NiclasR: Olemme juuri asentaneet portaamme hyvällä lopputuloksella. Pitkän pohdinnan jälkeen päädyimme L-portaisiin, joiden leveys on 900 mm ja pituus 1050 + 3400 mm. Lattian korkeus lattiasta lattiaan on ~2750 mm, jaettuna 15 askelmalle. Juuri kuten smil kuvailee, olemme laskeneet monta kertaa, jotta kukaan ei kolhaise päätään alakerran kattoon. Meidän tapauksessamme portaiden aukon leveys on
Krumeluren: Kiitos monista hyvistä vinkeistä! Näyttää siltä, että jatkamme naulaamista...
s60: Olen kuullut, että sellaiset katot ovat tosi palovaarallisia... Mutta yleensä ne ovat todella hienoja, ei näy mitään saumanjälkiä jne. Mutta olisin vaihtanut katon palovaaran vuoksi...
chris47: Mikä on perustuksesi? Onko taloa laajennettu, vai onko sillä sama perusta koko rakennuksen alla? Vuokraa rakennuslaser (360 asteen) ja tarkista, missä painumat ovat tarkalleen. Mitä tarkoitat, että lattia on alkanut joustaa? /CC
Consensus: On hyvin yleistä, että viilutettu vaneri vääntyy, jos viilua on vain toisella puolella. Se saattaa vaikuttaa tarpeettomalta ostaa kaksipuolista tiikkivaneria, mutta silloin vältytään usein kierolta puutavaralta!
trojlee: tuli spikplugg...:)....näyttää sitten toimivan..... / M
ByggPutte: Seinien kohdalla voi varmaan purkaa vähän olemassa olevaa lattiaa ja sitten kiinnittää seinä betoniin ja sitten purkaa vähän lisää jne. Niin ettei kaikkea tee kerralla. Uskon, että jos saat melko tasaisen lattian tasoitteen avulla, niin jousto ei ole niin huomattava. Ystävällisin terveisin, Putte
johnnyz: Olen nähnyt "bjälkar"-vaihtoehdon, joka oli valmistettu styroksista ja johon pitäisi voida kiinnittää esiin jäävä kattotuoli. Ne näyttävät erittäin luonnollisilta, tarkista jossain rakennusmarkkinassa, he tietävät varmasti mistä saat niitä.
danieldanieldaniel: Onko olemassa saumakaavinta ostettavaksi vai hankitko Fein multimasterin, niin homma hoituu todella helposti :-)
pernitta: Hei! Kysy lattiayritykseltä parkettilattian korjauslaattoja. Likimääräiset mitat ovat p x l x k = 350 x 70 x 4 mm noin. Niiden avulla voi päällystää askelmat. Vaatinee luonnollisesti hyvää käsityötaitoa ja terävää sahaa. Yli 3 m pitkä penkki keittiössämme koettiin muutama vuosi sitten tylsäksi. Se päällystettiin silloin yllä mainitulla tammi laattatyypillä. Hiomisen ja
ylven: Jos aiot laittaa laatat seinille, älä jätä ilmarakoa taakse. Silloin asennat laatat suoraan seinälle, ilman tiivistä maalia tai tiivistyskerrosta taakse. Kosteussulku tulee olla vain tyyppisesti suihkunurkassa kellarissa.
thomasd79: Kylpyammeellä on viisi jalkaa, useimmat niistä osuvat täsmälleen palkin yläpuolelle.
s60: [citat] cc 30 ei ole täysin väärin...jos käyttää 2 kerrosta, voi olla harvempi.. Olen myös asentanut rei'itettyä kipsilevyä, jossa oli pakko olla cc60..mutta silloin oli pakko olla T-splines saumoissa..
Gnompf: [citat] Riippuu hieman katon koosta ja kaltevuudesta sanoisin. Jos haluat olla varma, niin kiinnitä 95 tukipuut kulmilla. Ensimmäinen tukipuiden kerros c/c 1200 (vähemmän työtä) ja toinen kerros c/c 600, jos kattoon tulee levyjä, paneelilla riittää c/c 1200. Purista muovikalvo kerroksen 2 alle, jotta voit välttää reikiä sähköasennuksia varten. Muista tuuletusväli ja ilmastointi
AndersS: Se toimii 10-12mm, koska sinulla on koko palkit sekä edessä että takana. Rakennusmaxin hintojen mukaan noin 75:- levy (1200*2500) ja jos ostat heidän valmiita hyllytasojaan, valkoisia 18mm, noin 220:- (2kpl, 600*2480).
HenkeBoy: [citat] Onneksi minulla on kiltti isä, joka on ollut lisenssinhaltijana hitsaajana yli 30 vuotta... ;) Mutta sitten on vain lopetettava miettiminen puun käyttämisestä rakenteessa... harmi! BB_King: Valitettavasti ei ole paljon romuyrityksiä täällä Örnsköldsvikin ympärillä...
jon_h: [citat] Olet aivan oikeassa. Mutta puulevyt saavat usein lisäksi formaldehydiä liimausprosessissa, joten ne vapauttavat hieman enemmän. Mutta niin kauan kuin se on alle rajaarvojen, en ottaisi formaldehydin määrää huomioon, kun valitsen seinämateriaalia.
Strixx: Olen myös kyseenalaistanut tuon spån-kotelon. Mutta selityksen jälkeen ymmärrän. Se on tapa rakentaa pois kölitukea, jota lattia muuten muodostaa. Ei siis lattian vetoa. Itse spån-valinta eristeenä on siksi, että sen on tarkoitus toimia kosteustasaimena epäsuotuisissa olosuhteissa. Olen kallistumassa sen rakentamiseen.
Anonymiserad 23608: Täällä esim.: http://www.pondussnickeri.a.se/
Alfons_Helikopter: MDF on erinomainen materiaali käytettäväksi keksitekniikassa. Jos aikoo ruuvata, on oltava huolellinen esiporauksessa, sillä muuten MDF saattaa halkeilla pituussuunnassa. Jos haluaa lakkapinnan, helpoin tapa on etsiä yritys, joka voi harkita sen lakkaamista, ja tällaisia yrityksiä on enemmän kuin uskoisi. Kysy ympäriltäsi ja lue kylttejä, jos he voivat lakata ovia, he voivat lakata
Pellesyd: Kipsilaasti siis sen sijaan että käytettäisiin rappauslaastia?? Mmm, se mitä minun täytyy kiinnittää on niin vähäistä, että tuskin on ongelmia. Rakennus etenee joka tapauksessa - luulen niin. Aion kipsata 60 m2 sisäkattoa viikonloppuna, joten vapaa-ajan ongelmia ei ainakaan ole... ;-))
josa: [citat] http://www.norgips.se/projektering/travstomme vähän apua paloluokituksista
josa: käytä sirkkeliä tai pöytäsirkkeliä ohjaimen kanssa, jotta saat suorat leikkaukset, sitten voit vain liimata ja naulata naulapyssyllä, kitata ja maalata. tulee kestämään erinomaisesti. sopiva paksuus mdf:lle on noin 10-15 mm.
Ice: Yläjyrsimellä voi tehdä liitoksia todella helposti. On olemassa malli, johon kappaleet kiinnitetään, ja siirtymä on asetettu kiinteäksi malliin. Sitten jyrsitään mallin mukaan, kuin kampaa käyttäen, täysin täydellisesti ja helposti.
johan77: [citat] Osta sahalta. Siellä hinnat eivät ole niin pahoja. Sitten sinun täytyy kuivata puu ennen höyläämistä. Puusepänliikkeet eivät yleensä pidä siitä, että myyvät valmiiksi höylättyjä lautoja -- se on aika paljon työtä mutta ei niin paljon lisäarvoa. Stereopenkkiprojektiini olen ostanut tammisen työtason Bauhausista. Ne ovat melko edullisia, mutta sormiliitettävien levyjen
d-sajn: Asiaan liittyy, että olin tehnyt käännökset (katkaissut lankut /||\) heidän puolestaan uponorin mittojen mukaan, mutta he katkaisivat yksinkertaisesti tämän pois säästääkseen aikaa.
arny: Jos verkot ovat jo siellä, en varmaan poistaisi niitä, mutta en ole laittanut verkkoja talooni. Henkilökohtaisesti uskon, ettei hyönteisiä voi oikein estää tulemasta sisään. Ne löytävät kyllä tiensä sisälle.
sirbo: Olen juuri saanut tietoa Setran myyntipäälliköltä, joka vaikuttavasti soitti minulle, pienelle yksityisrakentajalle. Kaikki kunnia! Hänen mukaansa on toimitettu tšekkiläisiä ja kiinalaisia levyjä Byggmaxille. Tšekkiläiset alittavat pitkälti raja-arvon ja ovat samalla tasolla kuin esimerkiksi suomalaiset, alle 0,10 mg/m3. Visuaalisesti voi nähdä eron; tšekkiläisissä on viisi
Milkshaken: Hutonit ehkä...? Löytyy tyypillisesti cheapysta ja useimmista muista rakennusliikkeistä...