Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
NordiCs: Uudessa talossamme rappasimme Maxitin Gypsumilla, jonka jälkeen maalasimme päälle silikaattimaalilla. Rappaus oli todella hyvä työstää ja saimme melko hyvän tuloksen, vaikka olimme "ensikertalaisia rappaajia". Ensin pohjustimme Beckersin Silikatbinderilla ja sitten viimeistelimme valkoisella Silikatmaalilla. Tuloksena oli erittäin kaunis, suhteellisen kova pinta. Rappaus:
hempularen: Jos kyseessä on betoniseinä, se on todennäköisesti kantava. Tämä tarkoittaa, että teidän on ainakin tehtävä rakennusilmoitus. Ja tietenkin hankittava hallituksen hyväksyntä (jos ette informoi hallitusta ja jotain menisi pieleen, se on syy "takaavan" asunnon menettämiselle). Teidän on saatava hallituksen hyväksyntä, vaikka selviäisi, että seinä ei ole kantava. Minä ehdottomasti
Zelda_Zonk: Joku joka tietää, mihin tämä johtuu? Olen kiinnostunut Modulhus-talosta (ei Modulent!), joka on rakennettu vuonna 1998, ja kaikkien talon sisäovien listojen kulmat ovat irronneet. Näyttää siltä, että puu on kutistunut. Mistä tämä johtuu? Sama koskee kattolistoja - on rakoja kattolistojen ja sisäkaton välillä useimmissa huoneissa. Miksi näin tapahtuu? Kiitollinen vastauksista!
TN-Funkis: Päivitys, olen saanut tietää, että kun rautakaiteet asennettiin betoniin alun perin, kaadettiin fosforia raudan ympärille ennen betonin valamista - eli kysyn, voiko jostain saada nestemäistä fosforia?
Kajjenne: Kahden viikon kuluttua "puts-killarit" tulevat aloittamaan julkisivutyöt. Vihdoin se tulee näyttämään oikealta talolta!! Me maksamme noin 135 000:sta 152m2 julkisivusta (HUOM! Ei sisällä ikkunoita ja ovia) 2mm rappauksella ja sileällä rappauksella ikkunoiden ja ovien ympärillä. Ajattelin kysyä pojilta, mitä he haluavat lisämaksuna, jos rakentavat muutaman sentin talon kulmiin ja
synpunkter: Hedins sijaitsee tunnetusti Strängnäsissä ja E-tunassa. Strängnäsissä on myös Strängnäs Brädgård (Sandåsa, eli Stallarholmsvägen ulos). Minulla on suuri kokemus Hedinsistä Strängnäsissä - he ovat hyviä ja heillä on kaikkea. Asiantuntevaa henkilökuntaa on, ja palvelu on hyvää. Hinnat ovat no, niin ja näin. Se riippuu kuitenkin hieman siitä, mitä aiot ostaa ja kuinka paljon
Sweli: Myös tämän levyn taakse voi lisäeristää. Ne testit, joihin viittaan, ovat se sertifikaatti, jonka Calsil (valmistaja) haki juuri tälle levylle Euroopan käyttöön. Se on, mistä täällä julkaisemani tiedosto käsitteli. Siinä suositellaan levyä käytettäväksi puurakennusten julkisivuissa mm. yhdessä Sto rappauksen kanssa. Jos avaat tiedoston, heillä on kuvia siitä, miltä
Tornet: Onko kukaan rakentanut perustustaan (perustuslaatta) tai rossipohjaa kevytsoramassalla. Kokemuksia?
sville: Skånska byggvaror ovat yleisesti ottaen vähän niin ja näin. Itse en mieluiten halua, että asiakkaani ostavat materiaaleja sieltä, jos minun pitää asentaa ne.
Mjölnaren: Jos mahdollista, valitsisin riippumatta levyjen valinnasta koolata sisään tukipuut sinne, missä tiedän raskaiden esineiden asennettavan. Kuten pesuallas, seinäkiinnitteiset suihkusekoittajat/tangot, keittiökaapit jne.
Svedalahem: Saimme noin 150 kuutiota yhdestä olutlavasta - kokeile sitten 10 lavaa olutta! Saatat saada 1500 kuutiota maata tällä tavalla... ;-) Siellä missä rakennamme, kunta on myynyt yli sata tonttia (Tegelbruket). Kaikki nämä tontit kaivettiin vähintään 40 - 80 kuutiota maata. Se, mitä sain, oli siis vain murto-osa kokonaismäärästä. Siellä missä te asutte, rakennetaan ehkä jo - tai
styrman1: 10x21 on yleisin 9x21 voi löytyä rivitaloista ja pienemmistä omakotitaloista. 9x20 vanhoissa kesämökeissä 10x20 on olemassa, mutta se on todella harvinainen. karmien ulkomitat ovat tarkalleen 985x2085 10x21:ssä eli 15mm vähemmän pituudessa ja leveydessä.
claeson: Muuten, Casco:n Supersetilla on mahtava kiinnittymiskyky. Tiedän sen, koska jouduin repimään sen alas ja se oli raskas työ ;D
claeson: kokeile SSC (skellefteå snickeri central) ostvik-ikkunoita! Minulla on sellaiset itse ja olen erittäin tyytyväinen.
brevik: Olen vain utelias, mitä se voisi maksaa/m2. Tiedän, että tiili on huoltovapaa jne., mutta haluan vain tarkistaa, mitä se saattaisi maksaa. Poistetaanko tiili ensin?
Åttioettan: Meillä on juuri ollut talontoimittaja käymässä ja tarkastamassa tontin, jonka haluamme ostaa. Ennen sitä olimme puhuneet souterrängtalosta, jossa on täysi souterrängkerros (eli koko kerros muurattu), mutta tontin tarkastamisen jälkeen siitä tuleekin souterrängtalo, jossa vain takaseinä (se vuorta kohti oleva) muurataan, muut osat tulevat puusta. Onko kellään tietoa kuinka suuri
styrman1: Kuinka leveä talo on? Jos oletetaan, että aukko tulee talon pitkälle sivulle, niin minun täytyy tietää, kuinka leveä talo on lyhyeltä sivulta. Oletetaan, että se on 7,2m, niin voit käyttää liimapuuta seuraavasti: 90x270 66x315 90x315 jne. tai kerto 63x300
andersmc: Onko olemassa yleispäteviä toleransseja "luokittelemattomalle" rakennuspuutavaralle, esim. koolaukset? Mitä poikkeamia mitoissa on hyväksyttävä? Kuinka käyrä ja kierteinen se saa olla?
MartinH: [citat] ;D Päädyin Hornbachiin sattumalta ja olin hieman skeptinen ennen kuin menin sisään tavarataloon. MUTTA - mikä järjestys tarvikkeilla. Lähes preussilainen järjestys ;D
dfred: OSB:tä käytetään kattopaneeleina Yhdysvalloissa (kannattajien sijaan), yleensä 7/16 tuuman paksuudelta. Yksi 4'x8' levy maksaa 6-7 dollaria, joten se on melko halpa. Siinä on erittäin karkeat syyt ja se ei ole erityisen miellyttävä työstää. Pinta on melko karkea, joten olisi vaikeaa saada mikään pintakerros tarttumaan.
dymlingen: Mitä kuitulevytyyppiä mainitaan? Joskus käytetään styroxlevyjä rappauksen alustana. Jos ne korvaavat ulkoisen 45mm kerroksen puuverhouksessa, voi vähentää hieman eristystä ja tukipuita hintojen vertailussa.
CallePosse: Erinomainen sivusto on: http://www.traguiden.se/ Sieltä löydät etsimäsi iformation. Jos et löydä, ota yhteyttä. Terveisin/Calle
akby: Näin illusionimaalattuja peiliovia, eli trompe l'oeil. Ehkä ei ihan helppoa, mutta aika hauskaa. Kun lisää varjoja, se näyttää melko todelliselta.
zankan: [citat] Se on todella hauskaa ja beta bäst :-) Sitten on eri asia, tekeekö niin vai ei
styrman1: Se on itse kiinnike, joka on säädettävä, se jonka valat betoniin. kestävyys on riittävä. ainoa haittapuoli on kai hinta. 3-4 kertaa kalliimpia.