8 586 lukukertaa ·
3 vastausta
9k lukukertaa
3 vastausta
Leikata aukko betoniseinään
Hei kaikki talonrakentajat, tiedän että tämä on talonrakennusfoorumi ja itse asun osakehuoneistossa, mutta ajattelin kuitenkin yrittää saada vastausta kysymykseen, jos se sopii.
Asia on niin, että haluaisin leikata aukon betoniseinään kahden huoneen välillä asunnossani, mutta minulla ei ole aavistustakaan siitä, mitä se voisi maksaa. Sellaista ei varmaankaan pysty tekemään itse? Tai saako jotain sellaista tehdä (rakennuslupa saattaa olla tarpeen) aukon tulee olla noin 1 m.
Olen erittäin kiitollinen vastauksista. Ha D,
Asia on niin, että haluaisin leikata aukon betoniseinään kahden huoneen välillä asunnossani, mutta minulla ei ole aavistustakaan siitä, mitä se voisi maksaa. Sellaista ei varmaankaan pysty tekemään itse? Tai saako jotain sellaista tehdä (rakennuslupa saattaa olla tarpeen) aukon tulee olla noin 1 m.
Olen erittäin kiitollinen vastauksista. Ha D,
Olemme avanneet tilan kahden huoneen välillä kellarissa (asumme omakotitalossa). Emme ajatelleetkaan rakennuslupaa... Mutta en usko, että sitä tarvitaan :-/. Mutta mitä vaaditaan asunto-osakeyhtiölle, sitä en tiedä. Naapurillamme on sellainen yritys, joten hän teki sen meille, kun hän myös poisti lattiat ja teki muita pieniä hommia. Siksi en tiedä pelkästään sen aukon hintaa, koska teimme niin paljon erilaisia asioita samalla kertaa. Mutta sen voi varmasti tehdä itse. Se on raskas, mutta meni nopeasti. Ei paljon apua valitettavasti...
Moderator
· Stockholm
· 57 843 viestiä
Jos kyseessä on betoniseinä, se on todennäköisesti kantava. Tämä tarkoittaa, että teidän on ainakin tehtävä rakennusilmoitus. Ja tietenkin hankittava hallituksen hyväksyntä (jos ette informoi hallitusta ja jotain menisi pieleen, se on syy "takaavan" asunnon menettämiselle). Teidän on saatava hallituksen hyväksyntä, vaikka selviäisi, että seinä ei ole kantava.
Minä ehdottomasti konsultoisin rakennusinsinööriä, jos tekisin reiän mahdolliseen kantavaan seinään (ja jos olisin yhdistyksenne hallituksessa, en hyväksyisi ilman insinöörin lausuntoa). Todennäköisesti se ei ole ongelma ja silloin insinöörin pitäisi voida antaa tämä tieto muutaman tunnin veloituksella. Toinen asia miettiä on, onko riskinä, että seinässä on valettu sähkö- tai vesijohtoja.
Mitä tulee itse työhön, voisi miettiä, voisiko reiän tehdä tavallisella suuremmalla kulmahiomakoneella, jossa on timanttilaikka (sellaiset eivät ole enää kalliita). Tämä tietysti riippuu siitä, kuinka paksu seinä on. Luulen, että niitä voi myös vuokrata. Huomioikaa vain, että jos leikkaatte koko palasen yhdestä kappaleesta, se aiheuttaa "valtavan" äänen pudotessaan, koska teillä saattaa olla vaikeuksia nostaa se.
Minä ehdottomasti konsultoisin rakennusinsinööriä, jos tekisin reiän mahdolliseen kantavaan seinään (ja jos olisin yhdistyksenne hallituksessa, en hyväksyisi ilman insinöörin lausuntoa). Todennäköisesti se ei ole ongelma ja silloin insinöörin pitäisi voida antaa tämä tieto muutaman tunnin veloituksella. Toinen asia miettiä on, onko riskinä, että seinässä on valettu sähkö- tai vesijohtoja.
Mitä tulee itse työhön, voisi miettiä, voisiko reiän tehdä tavallisella suuremmalla kulmahiomakoneella, jossa on timanttilaikka (sellaiset eivät ole enää kalliita). Tämä tietysti riippuu siitä, kuinka paksu seinä on. Luulen, että niitä voi myös vuokrata. Huomioikaa vain, että jos leikkaatte koko palasen yhdestä kappaleesta, se aiheuttaa "valtavan" äänen pudotessaan, koska teillä saattaa olla vaikeuksia nostaa se.
Klikkaa tästä vastataksesi