6 112 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Isolering under uterum?
Jag har byggt 2 uterum, det ena isolerade jag med cellplast (frigolit) och det andra med traditionell trossbotten och stenull.
Det blir billigare med cellplast och mindre jobb men det är i stort sett helt oskyddat mot möss eller andra skadedjur som kan tänkas vilja bygga bo.
Det är mer jobb med trossbotten och stenull men bättre isoleringsvärde än motsvarande tjocklek cellplast.
Om du bara ska ha trall som golv och ingen matta eller liknande ovanpå så bör du lägga en svart vindduk ovanpå isoleringen så att du slipper se den genom springorna på trallen.
Det blir billigare med cellplast och mindre jobb men det är i stort sett helt oskyddat mot möss eller andra skadedjur som kan tänkas vilja bygga bo.
Det är mer jobb med trossbotten och stenull men bättre isoleringsvärde än motsvarande tjocklek cellplast.
Om du bara ska ha trall som golv och ingen matta eller liknande ovanpå så bör du lägga en svart vindduk ovanpå isoleringen så att du slipper se den genom springorna på trallen.
Tack för svar! Hur tjock cellplast använde du?maah skrev:
Jag har byggt 2 uterum, det ena isolerade jag med cellplast (frigolit) och det andra med traditionell trossbotten och stenull.
Det blir billigare med cellplast och mindre jobb men det är i stort sett helt oskyddat mot möss eller andra skadedjur som kan tänkas vilja bygga bo.
Det är mer jobb med trossbotten och stenull men bättre isoleringsvärde än motsvarande tjocklek cellplast.
Om du bara ska ha trall som golv och ingen matta eller liknande ovanpå så bör du lägga en svart vindduk ovanpå isoleringen så att du slipper se den genom springorna på trallen.
Tack för svar! Hur tjock cellplast använde du?maah skrev:
Jag har byggt 2 uterum, det ena isolerade jag med cellplast (frigolit) och det andra med traditionell trossbotten och stenull.
Det blir billigare med cellplast och mindre jobb men det är i stort sett helt oskyddat mot möss eller andra skadedjur som kan tänkas vilja bygga bo.
Det är mer jobb med trossbotten och stenull men bättre isoleringsvärde än motsvarande tjocklek cellplast.
Om du bara ska ha trall som golv och ingen matta eller liknande ovanpå så bör du lägga en svart vindduk ovanpå isoleringen så att du slipper se den genom springorna på trallen.
Jag hade 145 reglar som golvreglar så jag körde med 120mm cellplast.
Satte bara spillvirke under reglarna som cellplasten kunde vila på. Kommer du inte åt underifrån så kan du sätta läkt på insidan av reglarna istället.
Viktigt att få det vindtätt då vinden kyler mycket om den letar sig in.
Satte bara spillvirke under reglarna som cellplasten kunde vila på. Kommer du inte åt underifrån så kan du sätta läkt på insidan av reglarna istället.
Viktigt att få det vindtätt då vinden kyler mycket om den letar sig in.
En fråga här.
Hur gjorde ni med plintar?
Jag ska bygga ut min altan och sedan placera ett fristående uterum på det.
Ca 1 meter ovan mark.
Gräva 800 mm och ställa färdiga 500-700 mm fundament/plint på kross eller gräva/borra och gjuta plint. Om gjuta hur djupt? Håller till i Vallentuna, frostfritt ca 1500 mm gissar jag.
Färdiga plint borde palla vikten från altan/uterum, det är med tjälskjutningen jag funderar på.
Hur gjorde ni med plintar?
Jag ska bygga ut min altan och sedan placera ett fristående uterum på det.
Ca 1 meter ovan mark.
Gräva 800 mm och ställa färdiga 500-700 mm fundament/plint på kross eller gräva/borra och gjuta plint. Om gjuta hur djupt? Håller till i Vallentuna, frostfritt ca 1500 mm gissar jag.
Färdiga plint borde palla vikten från altan/uterum, det är med tjälskjutningen jag funderar på.
Klicka här för att svara