fn76: Kyllä, se kuulostaa hyvältä ratkaisulta, laskea se ylhäältä. Pyydä apua muutamilta henkilöiltä, jotta et nyrjäytä selkääsi. Paksut huovat, joiden avulla voi liu'uttaa portaita alas, ovat myös hyvä idea. Onnea matkaan!
pinebar: Aiemmin on kirjoitettu melko paljon Eternitistä. Etsi Eternit hakutoiminnolla ja löydät. Nopeasti yhteenveto: 1) Älä hengitä pölyä SISÄÄN. 2) Sen voi heittää kaatopaikalle. Useimmat kaatopaikat vaativat, että se on pakattu kaksoismuovipusseihin ja merkitty Asbestilla. Soita ja tarkista, mitä alueesi kaatopaikka vaatii. 3) Se ei ole vaarallista siellä missä se on. Vain pöly on
jon_h: Muut haitat ovat, että talon ulkopinta on yleensä ohut rappaus, ja se on melko herkkä verrattuna kiviseinään, sekä että paljon kivitalon lämmönvarastointikyvystä menetetään, koska betoni on eristetty sisältäpäin. Parempi olisi, että keskellä olisi solumuovia ja betonia molemmin puolin. Mutta silloin menetetään järkevä rakennusmenetelmä.
Modig: Kiitos kaikista vinkeistä! Tiedän yhä paremmin, mitä meidän tulisi etsiä/ajatella :)
Mats_Andersson: [citat] Niin, olen tehnyt senkin, mutta aikaisempien kokemusten perusteella en ole kovin varma, että saan vastauksia (en ole tosin ollut yhteydessä Hjältevadshus-yhtiöön aikaisemmin, mutta muiden valmistajien kanssa, joilta olen etsinyt piirustuksia). /Mats
Lagavulin: Sitten ovat männyn oksat pirullisempia läpilyönnissä maalattaessa. Mao etu kuusi! Magnus
moorflax: Ei se kanna kovin paljon. Talo on noin 80 neliömetrin kokoinen ja olen poistanut kaksi seinää keittiön, vierashuoneen ja olohuoneen välistä. Palkki on noin 5 metriä pitkä ja tehty 1" 4". Olen asettanut 5 lautaa päällekkäin ja se on tällä hetkellä jännitteellä eilisaamusta lähtien. Luuletteko, että se riittää vai tarvitseeko minun lisätä enemmän lautoja höylätty ja kuiva
BlackDragon: Ok, kiitos paljon kaikista vastauksista, minun savupiippuni on 1920-luvulta & palkkikerros on jo vasten, joten sen ei pitäisi olla mitään ongelmaa, mutta kuitenkin ympärillä on vain yksi kerros tiiltä eli 10 cm tiiltä + 1-2 cm rappausta
susanne_ua: Hei! Me asumme vuonna 1968 rakennetussa Elementhus-talossa. Paikoissa, joissa kävellään paljon (erityisesti keittiön reitillä), lattia on alkanut antaa periksi huolestuttavan paljon. Kun joku kävelee siellä, näkee jokaisen askeleen kellarikerroksessa alapuolella. Lattia, joka siis koostuu hieman erityisestä Elementhus-lattiarakenteesta, täytyy ehdottomasti vahvistaa. Onko jollakin
ByggPutte: Jos korkeus on ongelma vesikiertoisessa lämmityksessä, voi katsoa Optiheatia ja varmasti on muitakin ohuita ratkaisuja. Epssementtiä käytämme paljon töissä. Terveisin Putte
Ardexsmitten: Stena Stål, löytyy lähes kaikkialta Ruotsista Stena Stål AB, maan kattava terästukkuri ja johtava kuvioleikatun levyn toimittaja
Mats: Sen pitäisi riittää, mutta on erittäin ratkaisevaa, mitä pituuksia heillä sattuu olemaan puutavaravarastossa. Paras, mitä voit tehdä (kokemukseni mukaan), on laskea kuinka monta palaa tarvitset kustakin pituudesta ja sitten mennä puutavaravarastoon ja palapelin kanssa.
klaskarlsson: [citat] Se ei ole laillisesti ongelma. Saattaa olla hyvä idea rakentaa niin, että sähkökeskus ei ole esimerkiksi vesiliitäntöjen ja vastaavien alla :) Normaalisti johdot eivät tietenkään saisi vuotaa, mutta jos täytyy korjata, voi olla, että ne tippuvat tai roiskuvat hieman, kun avaat ne, joten käytännön näkökulmasta voi olla hyvä, jos jaat ne hieman väliseinällä tai
jon_h: Koska tasoite on erittäin heikko, se kestää maalin tai tapetin, ei keramiikkaa.
ama3282: Onko kellarin portaille hyviä vinkkejä uuteen kellariimme? Etsimme yksinkertaista, kestävää suoraa portaita.
ltz: Ehkä vähän kummallinen kysymys. Kuten olen käsittänyt, on hieman hankalampaa vetää sähköä tiiliharkoissa, niiden lisäjyrsintöjen jne. vuoksi. Onko ok vetää VP-putket, ehkä jopa flex-putket valettuna laattaan ilmeisimpiin vedettäviin paikkaan? Muistaakseni olen nähnyt tämän jollakin valu-puolella, näkökulmia tähän?
Chinaski: [citat] Kiitos vinkistäsi, mutta sen tyyppinen lattialastulevy, joka minulla on käytettävissä, täytyy jatkaa tukipuiden päälle valmistajan mukaan. Löysin muuten juuri tämän: Naulattu liitos puutölkein - TräGuiden Yksinkertainen menetelmä laajoilla laskelmilla... Luulen, että aion tehdä heidän kuvauksensa mukaisesti, 1000 mm palat kummallekin puolelle.
slaskman: Harkitse suoraa portaita, sillä tavalla voi kantaa mitä tahansa kellariin tulevaisuudessa. Olen laskenut alas kaiken kassakaapeista mopoihin kierreportaissa ja kirosin isääni, joka ei tehnyt portaita suoriksi. Jos on vielä fiksumpi, rakentaa suoran portaansa niin, että sitä voi käyttää rasvamonttuna.
NettanUlrik: Hei, Minulla on vanha öljysäiliövarasto, joka on talon toisella pitkällä sivulla. Se on melko vahva katto, noin 12 cm betonia ja kevytsoraharkkoseinät. Kysymykseni on, tukeeko talon seinä tätä varastoa? Tietenkin talo on ensin ja sitten öljysäiliövarasto, mutta pitäisikö olla varovainen? Varaston betonilaatta on kiinnitetty jollain listalla. Talon seinä on yli 20 cm paksu ja
ByggaNytt: Muurin perustus valettiin betonirekan viimeisellä (autotallin laatta): Index of /images/byggahus/tomt/mur
trojlee: on vaikea ottaa kuvia...täällä pohjoisessa on edelleen vähän lunta :). Talo on vanha, mutta olen myös remontoimassa sitä. Siellä on halkeamia vähän siellä sun täällä, ja jos ne nyt aiotaan korjata, olisi toivottavaa "tasoitella" tai tehdä mitä nyt tehdään, jotta koko portaat saavat saman sävyn. Se sijaitsee tontilla ja on siellä, koska korkeusero on ~1 metri...ja se on noin 2
jv12: Hei, Se suunnittelija, joka on piirtänyt taloni, on ehdottanut, että liimapuupalkin kiinnitys ulkoseinään tehtäisiin yksinkertaisesti valamalla se (minulla on styroksi/betoniseinät) ulkoseinään. Mitä olen kuullut, ei ole hyvä tapa valaa puuosia betoniin. Vaikka ulkopuolella onkin eristys, betoni on aluksi märkää. Onko liimapuupalkkeja käsitelty jotenkin? Palkki tulee kantavaan
Marlen Eskilsson: Ehkä, minä tarkistan! Kiitos muuten todella paljon hyvistä vastauksista tähän asti.
mull: Huomasin, että pluggförpackningissa todellakin lukee, mikä poranterä ja ruuvi pitäisi käyttää. Kätevää. En ole koskaan aiemmin huomannut sitä, mutta toisaalta olen käyttänyt plugga vain 1-2 kertaa aiemmin itse :P Seinä oli kevytbetonia ja työkalutaulu on kunnon kiinnitetty. Kiitos vastauksista : )
Mikael_L: LECA eristeharkko saattaa olla se, mitä etsit. u-arvo 0,17 - 0,31 suorituksesta ja seinäpaksuudesta riippuen. Mutta, katso maxitin nettisivuja, siellä on paljon hyviä PDF:iä.
toker78: kuinka paljon voi maksaa laskea kattoa 34 neliömetrillä. ajattelin käyttää metallikiskoja, mutta en ole varma, pitäisikö minun käyttää kipsilevyä vai "tavallista" alaslaskettua kattoa.