bebben
bebben: Ok, det gick lite för fort där :) 3605 mm skulle det ju vara. Dock kvarstår tipset. Hade ju löst sig om man mätt trallen innan bjälklaget sattes upp ;)
12 svar · 6,6k läst
M
muster: Strålande, tack så mycket för tipset!
2 svar · 4,2k läst
G
Gutte: Det finns ju Lasyr som funkar bra. Lasyr kan man dessutom blanda fram till i princip vilken nyans som helst. Vi kommer nog att köra på lasyr istället för olja på en spaljé.
1 svar · 6,5k läst
R
Renoveraren: risken är väl större att det blir vingligt om det blir en extra "led" i konstruktionen som det blir om jag skall fästa stolpe vid marken och sedan fäsfta bärlinan i stolpen. Jag tror inte jag kkommer få problem med att få det i våg även om jag gjuter och kostnaden för betong tja den är försumbar i det stora hela. 45x195 bär så vitt jag vet på 4200 med visst gung givevis,
2 svar · 4,6k läst
F
FREDRIK_E: De klarar säkert 6 meter också det beror bara på hur mycket svikt man kan acceptera. Jag har 45*195 med längd 4 meter med stöd på mitten, dvs 2 meter mellan upplag, dessutom ligger de c/c 50 cm + 28*120 trall. Är ändå inte helt sviktfritt 8) 8)
3 svar · 4,9k läst
H
Hobbysnickare: Jag har fått tipset på 2 st i-hoplagda 2 tum 6 (stomme). Om man vill spara höjd. Min kontakt tyckte att det räckte med 2,5 meter mellan plintarna. :-/ Tyvärr får man många olika alternativ på denna frågan. Men tanken med 2 st 2 tum 6 ger ju en mycket stabil konstruktion.
3 svar · 5,4k läst
A
aug52: Jag hoppas att det räcker med diagonala stöttor mellan dom yttre stolparna, nerifrån och upp sedan nästa uppifrån och ned o.s.v, fyra st. hoppas vara klar till midsommar.
9 svar · 4,3k läst
B
brevik: Det blev Grabbers! Köpte på Bauhaus. Dom hade en hink med 1200st TU58K, 58mm för 699kr. Köpte även 2st 250 askar så totalt landade 1700 skruv på 1017kr! Ganska överkomligt tycker jag.
9 svar · 4,1k läst
S
sofia_k: [citat] Ja osså ;D ;D
9 svar · 5,0k läst
N
Nybyggare: Pinnmo är stabilt och bra så länge det är torrt, problemen är när det blir genomdränkt eller tjälen går ut. Jag skulle satsa på minst en rad plintar, möjligen då i kombination med lecca. 195 som bärlinor och 145 som golvreglar låter som en bra kombination så länge inte avståndet mellan bärlinorna överstiger 2 meter. Många gånger är det enklare att välja en extra bärlina
2 svar · 5,4k läst
N
Nybyggare: Kan man inte gräva ned till fast underlag, d.v.s är det lera 70 cm under marknivå så är det lämpligt att gjuta en fot. Man kan ju också gräva ännu djupare för att nå fast mark och sedan fylla med singel upp til 70 cm djup.
3 svar · 5,5k läst
R
Renoveraren: Jag skall till brädgårn på fredag, får väl prata med dom då. Fredrik
9 svar · 9,7k läst
S
Sebben: Hej. Har köpt trall och regler till en altan på Byggmax i Borås. Har även kompletterat med virke från den lokala brädgården. Det var samma leverantör, Derome, och Byggmax var 2 kr metern billigare trots att jag har rätt bra rabatt hos den lokale. Helt OK kvalitet mao. Har man otur och kommer när virket börjar ta slut kan det dock vara lite si och så med kvaliteten men det är inget
1 svar · 4,1k läst
tynnis
tynnis: Det är alltid skönare om det är gott om plats och man slipper dra in magen så fort någon skall förbi.
1 svar · 3,3k läst
W
WilmaKasper: Tack för svaren! Låter ju bra... Får se hur mycket plånboken tillåter att göra i sommar.
3 svar · 6,3k läst
4integration
4integration: Jag gjorde så att under makadamet lade jag en markplast (med fall utåt) för att inte riskera markfukt som går upp i den inglasade delen (i framtiden). Sedan har jag en bit upp till trallen som är oisolerad. Ramen runt hela golvet är täckt mot marken för att förhindra drag.
2 svar · 5,5k läst
pappskallen
pappskallen: [citat] Så gjorde jag med, skippade bärlinan helt och hållet och satte balkskor för reglarna direkt på betongen i stället. satte ut två höjder med laser och så -smack ett kritsnöre emellan, sen var det bara att plantera ut grejjorna.......
12 svar · 10,5k läst
D
djpa: Hinner bli klar väl i tid innan årets första kräftskiva då? ;)
5 svar · 21,3k läst
C
CallePosse: det beror nog också på att jag har räknat på priser i ett löpande bygge, inte som en slitär handling, då blir ju en del engångskostnader tillkomna som byggställning och transporter mmm Calle
5 svar · 6,2k läst
D
Dark_Helmet: Vi tänkte sätta ett 180cm högt staket första tre meterna ut från huset längs med vårt trädäck. Någon som har en uppfattning om det räcker att fästa staketstolparna i så kallad metpost eller om det måste gjutas? Staketet kommer inte att vara glest, vi vill ha fullständigt insynsskydd så det blir ju ett skapligt vindfång.
0 svar · 5,4k läst
S
sveag: Så ni menar att de som säljs på tex Byggmax är OK för altanen. Det är svårt att veta vad skruvar har för behandling då de oftast säljs på lösvikt.
2 svar · 3,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.