Siinähän lukee, mikä merkki se on, mutta eiköhän se selviä soittamalla huomenna ja kysymällä.

Setra on jakelija, onko se myös valmistaja?

Lisäksi levyissä ei lue mitään, ainakaan niissä, jotka olen ostanut. Eli on luotettava Beijeriin tai kehen tahansa, jolta levyt on ostettu.

Mietin, kuinka paljon se vaikuttaa taloon, joka on tuuletettu, kun ne on verhottu kipsillä verrattuna muihin liimattuihin lastu/puutuotteisiin kuten lattiat, katot, kaapit ja huonekalut, jotka ovat vapaassa kontaktissa asuinilman kanssa :-/.
Minulla ei ole oikein halua ottaa moottorisahaa esiin ja aloittaa alusta, jos käy ilmi, että olen saanut sellaisen erän. *Huokaus*

F@N!!!

Käytin näitä levyjä kun sisustin yläkerran keväällä! Sanoin että mielestäni ne haisivat formaldehydiltä, kun ne lämpenivät auringossa, mutta sanoin vaimolleni ettei se voi olla, formaldehydihan on ollut kielletty levyissä jo yli kymmenen vuotta...

Ei, nyt tulin vihaiseksi! >:( >:( >:( Tyttäreni nukkuu huoneessa, jossa on näitä levyjä ympärillään!

plexi

Plexi, miten olet tunnistanut levysi "myrkyllisiksi"?

Itse olen ostanut levyjä äskettäin, mutta vain 10 neliömetriä, joten se on kai yhdentekevää kokonaisuudessa. Lisäksi olen liimannut nämä levyt lankkulattiaan, joten niitä on täysin mahdotonta irrottaa ilman, että aloittaa alusta. Olisi kuitenkin mielenkiintoista tietää, mitä levyjä on oikeastaan käytetty.

Katsotaan, mihin Ruotsin sosiaalihallitus päätyy ja milloin, ei tunnu kovin hyvältä.
Löysin vähän tietoa
Formaldehydin erittyminen vanerista tulee tuotannon aikana sekä puutavarasta että hartsista, jota käytetään liimassa. Luonnollinen puussa on noin 0,03 ja raja-arvo vanerille 0,13 ja mitattu 0,19 joten

Mietintä. Ajatus siitä, että talon vanha osa vuodelta 1980, jossa sisäseinät ovat lastulevyä ilman kipsipäällystettä.... tietääkö kukaan, oliko silloin raja-arvoja ja mitä vuoden 1980 levyt voivat päästää?
Ei ole suurta syytä kääntää elämää ylösalaisin, jos käy ilmi, että vanha rakennus olisi huomattavasti pahempi...

Kuten ymmärsin, heillä on ollut vain Setra "minun" Byggmaxissa. Olen asentanut vaneria kaikkien kipsiseinien taakse sisustetulla vintillä, kaikkien kattoluolien noin 60-70 levyä. Ei olisi kovin hauskaa purkaa kaikki ne pois, pitäisi purkaa kaikki. Uupuu FTX tässä uudessa sisustetussa osassa, mutta olen jo vetänyt tärkeimmät putket seiniin. Aion vaatia, että Setra maksaa FTX-liitännän laskun välittömästi.

Vanhoissa 70-80-lukujen lastulevyissä oli paljon formaldehydiä, mutta ne alkavat luultavasti vaimeta ajan myötä. Niistä tulee eniten saasteita, kun ne ovat uusia ja kun ne lämpenevät.

terveisin plexi

Se, että se on setra, ei välttämättä tarkoita, että kaikissa levyissä on liian korkea formaldehydipitoisuus.
He ovat tukkukauppiaita ja ostavat puolestaan eri toimittajilta, ja täytyyhän toivoa, että he ovat tehneet pistokokeita aiemmin ja tarkistaneet tuotetiedot.

Kun puhuin rakennusliike maxin keskustoimiston kanssa, heilläkin oli eri toimittajia, ja selvittäminen, mihin erä on mennyt ja milloin, kestäisi jonkin aikaa.

Kun puhuin byggmaxille, he eivät käytännössä tienneet mitään ja pyysivät minua palaamaan huomenna...

plexi

Olen puhunut sekä Sosiaalihallituksen (terveydensuojelu) että Kemikaliainspektionenin (KEMI) kanssa. Kemikaliainspektionen seuraa tilannetta:

Yritetään tehdä lyhyt yhteenveto.

Setra epäili, että levy ei ollut kunnossa, koska se oli märkä, ja lähetti sen Statensprovningsanstalt:lle pitkäaikaistestiin (10 päivää). Näiden päivien jälkeen mitattiin 0.19, noin 3 viikon jälkeen se oli alle raja-arvon. Formaldehydi vähenee siis melko nopeasti. KEMI:n mukaan kyseessä oli huhtikuun toimitus. Hän sanoi myös, että hänen mielestään Setra on toiminut parhaalla mahdollisella tavalla.

Nykyään ei tiedetä, onko kyseessä yksittäinen levy vai tietty toimitus, joka on käsitelty väärin (kosteana), vai onko tuotannossa jo vikaa.

Se on pahinta alussa, erityisesti, jos ne säilytetään kosteassa tai märässä.

Formaldehydi tunnetaan yleensä ärsytyksenä kurkussa ja nenässä. Syövän osalta vanhoissa tutkimuksissa on voitu havaita syöpää eläimillä nenässä erittäin suurilla altistuksilla, sen jälkeen ei ole tehty paljon enemmän. Formaldehydiongelma on ollut ratkaistu Ruotsissa jo pitkään, mutta globaalin markkinan ja parhaan hinnan tavoittelun myötä ja käydessämme kauppaa maiden kanssa, jotka eivät ole edistyneet yhtä pitkälle ympäristön ja terveyden suhteen, se on tullut esiin uudelleen.

Mitä tekevät viranomaiset nyt? Sosiaalihallitus ja Boverket antavat suosituksen. Milloin? On vaikea perustaa sitä yhteen levyyn, vaan tarvitaan luultavasti pari lisää, ja testit kestävät vähintään 10 päivää, joten se vie aikaa.

Oma johtopäätös:
Ajattelin puhua kunnan ja Setran kanssa ja varmistaa, että mittaus tehdään (lyhytaikaiset mittaukset 3 päivää). Mitä tulee Byggmaxiin, he eivät koskaan pysty sanomaan, oliko juuri minun levyni siitä tai siitä toimituksesta. Heillä ei ole niin tarkkaa seurantaa, että tietäisivät, mistä pakasta levyt tulevat ja milloin ne olivat noudettavissa.

Jos ei ole reagoinut formaldehydiin ja vaneri on ollut kunnossa, ei luultavasti ollut ongelmaa vanerissa. Lisäksi jos se on ollut paikoillaan jo jonkin aikaa, tuntuu siltä, että on liian myöhäistä tehdä mitään, koska aine on jo haihtunut.

Harkitsen vakavasti revittää noin 30 levyä plus kipsi, joka on vielä tasoittamatta, ja vaatia Setralta korvausta työstä ja materiaalista. Jatkossa kannattaa ostaa ruotsalaista ponttilautaa tai vaihtoehtoisesti ruotsalaista vaneria.

On syytä olla iloinen, että on rakentanut itse, niin tietää, että saattaa olla myrkyllisiä levyjä. Mietin, kuinka moni rakentaja ilmoittaa, että levyt, jotka he ovat asentaneet, voivat olla myrkyllisiä.

Tällä hetkellä maailmassa ja erityisesti Ruotsissa on hirvittävä vaneripula. Tämä tarkoittaa, että KAIKKI, sekä byggmax, Beijer jne., myyvät vanerinsa loppuun varastosta jossain vaiheessa ja joutuvat tukkuostamaan sieltä missä sitä on saatavilla, mikä tarkoittaa, että Setran levyjä on todennäköisesti löytynyt useimmilta jälleenmyyjiltä. Toisaalta en usko, että tilanne on erityisen vakava, koska se oli lähellä sallittua rajaa ja se vähenee aika nopeasti.

Olen juuri saanut tietoa Setran myyntipäälliköltä, joka vaikuttavasti soitti minulle, pienelle yksityisrakentajalle. Kaikki kunnia!

Hänen mukaansa on toimitettu tšekkiläisiä ja kiinalaisia levyjä Byggmaxille. Tšekkiläiset alittavat pitkälti raja-arvon ja ovat samalla tasolla kuin esimerkiksi suomalaiset, alle 0,10 mg/m3.

Visuaalisesti voi nähdä eron; tšekkiläisissä on viisi kerrosta viilua ja kiinalaisissa seitsemän (minulla oli 5 :-)).

Niille, jotka haluavat puhua asian ammattilaisten kanssa tai tilata edullisen formaldehydi-testin, olen kahden päivän aiheeseen perehtymisen jälkeen löytänyt Työ- ja ympäristöterveyden klinikan Örebron yliopistosairaalasta.

http://www.orebroll.se/uso/page____2908.aspx

Setra informoi Byggmaxia eilen, joten katsomme, milloin he soittavat ympäriinsä. Tämä on selvästi aiheuttanut paljon huolta, joten minun puolestani he olisivat voineet soittaa yöllä!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.