Ska göra oss av med det föråldrade "landet"...
Tanken är att gräva bort allt, dra på ett lager markduk, grusa upp med 8-16 eller annat lämpligt. Sedan några odlingslådor/korgar.

Hur gör man dessa smidigast ? Vill få upp den på lite höjd, behöver de plastas invändigt ? Fylla botten med singel, och sen jord ovanpå ?
Tänkte bygga med 45x70 imp som skruvas ihop på varandra.

• Gilla
reebeckus och 1 till
  • Laddar…
Varför vill du ha singel i botten? Då dränerar du ju lådan. Och markduk under gör att maskar inte kommer in.

Bygg inte för små odlingslådor, då torkar jorden ut för snabbt.

Jag bygger mina av det virke jag kommer över och sen fyller jag dem med kompost, löv, jord ja lite allt möjligt. Gärna lite hästgödsel. Jag täckodlar sedan och kör med ett soldrivet bevattningssystem kopplat till tunna.

Vad ska du odla i dem?

Edit: nu förtiden gräver jag inte bort det som är under, jag lägger lite tidningar på och sen i med jord, kompost och vad jag nu har tillgång till. Ingen plast. Det gör absolut ingen skillnad. Det blir kondens på plasten och fuktigt mot virket ändå.

Redigerat:
  • Gilla
Besso och 3 till
  • Laddar…
ralvejd
Gjorde dessa 3 lådor i sommeras.
Grävde bort lite grässvåle.
Kläde invändigt med 2 lager plast. Det närmast jorden var nå polduk från jula.

Fyllde med förbra jord. Växte så det knakade.
Tre hemgjorda odlingslådor av trä fyllda med jord i en trädgård, med några växter planterade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Huzzbutt och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag har spanat på odlingslådor i flätad pil, cortenplåt eller tegel, alla tre tycker jag är väldigt snyggt. Som jag har förstått det så är det väldigt okomplicerat. Man tänker bara ut vad man vill odla och vilket djup som behövs då. Sedan bygger man odlingslådan i den höjden.

Här kan du se bilder och läsa mer:
[länk]
[länk]
Ja murade bäddar vore ju drömmen. Men då ska man vara säker på att det är den rätta platsen.;)

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Jag bygger odlingslådor i 45x195 virke, två lager i höjd. Invändigt mått ca 1x2 meter. Hörnena gerar jag och monterar ihop med utvändiga vinkelbeslag. Tre i höjd där mittbeslaget håller ihop de två skiften. Tidigare använde jag vanligt virke, men har gått över till tryckimpregnerat. Det obehandlade virket höll för dåligt. Det finns en ständig efterfrågan på nya lådor då de tenderar att få en permanent användning... Vitlöken och potatisen kräver dock växelbruk. Håller helt med @Jiji vad gäller bottning av lådorna.
En variant som kan bli snyggt är en form av återbrukad plast som man köper på rulle. Jag har använt det till avgränsning av en perennplantering. Materialet har en ruggad grå karaktär. Med hjälp av några hörnpinnar kan man nog göra rätt snygga och hållbara lådor av det.

• Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
T
Jag satte dräneringsmatta runt lådorna som jag skar till och fäste med pappspik.
https://www.byggmax.se/fuktisolermatta-p21203
Så blir det aldrig fukt mot trät och det håller jorden på plats.

Sen en snigelkant över så skyddar det öppningen mot jord och vatten.

• Gilla
7ender och 1 till
  • Laddar…
Har byggt våra odlingslådor i tryckimpregnerad trall 32x145 och några i 28x120. Bilden från örtagården är när jag la sten i somras. Lådorna byggde jag 2013 och de är fortfarande fräscha i virket, har klätt lådorna invändigt med platon matta och det verkar fungera bra. Målade utsidorna med svrt slamfärg och dags igen tror jag.
Odlingslådor i en trädgård med stenläggning och en hund som promenerar framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

//Jante
(finns fler bilder i min profil)

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.