21 772 lukukertaa ·
36 vastausta
22k lukukertaa
36 vastausta
Kipsilevyt - ero laadussa??
Sivu 1 / 3
Hei! Peruskysymys!
Aion kiinnittää uuden sisäkaton 5 x 5 m kokoiseen huoneeseen, josta tulee keittiö. Ajattelin käyttää 13 x 120 x 250 kipsilevyjä. Byggmaxissa nämä maksavat 60/65 kr kappale.
Onko kipsilevyjen laadussa eroja????
Minkä pituisia ruuveja suosittelette? 30? 35?
Helena :-*
Aion kiinnittää uuden sisäkaton 5 x 5 m kokoiseen huoneeseen, josta tulee keittiö. Ajattelin käyttää 13 x 120 x 250 kipsilevyjä. Byggmaxissa nämä maksavat 60/65 kr kappale.
Onko kipsilevyjen laadussa eroja????
Minkä pituisia ruuveja suosittelette? 30? 35?
Helena :-*
On hieman eroa eri levyissä. Tuntui, että Norgipsin pahvi oli jäykempää suhteessa Byggmaxiin, mutta ei rakennemaxin kanssa ollut suuria ongelmia, täytyy vain mennä vähän hitaammin ruuvin viimeisissä kierroksissa.
Olen asentanut juuri 13X120X250 kaksinkertaisena kerroksena varaston kattoon. CC 30 kantaviin palkkeihin ja 40 mm ruuvit alempaan kerrokseen sekä 50 mm johonkin ylempään. Luultavasti liian pitkät, mutta ne olivat ne kaksi kokoa, joita Byggmaxilla oli juuri silloin saatavilla
Olen asentanut juuri 13X120X250 kaksinkertaisena kerroksena varaston kattoon. CC 30 kantaviin palkkeihin ja 40 mm ruuvit alempaan kerrokseen sekä 50 mm johonkin ylempään. Luultavasti liian pitkät, mutta ne olivat ne kaksi kokoa, joita Byggmaxilla oli juuri silloin saatavilla
Kiitos. Sitten mennään! Skruvdragare ladataan!
H :-*
H :-*
Ne, jotka kiinnittävät kipsiä tuhansille neliömetreille, uskovat että lafargekipsi (jota byggmax myy) on huonompaa. Dano ja gyproc ovat heidän mukaansa laadukkaampia. Pienemmässä projektissa sillä ei kuitenkaan ehkä ole niin suurta merkitystä.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 viestiä
Rakensin seiniä Gyprocilla ja katon Lafargella (byggmax ei voinut lainata peräkärryä sinä päivänä kun tarvitsin seinäkipsiä).
Kun sitten hioin tasoitetta hiomakirahvilla (myös työkalu, jota suosittelen vuokraamaan, nostimen jälkeen), katon levyjen paperi "höyrystyi" hieman. Gyprocilla sitä ei huomannut hiottaessa. Se ei ollut ongelma paperille sitten, kun maalattiin, mutta olin vähän huolissani.
Kun on nostin käytössä, ei ole ongelmaa käyttää 120 leveitä levyjä (jos on kaksi henkilöä, jotka voivat nostaa levyn nostimeen), jolloin on vähemmän saumoja tasoitettavana.
Kun sitten hioin tasoitetta hiomakirahvilla (myös työkalu, jota suosittelen vuokraamaan, nostimen jälkeen), katon levyjen paperi "höyrystyi" hieman. Gyprocilla sitä ei huomannut hiottaessa. Se ei ollut ongelma paperille sitten, kun maalattiin, mutta olin vähän huolissani.
Kun on nostin käytössä, ei ole ongelmaa käyttää 120 leveitä levyjä (jos on kaksi henkilöä, jotka voivat nostaa levyn nostimeen), jolloin on vähemmän saumoja tasoitettavana.
Kiitos kaikista vastauksista!
Olen nyt asentanut 5/8 levyistä.
Tein "tukituen" puutavarasta ja levystä, ja appiukko sai pujoteltua levyjä alle niin, että siitä tuli vakaa. Minä ja mieheni nostimme paikalleen, appiukko kiinnitti, ja sitten sain mennä ruuvinvääntimen kanssa.
Teillä on varmaan oikeassa. Minusta paperi tuntuu huokoisemmalta ja vähemmän sitkeältä kuin toisessa levyssä, jota käytin vessakalusteen rakentamiseen. Yksi tai toinen ruuvi meni liian pitkälle...
Nyt kun alan lähestyä tasoitusvaihetta, mietin, mikä se "giraff" oli, jonka mainitsit? Tasoitus ei ole lempipuuhaani...
Olen nyt asentanut 5/8 levyistä.
Tein "tukituen" puutavarasta ja levystä, ja appiukko sai pujoteltua levyjä alle niin, että siitä tuli vakaa. Minä ja mieheni nostimme paikalleen, appiukko kiinnitti, ja sitten sain mennä ruuvinvääntimen kanssa.
Teillä on varmaan oikeassa. Minusta paperi tuntuu huokoisemmalta ja vähemmän sitkeältä kuin toisessa levyssä, jota käytin vessakalusteen rakentamiseen. Yksi tai toinen ruuvi meni liian pitkälle...
Nyt kun alan lähestyä tasoitusvaihetta, mietin, mikä se "giraff" oli, jonka mainitsit? Tasoitus ei ole lempipuuhaani...
Jäsen
· Älvsborg/Göteborg
· 235 viestiä
tässä on pieni linkki "giraffen"
http://www.gelwel.se/maskin/pris/giraff.html
http://www.gelwel.se/maskin/pris/giraff.html
Täytyy ajatella sitä ensi kerralla (Olen juuri tullut suihkusta, kun näytin aikaisin lumiselta joulupukilta). Sellaisella voisin ehkä jopa saada mieheni hiomaan..... ;D
En ole kokeillut Byggmaxin kipsiä, mutta itse ostin kahdesta eri firmasta, toisen lajin Norgipsin ja toisen Knausin. Knaus oli huomattavasti jäykempää paperin suhteen ja tuskin yksikään ruuvi meni läpi Knausin kanssa, kun taas Norgipsillä noin yksi ruuvi levyä kohden meni liian pitkälle.mats_o sanoi:
Mutta ehkä kuitenkin kokeilisin Byggmaxia, jos se olisi lähellä, koska ne ovat niin paljon halvempia. Valitettavasti minulla on noin 11 mailia Byggmaxiin.