Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
Dice: On paljon ovia ja ikkunoita, päätös on tehty siitä, että kipsaamme kaikki seinät ja vaihdamme listat, mutta kiitän vinkeistä, kävi jopa niin, että vaihdamme yhden ikkunan samalla kun olemme siinä.
yens: Etu jonka huomasin testatessani clipsen oli, että ne voi "napata" paikoilleen primäärissä, ja sitten voi puristaa sekundääriä hieman saadakseen sen paikalleen. Aluksi olin huolissani siitä, että clipsen täytyisi ajaa kiinni reglarna reunasta, mutta sitä ei tarvinnut tehdä. Keittiökattooni pitäisi tulla noin 50 clipsiä, á 6 kruunua, täytyy miettiä onko se sen arvoista...
Snaskpelle: Kiinnitys pitäisi järkevästi sisältyä heidän kuvaukseensa, kysy heiltä.
imported_Byggaren: Helpoin tapa on tietenkin pystyttää seinät p.b.s. suunnitellun portaikon ympärille, asettaa kynnyslauta ja asentaa niin sanottu hammarband ylhäälle, jotta palkit ovat tukevasti kiinni kynnyksen ja hammarbandin välissä. Sitten sahataan aukko. Sopiva koko pystypalkkeihin (cc 600) ja kynnyslautaan on 45x95. Hammarbandin tulisi olla 45x145 pystyasennossa, upotettuna pystypalkkien yläosaan
linc: Kuten nyt näyttää, on kansi ollut täysin kiinni ja jääkaappi on seissyt aivan vieressä. Haluan siirtää jääkaapin niin lähelle seinää kuin mahdollista saadakseni pari senttimetriä lisää tilaa, kun seisoo tiskialtaan ääressä tiskaamassa. Se on yksiö, jossa on _pieni_ keittiökomero, joten jokainen senttimetri parantaa tilannetta. Missä muualla voi olla ilmanvaihtoa asunnossa?
imported_Byggaren: Jos tarkoitat seinää, joka on rinnakkain päätyjen kanssa, se ei todennäköisesti ole kantava. Se voi kuitenkin olla tuulijäykistävä, vaikka se on erittäin epätodennäköistä talon lyhyen pituuden vuoksi. (Tämä toiminto annetaan yleensä päädyille.) Jos tarkoitat seinää, joka on rinnakkain räystään/harjan kanssa kohti räystää, on vaikea arvioida pelkästään näillä
Mikael_L: Sitten on niin, että ei voi verrata naula- ja ruuvinreikiä höyrysulussa, kun se on puristuksissa kahden materiaalin välissä, esim. koolauksen ja seinälevyn välissä, ja kun se on "vapaasti roikkuva" reikä muovissa. Ongelma höyrysulun rei’issä on pääasiassa se, että kostea sisäilma voi suorastaan suihkuta sisään rakenteeseen, jonka pitäisi olla suojattu kosteudelta, esim. jos
jon_h: Tee niin. Voit aina laittaa ilmoituksen tännekin, "säljes" -osioon.
fn76: Ok. Se oli älykäs tyyppi teräsohjesääntö. Oppii uusia asioita joka päivä. Etsin lisää ang. tämä rakennusmenetelmä, mutta se vaikuttaa olevan vaikeaa itse rakentajalle, vain prefab vaikuttaa olevan niin. Kiitos, että käytätte aikaa ja ajattelukykyä kysymyksiini.
Svanteson: Pysslarn - Kuulostaa siltä, että jotain samanlaista on minun asunnossani. Kuvauksesi kuulostaa järkevimmältä. Huoh... :( Jos se tehdään kunnolla, niin kai se on seinien purkaminen, uudet runkorakenteet ja kipsilevyt päälle. Se saa jäädä tulevaan projektiin... Kiitos kaikista vastauksista! Terveisin/Nicklas
jon_h: Tietenkin ne selviävät, en ole koskaan sanonut mitään muuta. Näyttää siltä, että et lue mitä kirjoitan. Ja kuten kirjoitin toisessa ketjussa, ne värinät, jotka syntyvät kun hyppää lattialla, joka on laitettu 1200 c/c, eivät ole hyväksyttäviä nykyisten rakennusvaatimusten mukaan. Se kestää toki, mutta sitä ei pidetä modernin rakenteen standardien mukaisena. Siksi en
Larsa: Ritilän ei tule olla kantava rakenne. Mitä tulee nousuihin, tietääkseni on sääntöjä siitä, kuinka suuri väli askelmien välillä saa olla lasten kiinni jäämisen/putoamisen riskin vuoksi. En kuitenkaan tiedä, mitä nämä säännöt ovat. Muista myös, että nousut voivat hieman vaimentaa ääntä kerrosten välillä.
Larsa: Kattorakenne on toki kätevä, koska tilaan tulee korkea ja ilmava katto, mutta se ei sovellu kovin hyvin pidemmille etäisyyksille. Katon kantapalkkien jatkaminen ei tule toimimaan. Uskoisin, että sinun täytyy säilyttää väliseinä tai korvata se palkilla, jos tilaa on. Jonkinlaista tukea tarvitset, koska jänneväli on 5,4 m. Toinen vaihtoehto on purkaa vanha katto ja rakentaa uusi
tob_ekl: hyvin hyvä ja kiitos. en dunkare saa olla ja sama paksuus kuin betonilla ennen. teen niin.
Linnex: Aseta palkisto kannatinpuulle. Seinän, joka menee poikkipäin palkistoa, kiinnitä tarvittaessa kottlingit palkiston päihin ja aseta ulkoseinä PALJON päälle. Seinän, joka kulkee palkiston suuntaisesti, aseta seinä kannatinpuulle ja VASTEN palkistoa.
holulf: Minulla on vastarakennettu kellarihuone, joka on rakennettu 25 cm Lecalla, eristetty platonkalvolla, platonmatolla ja 70 mm solumuovilla ulkopuolella. Huone on rakennettu betonilevylle, jossa on 300 mm eristys ja vesikiertoinen lattialämmitys. Nyt huonetta käytetään poikamme nuorisohuoneena, ja siksi haluamme eristää huoneen sisäpuolelta niin, etteivät seinät tunnu kylmiltä, miten
ornet: kuten joku kirjoitti aiemmin. -Ei ole ongelmaa teipissä, pahempaa on liiman kanssa- liitosnauhaa diffuusiomuoviin löytyy rakennusliikkeestä. Minun oli kirkkaanvihreä.
Snaskpelle: Arcways-portaiden CAD-lohkot Portaat - Arkkitehtien yksityiskohtaiset lehdet : JELD-WEN Ikkunat ja Ovet Portaiden valokuvagalleria - Portaiden tyylikatalogi /pelle
Snaskpelle: Se voi yksinkertaisesti olla niin, että jos arkkitehti/rakentaja käyttää koeteltua menetelmää ja se ei toimi kovin hyvin, voi ainakin vedota siihen, että se on koeteltu. Jos he käyttävät epätavallista, joka ei toimi, he voivat odottaa joutuvansa maksamaan kalliit kustannukset sen korvaamisesta jollain muulla... Mitä sinä olisit valinnut? ;-) Boverketin yksityiskohtaisesta
MathiasS: [citat] Sen jälkeen kun olen sahannut muutamia ikkunoita siporexiin, suosittelen pysymään käsisahassa - pölyää kuitenkin paljon. Jos käytät kulmahiomakonetta savukoneena, luulen että kyllästyt ennen kuin olet valmis. Siporexin sahaaminen on helppoa ja raudoitus on luultavasti pystysuorassa, joten siitä ei pitäisi olla ongelmia. Käsisahalla voi sahata erittäin tarkasti.
Kjell_G: Näin tein lopulta, liitokset siirretty 400 mm ja sama mitta päätettäessä molemmilla puolilla huonetta. (Kyllä, minulla on tausta Kungliga Postverketissa - terveysliikuntatyö) Kjell G
esox71: Tuntuu, että on yhä vaikeampaa löytää tällaisia paikkoja. Hypermarketit näyttävät valtaavan yhä enemmän ja enemmän. Tulee varmaan olemaan kuten elektroniikkaketjujen kanssa tai sitten olemme jo siellä :(.
ByggaNytt: Miksi kipsi eikä rappaus? Oletan, että olet jo lukenut tämän ketjun: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/40280-hjaelp-ang-gips-pa-kaellarvaeggar.html
Snaskpelle: Olin panostanut johonkin tyyliin Jula Postorder Saranat mutta mieluiten hieman suurempi Muista, että se muuttuu erittäin takapainoiseksi, joten tarvitaan luultavasti takana "jalakset" jalkojen alle tai erittäin kaltevat takajalat.
Pasta: [citat] Tärkeintä pressun alla säilyttämisessä on jännittää pressu niin, että tuuli voi tuulettaa kaiken maankosteuden pois, joka nousee ja saattaa kondensoitua pressua vasten. On asetettava lava tai puurakennetta kipsin päälle, jotta pressu ei makaa kipsin päällä, ja vähintään kahdella sivulla pressun on oltava auki, jotta se tuulettuu. Huonoin asia, jonka voi tehdä, on asettaa
Eklundh: Hei! Ongelmana minulla on se, että seinä on väliaikaisesti vain noin 10-11 cm paksu. Tämä on silloin kaksinkertaisilla kipsilevyillä ja paneelilla. Olen ostanut kokonaisen lasiterassin willabista pidennetyksi kesäksi, ja siihen tulee mukaan seinän runkopuut, jotka ovat vain 4,5 cm x 4,5 cm. Kysyin ystävältäni, joka työskentelee kokopäiväisenä palomiehenä ja puuseppänä
assa: Thermokub System Sunde http://www.thermohus.nu/ Hem Dorocell Dorotherm