Hej.

Har en fundering.

Jag har fått hem ett parti med tryckimpregnerat virke. Byggt färdigt stommen.

Nu när det är dags att lägga trallen stötte jag på ett problem. I mitten av trallen är bredden 122mm och i ändarna ligger bredden på 118mm. Detta trots att jag plockat bort de två första lager brädor.

Är det så illa att ändarna torkat ihop och att jag måste torka hela partiet,(500m), för att få jämn brädd på brädorna ?

Lägger trallen med camo, dold skruv 1,6mm. Hur ska jag få detta att se vettigt ut?

Tacksam för svar

//mvh Johan

Redigerat:
Jag hade nog lagt ut all trall utan att skruva och lagt ett par grova reglar över ändarna för att hoppas att de inte vrider sig vid torkning. Vid bra väder borde de torka ganska snabbt men då har jag inte så stora krav på att det måste vara perfekt.
Det korrekta hade varit att köra in hela högen i en virkestork eller ställt den luftigt men kanske inte soligt under resten av sommaren och hoppas på det bästa.

Tror nästan det får bli så. Lägger upp virket så det får torka nån vecka. Kan ju alltid dricka öl under tiden och lösa korsord.

Tack!

• Gilla
JF.
  • Laddar…
Har samma bekymmer med min trall. Var dock lite ivrig så han lägga en hel del innan jag uppmärksammade detta, så efter några rader började det synas att de inte var jämn bredd över brädorna.

Jo, gjorde samma. Skruvade bort de brädor jag satt. Håller på att lägga ut nu så får vi se om det blir någorlunda .

• Gilla
Leon Åstrand
  • Laddar…
optimum
Jag brukar kapa en bit i ändarna.
Vet inte om det hjälper dig och det kanske går längre in på brädorna med smalare mått.

Men att låta virket torka först är vanskligt.
Det kan bildas en hel del så kallat propellervirke. Alltså brädorna vrider sig. Hopplöst att få ned sedan utan att använda tving.
Även att de böjer sig i sidled så du får ett elände att lägga trallen sedan.

Problemet för mig är att jag inte kan kapa så mkt utan att de blir för korta. Det som uppstår är att mellanrummet blir större i ändarna än i mitten på brädan. Vet inte om det går att lösa på något sätt.

Skruva på mitten och sprid ut med jämna mellanrum i ändarna och dra fast allt.

• Gilla
JF.
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Ska testa det, tack för tipset Robert.

R Robert-san01 skrev:
Problemet är att fast man drar brädorna kloss mot varandra i mitten så är det ändå en glepa på ca 3-4 mm ute i ändarna vilket gör att trallen får ungefär samma utseende som Austin Powers tänder... svårt läge. Talade med en byggare idag och enligt han så tar de in all trall och torkar det i minst 2 veckor för bästa resultat.

Kapat och lagt ut brädorna imorse att steka i solen. Skall mäta imorgon och se om något har hänt. Kanske blir katastrof men är villig att chansa.

B Blongen skrev:
Problemet är att fast man drar brädorna kloss mot varandra i mitten så är det ändå en glepa på ca 3-4 mm ute i ändarna vilket gör att trallen får ungefär samma utseende som Austin Powers tänder... svårt läge. Talade med en byggare idag och enligt han så tar de in all trall och torkar det i minst 2 veckor för bästa resultat.

Kapat och lagt ut brädorna imorse att steka i solen. Skall mäta imorgon och se om något har hänt. Kanske blir katastrof men är villig att chansa.
Det jämnar ut sig efter första vintern. Skruvarna kommer inte att orka hålla emot krympningen.

När trallen slutbearbetas på sågverket har all trall exakt samma fuktighet och hyvla till exakt 120x28 mm. Efter tryckimpregnering sväller trallen några mm, därför skall färsk trall läggas tätt.
Men om trallen är några veckor till månader sedan den blev tryckimpregnerad (datum står i övre högra hörnet på en gul lapp på trallpacken) Så har den börjat att torka och det sker från ändan.
Två gånger om året (på våren och på hösten) är trallen 120 mm Men i Mars när snön har smällt är den 123 mm och i Juli är den 117 mm det är genomsnittet det varierar med hur tätt det är mellan årsringarna.
Man lägger trall efter en måttband där var 4:e trall ena kant skruvas fast med 500 mm c-c om man vill ha 5 mm springa när trallen ”passerar” 120 mm i bredd vår o höst.
Dom övriga 3 trallbrädorna använder man små träkilar att justera och fördela springan så det ser rakt ut för ögat.
Det går inte att lägga trall med en fast distans emellan, då får man en solfjäder och det ser hemskt ut.

• Gilla
JF.
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.