Mikael_L: Ikkunoiden alla on tyypillinen paikka vuodoille vanhoissa taloissa, mikä johtaa lahoon puuhun ja homeeseen. Aikaisemmat omistajat ovat saattaneet havaita ongelmat ja korjata vuodon kuitenkin, mutta eivät vaihtaneet lahonnutta, siksi se on nyt kuiva. En sano nyt, että se on näin, tämä voi olla selitys.
Larsa: Aion asentaa 15x33 tai 15x44 höylättyä listaa kattolistaksi, kun katto kallistuu paljon. Viistä sahaamalla listan vinot seinät ja jyrsin siihen tarvittaessa profiilin, niin siitä tulee todella hieno.
Patte: hieman myöhäinen vastaus ehkä, mutta me asensimme lattian ilman että leikkasimme portaita ja siitä tuli loistavaa, toivottavasti siitä tuli hyvää sinulle
matsmats: Hyviä vinkkejä alustan vaikutuksesta. Itselläni on pystylaudoitus ja olin ajatellut laittaa rotgips ennen helmipaneelia "tappaakseni" ja tasoittaakseni seinän! Vanhassa talossa laudoitusseinät ovat harvoin lähelläkään suorakulmaa... laudoitus seinät ovat lisäksi pontattuja, mikä usein johtaa siihen, että seinät voivat tietyissä tapauksissa olla kuperia tai koveria sekä korkeus-
jon_h: [citat] Sen tekee miten haluaa. Jos kaapit ovat jo siellä, yleensä tyydytään menemään sokkelin alle. Jos keittiö on purettu, voi olla järkevää laittaa koko matkalta, tai ainakin laittaa jotain muuta, joka luo vähän korkeutta ja saa mahdollisesti vuotavan veden valumaan lattialle sinne missä se näkyy eikä jää kaappien alle.
olni65: Muistelen, että he testasivat tätä kerran Gör Så Här:ssa. Löytyy numerosta 12 vuodelta 2001. Ota yhteyttä PM:llä ja sähköpostiosoitteella, niin voin lähettää artikkelin PDF-muodossa.
Beppo: Tarvitsetko lainkaan höyrysulkua? Sinulla on luultavasti ilmarako tiilen ja eristeen välissä. Lisäksi autotallissa ei ole niin kosteaa ilmaa kuin asuinrakennuksessa. Ja tiili ei kuitenkaan homehdu. Veikkaisin, että voit tehdä juuri kuten itse kirjoitat. Ruuvaa ja eristä lisää, lisää osb + kipsilevy.
Wester: Nyt kun Pake mainitsi sen, saimme itse asiassa OK koska meillä oli pitkä matka putkista seinään. Meidän savupiippu on iso (6 x 1,2) metriä, joten oli täysin rauhallista puun kanssa savupiippua vasten, kun putket kulkivat kaukana näissä tapauksissa.
Lilienberg: Luxilla on jopa erityisiä "putkiverhouksia" LUX ELEMENTS®- TEC - Yleisessä käytössä olevat verhouselementit
mattiasp: Uskon, että Lunakatalogi on yhä saatavilla paperiversiona. Noin 1200 sivua? Sieltä löytyy suurin osa.
smil: Se todennäköisesti kiinni kahdella ruuvilla jokaisessa vangstycket seinään (katso tikkaille, ne piilottavat ne yleensä sinne) sekä kahdella ruuvilla ylimmän askelman alla, sitten valvokaventaan. Portaat ovat lähes itsekantavat.
jv12: Hei, Rakennan juuri nyt Dorothermilla. Olen itse rakentaja ja minulla ei ole aiempaa kokemusta, mutta se toimii melko hyvin toistaiseksi. En ole tarkistanut ja verrannut siihen järjestelmään, johon linkkasit, vaan pysyin "kuutio" -vaihtoehdoissa, jotka täytetään betonilla. Sinun ei varmaankaan tarvitse pelätä, että se puhkeaisi tuulella, koska se on tavallinen puurunko, jos jättää
Kesella: Istun ja värkkäilen vähän ja olen huolissani tulevasta kantavan seinän purkamisesta. Talo on rapattu puutalo, jossa on kolme kerrosta, ja kellarissa ajattelin purkaa noin 1,80 cm seinän ja vaihtaa sen noin 2,5 metrin H-palkkiin. Onko jollakulla kokemusta tai mitään käsitystä siitä, kuinka paksu palkki täytyy olla kannattamaan taloa? Olemme löytäneet 14x14 H-palkin, jossa on 1 cm
Danne_H: Kiitos! Aion heti istua alas ja käydä läpi sen listan.. siellä pitäisi olla jotain:)
jon_h: Se, tarvitseeko lattiaa vahvistaa, voit itse päättää täysin, riippuu siitä, notkuuko se, kun kävelet sen päällä. Muuten voit eristää kuten olet ajatellut, mutta tarvitset ilmaraon suoraan paneelin ja katon sisäpuolelle. Fasad voi pysyä sellaisena kuin se on. Ei ole haittoja siitä, että alakerrassa ei ole eristystä.
lobbysleeper: Suosittelisin kyllä ostamaan valmiin kitin. Muistan, että myös Bauhaus (ainakin Barkarbyssä) on jotain samanlaista kuin mitä Theofililla on. Etsin itse piilotettuja konsolia.
Badger: [citat] Färdiggjutna. Går att få tag ifrån Lindén Villan - vägen till ditt drömhem. Bekymret skulle vara frakten och uppsättningen. Tunga pjäser är det.
Fotografen: [citat] Tiedän - mutta riski on, että ratkaisee yhden ongelman ja luo toisen. Keraamiset laatat seinällä eivät vahingoitu kosteudesta, mutta pelkään, että kosteus, joka tällä hetkellä haihtuu ilmaan, kulkeutuu puuseinään, ja tähän lisätään suihkun kosteus, suihkutila tulee tietenkin ulkoseinän viereen... Muuten ratkaisu rappauksella + laatoilla suoraan betonin päälle
P-plats: Sain kerran vinkin, että jos vahingossa lyö vasaralla puuhun, sen voi saada nousemaan takaisin silitysraudalla... ...ehkä toimii paremmin uudemmalla puulla.
svante.a: Kiitos vastauksista. En ole erityisen huolissani alimman rakenteen ongelmista, mutta sain kyllä ajateltavaa liittyen lisäeristykseen, joka tehtiin 70-luvun lopussa ullakolla (aikaisempi omistaja). Kosteus vaihtelee siellä paljon enemmän kuin itse talossa, erityisesti täällä länsirannikolla. Siellä laitettiin matto lastueristeen päälle, mutta sellainen, joka oli varustettu paperilla.
P-plats: Missä tahansa rautakauppa, lukkoseppä tai rakennustarvikeliike on...
Mats: Valmiita puusokkeloita, joissa on jyrsityt urat putkille, on saatavilla. Suuremmat rakennusmarkkinat todennäköisesti tarjoavat näitä valikoimassaan.
chris47: Miksi haluat tehdä sen? Putsatut talot ovat kauneimpia ja vaativat vähemmän huoltoa kuin puuverhous maalauksineen, pesuineen jne... Jos kuitenkin aiot paneloida talon, uskoisin, että hankalin vaihe on korjata ikkunat ja ovet. Saat ne paikalleen uusilla pellityksillä ja saloilla. Jos ikkunat jäävät liian syvälle seinään, haluat ehkä myös siirtää niitä ulospäin, ja se on melkoista
Savoy: Olen täysin kokematon kipsin suhteen... Taustaongelmani nopeasti: Aion asentaa autotallinoveni nyt. Seinät ovat betonia ja solumuovia (Sundolitt KUB). Tämän vuoksi paloturvallisuussyistä minun on oltava tarkka, että seinät ovat kipsillä päällystettyjä. Niin myös sen seinän sisäpuoli, jolle asennan autotallin oveni. Silloin kipsi päättyy autotallin aukon ulkopuolelle. Oikeastaan
zachris: [citat] En aivan ymmärrä, mitä tarkoitit "ulottuuko seinän pintamittaan asti". Haluaisitko selittää vähän enemmän tai ehkä liittää luonnoksen?