5 188 lukukertaa ·
7 vastausta
5k lukukertaa
7 vastausta
Tarkistus rakennetta?
Asun 1 ½-kerroksisessa talossa vuodelta -00, jossa on sisustettavissa oleva yläkerta; muutimme sisään -03. Talo on rakennettu torppariperustukselle ja siinä on liimapuupalkkirakenne, mikä tarkoittaa, että meillä ei ole normaaleja kattotuoleja. Meillä on pitkittäinen liimapuupalkki harjalla ja liimapuupalkki ylä- ja alakerran välissä. Pitkittäiset liimapuupalkit lepäävät pilareilla, jotka puolestaan ovat teräspalkilla, joka sijaitsee keskellä talon runkoa pitkin. Ulkoseinät lepäävät varsinaisella (prefab) torppariperustuksella, joka on myös perustettu pilareilla.
Kuinka vain..
Ongelmana on, että alakerran lattia on alkanut taipua ja siinä on parin sentin tasoero talon poikki.
Tasoero vaikuttaa olevan täsmälleen samalla etäisyydellä keskuksesta, noin 1 metri. Eli talo on 8 metriä leveä ja betonipalkki sijaitsee 4 metriä ulkoseinästä, mutta tasoero on syntynyt 3 metrin päässä ulkoseinästä. En tunne, miten lattian tukirakenne on tehty eikä mitään tarkkoja piirustuksia näytä olevan olemassa ("kuten tavallisesti" urakoitsija on mennyt konkurssiin).
Olemme kuitenkin huolissamme, että kyseessä on jokin piilevä vika, vaihtoehtoisesti rakennevirhe, joka johtuu maanpainumista ja mahdollisesti siitä, että olemme sisustaneet sisustamattoman yläkerran. Huomionarvoista on, että meillä ei ole halkeamia sisäseinissä tai -lattioissa, mutta uskomme, että torppariperustukseen on tullut halkeama. Etsimme yksinkertaisesti neuvoja siitä, mitä pitäisi tehdä. Emme halua vain avata lattiaa itse ja katsoa, mitä siitä ymmärtäisi
.
Onko täällä kenelläkään ideoita siitä, mitä voisi tehdä, tarkistaa tai tarkastaa, ja kenen toimesta. Luovutustarkastus ei kertonut paljoakaan, paitsi että sen avulla voimme todennäköisesti osoittaa, että muutosta on tapahtunut.
Kaikki neuvot ja ideat otetaan kiitollisina vastaan.
Kuinka vain..
Ongelmana on, että alakerran lattia on alkanut taipua ja siinä on parin sentin tasoero talon poikki.
Olemme kuitenkin huolissamme, että kyseessä on jokin piilevä vika, vaihtoehtoisesti rakennevirhe, joka johtuu maanpainumista ja mahdollisesti siitä, että olemme sisustaneet sisustamattoman yläkerran. Huomionarvoista on, että meillä ei ole halkeamia sisäseinissä tai -lattioissa, mutta uskomme, että torppariperustukseen on tullut halkeama. Etsimme yksinkertaisesti neuvoja siitä, mitä pitäisi tehdä. Emme halua vain avata lattiaa itse ja katsoa, mitä siitä ymmärtäisi
Onko täällä kenelläkään ideoita siitä, mitä voisi tehdä, tarkistaa tai tarkastaa, ja kenen toimesta. Luovutustarkastus ei kertonut paljoakaan, paitsi että sen avulla voimme todennäköisesti osoittaa, että muutosta on tapahtunut.
Kaikki neuvot ja ideat otetaan kiitollisina vastaan.
Fein > Tiedätkö, minkä tyyppinen tarkastaja? Mistä sellaisen voi löytää (luulisin, että se on joku ihan muu kuin omistajuustarkastaja)?
Epäilen myös, voiko sitä korvata mikään vakuutus. Kun luen ehdot, minulle jää vaikutelma, että sen pitäisi olla maanjäristys.
jon_h > Sinne pääsee alakautta, mutta en näe muuta kuin sen, että se on peitetty jollakin kuitupaperilla, joka estää irtosellua putoamasta alas.
Epäilen myös, voiko sitä korvata mikään vakuutus. Kun luen ehdot, minulle jää vaikutelma, että sen pitäisi olla maanjäristys.
jon_h > Sinne pääsee alakautta, mutta en näe muuta kuin sen, että se on peitetty jollakin kuitupaperilla, joka estää irtosellua putoamasta alas.
Mutta se on kai puupalkisto? Sillä kummallista on, että se kuulostaa siltä kuin palkisto olisi alkanut roikkua tukipisteiden välillä, eli se ei kuulosta siltä, että itse keskellä oleva betonipalkki tai ulkoseinä olisi alkanut vajota.
Kun minulla oli kantavuusongelmia talossani, soitin eri rakennusinsinööritoimistoille. Joku käski minua käytännössä painumaan hornan tuuttiin, mutta toinen ohjasi minut kolmannelle toimistolle, joka myös suoritti tarkastuksia.
Muussa tapauksessa vakuutusyhtiö voisi ehkä ehdottaa jotakin asiantuntemusta alueella. Voisi kuvitella, että he ovat olleet yhteydessä jonkin verran aiemmissa tapauksissa.
Onnea!
Muussa tapauksessa vakuutusyhtiö voisi ehkä ehdottaa jotakin asiantuntemusta alueella. Voisi kuvitella, että he ovat olleet yhteydessä jonkin verran aiemmissa tapauksissa.
Onnea!
Klikkaa tästä vastataksesi