Tänkte bygga mig ett långt plank mot grannen, cirka 28meter.

Tanken är att sätta 90x90 stolpar var 2meter, gjuter plintrör i dimension diameter 190mm och cirka 80cm djup. Plintjärn i dessa och sedan skruva stolparna med dubbla franskskruv på var sida. Blir detta tillräckligt stabilt enligt er? Planket skall vara ca180cm högt och agera insynsskydd samt vindskydd till vår baksida.

Sedan skall vi ha liggande ribbor antingen imellan eller utanpå stolparna. Förmodligen 45x45.... finns det några för/nackdelar med detta? Är 45x28 bättre? Gillar personligen det lite mer gedigna utseendet av 45x45.
Tänker mig också att dom skall sitta på bara ena sidan och väldigt tätt. Kanske bara 10mm imellan. Vill efterlikna bilderna nedan ungefär. Hur tätt tror ni dom har satt ribborna där?

Vad tror ni om konstruktionen på detta, kan man skruva bakifrån så man slipper synliga skruv på min sida tror ni? Eller sitter det för dåligt så att ribborna vill vrida sig tro?

Trädäck med möbler framför hus, pool och liggande träplank som insynsskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädäck med liggande träribbor som insynsskydd och modern bord med stolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PhilipZ
  • Laddar…
L
Du säger inget om längden och hur vindförhållanden är , det är stor segelbåt kanske som ska du bygga
 
L
Ursäkta bommade längden 28 meter , ändå ett häftigt vindfång
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
Längden? Som jag skrev ovan, planket blir cirka 28meter långt och cirka 180cm högt...
Vindförhållanden, inte vet jag.... ibland blåser det ibland inte. men självklart skall den stå emot kraftigare vindbyar när det kommer sådana!
 
Ja det är ett kraftigt vindfång, delar utav det kommer dock att ansluta till altan. Där man kan fästa det samt cirka 9meter hamnar bakom och längs med ett garage, där skulle man också eventuellt kunna fästa det i ovankant. Men då får stolparna gå upp högre än 180cm. Vet inte hur snyggt det skulle se ut.

Men planket dom byggt på bilderna är ju samma princip, och bra långt det med. Dessutom vid havet så det lär ju vara genomförbart bara man gör det på korrekt sätt.
 
  • Gilla
Husmanskost-ua
  • Laddar…
I.o.m. mellanrummet blir det inget kraftigt vindfång. Det kommer fungera utmärkt.
 
Fast å andra sidan vill jag nog ha det såpass kraftigt att jag i framtiden kan bygga det helt tätt om jag skulle vilja!
 
Jag tror ändå 200 fungerar, men själv skulle jag valt 150cm för att vara på säkra sidan.
Hoppas du får svar av någon som har koll var gränsen går.
 
  • Gilla
Johannapierrou
  • Laddar…
Med ett sådant höjt plank kommer det att krävas bygglov från kommunen, men det kanske du redan har/vet?
Gör du det däremot "genomskinligt" till minst 50% och har liggande "ribbor" så går det att gör det 180cm högt men då blir det kanske för glest.....
 
Det räcker med godkännande från grannen, vilket jag har.... :)
 
F
C crazytok skrev:
Det räcker med godkännande från grannen, vilket jag har.... :)
Var bor du där det räcker med godkännande av grannen för plank? Det är skillnad på plank och staket.

Angående om det kommer att funka med 2m mellan stolparna så är det inga problem alls. Däremot så är två meter för mycket för att ribborna skall förbli raka. Dom kommer att böja sig lite individuellt. Jag hade satt en tunnare vertikal list på 1m för att hålla ribborna raka, tycker du att den förstör bilden så kan du ju alltid sätta den åt grannens håll.
 
Det är helt rätt. Jag tänkte nog sätta en eller två vertikala mellan varje stolpe just för att hålla dom raka som du säger...
På baksidan mot grannen, blir snyggast!

Hur hade ni fäst ribborna? Kan man göra det genom att skruva dom bakifrån på ett bra sätt så man slipper synliga skruv på framsidan?

Jag bor i Lerums kommun, har varit på bygglovskontoret och pratat med dom och för deras del räcker det att jag har ett godkännande från grannen. Det är ett nybyggt område så dom kanske är lite snällare då, vad vet jag...
 
F
C crazytok skrev:
Det är helt rätt. Jag tänkte nog sätta en eller två vertikala mellan varje stolpe just för att hålla dom raka som du säger...
På baksidan mot grannen, blir snyggast!

Hur hade ni fäst ribborna? Kan man göra det genom att skruva dom bakifrån på ett bra sätt så man slipper synliga skruv på framsidan?

Jag bor i Lerums kommun, har varit på bygglovskontoret och pratat med dom och för deras del räcker det att jag har ett godkännande från grannen. Det är ett nybyggt område så dom kanske är lite snällare då, vad vet jag...
Vilken praktisk hantering av bygglovskontoret. Dom kan fan inte jobbat med kommunal verksamhet nån längre tid när dom fortfarande har inställningen att faktiskt hjälpa folk....

Jag hade satt ribbarna åt mitt håll och skitit i att det blir synliga skruv. Tycker att stolpen stör mer än skruven. Alternativt får du grannen med på noterna (och fakturan) och så sätter ni vartannat fack från respektive sida. Eller så gör ni som jag tänkte göra, klär in med ribbor från två håll, lägger på ett tak längst upp (typ vattbräda eller klär med plåt) och lägger in en LED-list. Blir väldigt effektfullt när det lyser mellan ribborna.
 
  • Gilla
Thorellg och 2 till
  • Laddar…
Ribbor på båda sidor är klart snyggast! Men jag har inte lust att stå för den kostnaden själv då det blir en slant med tanke på storleken och längden på planket. Det hade isf varit som du säger om grannen kan tänka sig stå för sin sida... kanske tar upp det med honom vid ett tillfälle framöver. Inte omöjligt att han går med på det....
Någon form av belysning på planket är tanken, hade nog tänkt ett gäng utanpåliggande armaturer dock. Men led list innanför kan vara en snygg lösning.

Har du någon bild där någon gjort detta tidigare så man kan se hur det ser ut?
 
F
Har en granne som har det på ett kort staket. Riktigt tjusigt. Har dock ingen bild och dom har inte tänt det nu på sommarn heller.

Du får avvakta tills jag byggt mitt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.