Altan & Uteplats
maah: Jag hade tagit 2st 22x120 och klyvt till rätt mått och satt som fotbräda och sen en hängränna på det. Du kan sätta en 45x70 mellan reglarna om du har det liggandes så har du extra stöd för taket och för fotbrädan.
Alfons3301: Det blir inte bra med reglar direkt på gräsmatta jord. Rev bort gammal altan hos oss. Den var helt ojämn och svajig, med myrbo under. Dom hade bara lagt trall ovanpå en gammal altan. Vet inte hur länge den hade legat men helt murken. [bild]
maah: Stolpar görs enklast av 2st 45x95 som du skruvar och limmar ihop. Bästa lösningen är om man kan fästa stolpen i en golvregel. Då gör man den ena av reglarna till stolpen längre så att den går ner jämns med golvregeln, den andra regeln till stolpen villar på golvregeln. Övriga dimensioner och svårt att se på bilden. Men 45x70 till dom horisontella reglarna och 28x45 till "ribborna"
Jotsat: [citat] Det kan du göra, eller balkskor eller lite mer traditionellt skruva fast en regel i bärlinans underdel och jacka ur motsvarande i regeln. Jag hade kört balksko
Leif i Skåne: [citat] Hur värmer ni poolen? Pool-VP, El, FjärrVärme, Egen Vedpanna, Solpaneler?
huggan: Jag skulle använda dom om de passar in i konstruktionen i den nya altanen.
NoUseForAUsername: Inglasad altan = tillbyggnad = byggnadsarea trevlig helg :-)
MrTobbe: Typ i höstas så inte hunnit med första tjällossningen ännu, men det man hört om denna lösning är nog bara positivt när man väl fått ned dem, stora stenar kan ställa till det om man måste få ned dem på exakta ställen.
Robert-san01: Du har fått avslag på bygglovsansökan som jag förstår det. Där borde det stå varför och mot vilken paragraf de avslagit. Vad står det exakt? Du har typ 4v på dig att överklaga till länsstyrelsen. Överklagan måste dock skickas via kommunen.
Falken1: Enligt den information som jag fått är 10 mm härdat glas mycket starkt. Krävs enligt uppgift stor kraft med ett vasst föremål för att det ska gå sönder. Om jag snubblar och kör mitt huvudet in i glaset så håller glaset. Då jag inte vill ha någon överliggare så är härdat glas ett bra val då laminerat ohärdat glas alltid bör ha en överliggare. Viktmässigt så väger mina glas
TH885: Gör det enkelt för dig och bygg den i våg. Det mesta vattnet kommer rinna ner ändå och huset har inte svämmat över innan altanen byggdes.
Benji4: [citat] håller på med något liknande. Hur långt mellan stenarna hade du tillslut? Hur har det funkat med 8-11 makadam som underlag? Står o väljer mellan makadam 8-11 och bärlager 0-16. Lade du sättsand ovanpå makadamen o sen stenen eller direkt på makadamet?
Villa1949: uppföljning: Blev så att jag satte taket så högt som jag kunde. Blev ca 240 cm från trall till nederkant av främre bärlina. Är glad att jag gjorde det då det känns väldigt luftigt och inte alls instängt varken på altanen eller från vardagsrummet inuti huset.
MangeKl: Hej. Ska bygga altan ca 6*6 meter i två etage. Ovanpå etage 1 ska det bli ett uterum på ca 3*5 meter. Funderar på vad det kan kosta att lejja bort rubbet...? Vad tror ni på ett ungefär... material står jag för.
kungfuu: En inte alltför tung altan kan utan problem vara grundlagd på markplattor istället för att gräva plintar. Det är vanligt och jag har själv gjort det. Det viktiga är att materialet under inte är känsligt för tjäle. Vare sig makadam eller bärlager är vidare känsliga för det, båda är stenprodukter. Lättast är att jobba med finare fraktioner, makadam är svårt att anpassa och är
Stefan N: Om du vill lägga ner lite extra tid så gör som jag, stabilt som tusan blir det. https://www.byggahus.se/forum/threads/mitt-lilla-uteplatsbygge.293078/#post-2685341
Opus_i: Har undersökt möjligheterna om hur ska jag bygga så att bärlina villar på stople och kom på att jag kan få stolpar av 2st 45x95 pu limat. Jag köpt betong plintar och nu sitter jag och funderar om jag behöver bytta de. På första rad fransk skruvar kommer att vara melan de två reglar om jag inte rotera plintan 90grad. Vad säger ni, gå till justerbar plintar med flera skruv? eller
Bennca: [citat] Förlåt. Jag svarade som om frågan var ställd till mig. Väldigt egocentrerad idag tydligen. Men det var alltså inte min avsikt.
Coloumbo: [citat] Mycket fin trappa! Tack för inspiration
Pistol: Ja, nu är jag nöjd. Tvättade trallen med en Kärcher PCL4 förra året och behandlade den med Organowood (3 steg). Nu är den ju som den är på våren, blöt och jäklig. Men på sommaren skiner den upp i silver i hela sin fulla prakt. Har dock ingen bra bild på det
Nybyggarn16: [citat] Blev du nöjd, funderar på kärnfuru istället för vanlig grön trall
Nybyggarn16: Hej, ni som lagt trall med kärnfuru, är ni nöjda? För och nackdelar? Eller ska man fega och köra vanligt tryckimpregnerat....
Pilgrimen: Hej! Har någon köpt kärnfuru 28x120 (har en camo som inte tar större bredd) från något annat ställe än K-rauta/Beijer? De båda tar 45 kr/lpm och om beijer tar det vet jag att man blir blåst.. ;) Har sett exempel på någon byggmarknad nere i skåne som tar 20 kr/lpm för det.
Mjolnir: Nu är alla plintar sänkta i groparna, har fyllt på med 8/16 makadam under plintarna. Ska fylla igen hålen helt nu så inte plintarna rör sig men undrar om det måste vara bergkross eller om det går bra att bara fylla igen det med jord också?
AmelieS: [citat] Om det inte är något problem att ha balkskor mot den mittersta bärlinan förutom ekonomiskt och tidsmässigt, så är jag nöjd. tack för input!
Oskpet: För vinden hjälpte den ju, rent isoleringsmässigt vet jag inte men IOM att det blir fuktigt o uterummet om man inte har dörrar öppna lite grann så känns det som att det kvittar lite i vårt fall. lycka till!
maah: Det funkar. Använd 45x95 till golvreglar och 28x120, eller om du vill 34x145 som trall. Använd mellanlägg av plast mellan platta och golvregel för att få det i våg. https://www.biltema.se/bygg/fastelement/specialskruvar/mellanlagg-2000032409
maah: Det beror ju lite på om du vill ha en stolpe i mitten eller inte. Bärlinan ska dimensioneras olika beroende på det. Ska du ha 6m utan stolpe i mitten så räcker inte 45x220.