Jag är på gång att få fem hål grävda för att gjuta plint i. Hålen blir drygt 1m djupa och jag räknar med en hel del större sten, varför jag anlitat grävmaskin.

I hålet tänker jag sedan gjuta plint i 150mm-rör.
Vissa verkar lägga en 30x30 betongplatta under för att sprida trycket bättre, men andra påstår att denna platta kommer knäckas omgående då de inte är armerade.
Kan det vara en ide att ta två plattor och lägga en klick betong samt armeringsjärn mellan dem, eller finns annan fiffig lösning?

Plintarna ska bära en altan samt ett plåtbeklätt, oisolerat trätak i snözon 2. Jag vill göra det ordentligt men inte överarbeta det hela.

Hoppa över trädgårdsplattan, om du vill ha en fot så kör i en rejäl klick betong som du sedan ställer gjutröret i.
Finns också färdiga med stor fot, sådana har jag använt.

Stickan56
  • Gilla
Dimaa och 1 till
  • Laddar…
Platt botten i hålet innan gjutning.
Alltid platt botten, och singel att gjuta på.

Skulle 5x 150-rör klara av att hålla upp typ 3 ton med snö och egenvikten? Jag kanske räknar i överkant men det blir drygt 3kg/cm2.
Färdiga plintar är på 400cm2 bottenarea och i någon specifikation jag såg rekommenderas maxlast 400 kg, alltså 1kg/cm2.

Varför ska man ha singel?

D daniel_021 skrev:
Skulle 5x 150-rör klara av att hålla upp typ 3 ton med snö och egenvikten? Jag kanske räknar i överkant men det blir drygt 3kg/cm2.
Färdiga plintar är på 400cm2 bottenarea och i någon specifikation jag såg rekommenderas maxlast 400 kg, alltså 1kg/cm2.

Varför ska man ha singel?
stadig botten och gör så vatten rinner ner och inte sammlas runt plinten och skapar problem...typ ^_^

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.