Hei! Olen etsinyt :-o foorumilta muutaman päivän ajan, mutta en ole löytänyt etsimääni vastausta. :-/

Asun maaseudulla ja minulla on tyypillinen puulato, joka on yli 200 m2. Nyt ajattelin rakentaa autotallin ladon sisään, noin 40-50 m2, jotta olisi kunnollinen paikka tehdä töitä.
Mutta miten minun pitäisi suunnitella seinät? Ne, joiden kanssa olen puhunut, sanovat, että pitää käyttää kaksoiskipsilevyä, limittäin asennettuna, ainoastaan! Mutta voinko tehdä jotain muuta, kun ajatellaan kipsilevyn huonoja ominaisuuksia iskujen ja hyllyjen kiinnittämisen kannalta? Voiko käyttää erilaista puulevyä?
Entä katon suhteen?

Olen erittäin kiitollinen avusta.

Ronnie

Kaksinkertainen kipsilevy on palosuojauksen vuoksi, mutta mdf-levyn asentaminen kipsilevyjen taakse pitäisi onnistua, jotta olisi jotain mihin kiinnittää. Muuten sinun täytyy yksinkertaisesti kiinnittää koolauksiin.

Kipsi on toki hyvä, mutta voiko vain kipsillä saavuttaa oikean palosuojauksen?
Olen nähnyt joitain vastauksia siitä, että myös OSB ja lastulevy voivat antaa hyväksytyn palosuojan tietyissä tapauksissa ja oikeassa yhdistelmässä muiden materiaalien kanssa. :-?

/Ronnie

Kaksinkertainen kipsilevy kivivillaeristyksellä palosuojaukseen. MDF:ää ei varmaan kukaan laita gyproc-levyn taakse, koska se on luultavasti kallein levy, joka on olemassa... Melkein ainakin. Lisäksi ei ole kovin hyvä ruuvata siihen. Vaneri-OSB-lastulevy on kai laatujärjestys.

Tarkoitin tietenkin OSB.

Mutta silloin minun täytyy siis asentaa OSB, Kipsi, Kipsi laskettuna lattiapalkeista? Onko se ainoa, joka on hyväksytty?
Joku on aiemmin sanonut, että myös palavat materiaalit suojaavat tulipalolta ja että esim. OSB ja lastulevy tarjoavat suojan.
Kuten olen tulkinnut joitakin aiempia ketjuja, pitäisi jollain tavalla yhdistää esim. kipsi, osb, mineraalivilla... ??? Mutta miten... :o

/Ronnie

Autotallissani asensin betonikuitulevyjä kipsin sijaan seinille... näiden palosuojaa en tiedä, mutta sen pitäisi olla pirun hyvä... !? valitettavasti ne maksavat paljon enemmän kuin kipsi....

mutta ne ovat todella vahvoja....

RonnieBe sanoi:
Hei! Olen nyt etsinyt :o foorumilta muutaman päivän ajan, mutta en ole löytänyt etsimäni vastaukset. *:-/

Asun maaseudulla ja minulla on tyypillinen puulato, joka on yli 200m2. Nyt ajattelin rakentaa autotallin latoon noin 40-50 m2, jotta olisi jokin oikea paikka oleskella.
Mutta kuinka minun pitäisi suunnitella seinät? Ne, joiden kanssa olen puhunut, sanovat pelkästään kaksinkertaista kipsilevyä, limittäin asennettuna! Mutta voisinko tehdä jotain muuta kipsin huonojen ominaisuuksien huomioon ottamiseksi, kun kyse on iskuista, kolhuista sekä hyllyjen kiinnittämisestä jne.? Voiko käyttää erilaista puulevyä?
Entä mitä katon osalta?

Erittäin kiitollinen avusta.

Ronnie
http://www.norgips.se/projektering/travstomme
vähän apua paloluokituksista

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.