för sig dåligt med snö i vintras... Men med åtdragna bultar (franska träskruv i detta fall) är det väl även friktion mellan järnet och stolpen som tar lasten, inte bara skruvarna?
Så klart fixar friktionen en del, men när regeln torkat ihop är friktionen noll.
Självklart skall en stående stolpe som är ämnad för att ta en vertikal last vila mot underlaget. Du kan inte förlita dig på friktionen om inte ”stolpskon” är som en gäddkäft på insidan. Med några ton snö på taket lär stolpen tryckas ned och hålet i den bli ovalt av den stora punktlasten på den lilla yta bunten utgör.
 
GoC GoC skrev:
Så klart fixar friktionen en del, men när regeln torkat ihop är friktionen noll.
Självklart skall en stående stolpe som är ämnad för att ta en vertikal last vila mot underlaget. Du kan inte förlita dig på friktionen om inte ”stolpskon” är som en gäddkäft på insidan. Med några ton snö på taket lär stolpen tryckas ned och hålet i den bli ovalt av den stora punktlasten på den lilla yta bunten utgör.
Nej. En stolpsko dimensioneras så att skruvarna tar all last (se tex Jomas dimensioneringsverktyg). Sen så klart om det är valt för klen stolpsko eller fel skruv så räddas man ju av att stolpen slår i botten. Men då är den även utsatt för fukt.
 
W witten skrev:
Nej. En stolpsko dimensioneras så att skruvarna tar all last (se tex Jomas dimensioneringsverktyg). Sen så klart om det är valt för klen stolpsko eller fel skruv så räddas man ju av att stolpen slår i botten. Men då är den även utsatt för fukt.
Det beror ju på hur stor lasten är.
Som amatörsnickare så ställer jag hellre stolpen i skon och skruvar fast den. Skulle tro att 99% av alla amatörsnickare inte räknat på skruvförbandets hållfasthet.
 
GoC GoC skrev:
Det beror ju på hur stor lasten är.
Som amatörsnickare så ställer jag hellre stolpen i skon och skruvar fast den. Skulle tro att 99% av alla amatörsnickare inte räknat på skruvförbandets hållfasthet.
Jag förstår den aspekten men som du skrev så kunde det uppfattas som fel att inte ställa den i botten.
 
W witten skrev:
Jag förstår den aspekten men som du skrev så kunde det uppfattas som fel att inte ställa den i botten.
Nej fel är det inte, men då bör du ju göra en ordentlig hållfasthetsberäkning av hela konstruktionen. Då kan du självklart beräkna ett skruvförband mellan stolpe av trä och stolpsko. Men det är väl ytterst sällan en hemmasnickrad altan är baserad på detta. då är det enklare att ställa stolpen på plinten.
skruvförbandet skall ju vara dimensionerar och beskrivet med skrivdimension och åtdragningsmoment, samt att det garanterat behövs konstruktionsvirke för att det skall funka. Då duger inte två 45x95 reglar av tryckad fura.
Blir allt för teoretiskt och ogörligt.
 
Glasar ni in allt kommer ju dom partierna att stabilisera upp konstruktionen.

Ribban som är allra högst upp, den går ju längs med alla stolpar. Minst 8st. Den stabiliserar ju upp och fördelar sidkraften längs med alla dessa. Skulle säga att det bör vara väldigt stabilt som det även utan krysstagen. Dom lär inte göra någon avsevärd skillnad nej.
Sedan vet jag inte hur avslutet ser ut på den översta ribban längst till vänster? Slutar den i luften eller ansluter den till ett hus eller garage kanske? Isf är det ”stabilt som fan” som alban skulle ha sagt!
 
Jag tycker det är svårt att gissa dimensioner med hjälp av bilder. Det blir alltid fel. Plåttäckningen drar ner intrycket av höjd. Skillnaden i snözon betyder också mycket. Stor skillnad mellan västra Skåne och Norrlandskusten.
 
  • Gilla
Uppfinnar-Nils
  • Laddar…
Magnus E K
GoC GoC skrev:
Det beror ju på hur stor lasten är.
Som amatörsnickare så ställer jag hellre stolpen i skon och skruvar fast den. Skulle tro att 99% av alla amatörsnickare inte räknat på skruvförbandets hållfasthet.
Nej, jag har naturligtvis inte räknat på det, men baserat på hur tröga de franska träskruvarna är att dra i (dra för hand med stor skiftnyckel var det enda som funkade för mig, skruvdragaren var chanslös) känns det ganska stabilt. Ska nog testa när det varit en rejäl vinter att lossa en stolpe och inspektera hålen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.