Hei!
Olen rakentamassa lasiverantaa betonilaatalle.

Katto on 16 mm kanavamuovia, eristysarvo 2.0
Liukuovien eristysarvo on 3,9

Koska asun rivitalossa, minun on oltava kaksoiskipsilevyt seinissä naapureihin päin (paloturvallisuus)

Kysymykseni on, kannattaako eristää seinät yllä olevan tiedon perusteella, vai onko se rahojen heittämistä takaisin.

Tuntumani sanoo, että se kannattaa tehdä :)

Teoriani mukaan, jos istut ulkona syysiltana ja haluat lämmittää huonetta hieman vaihtoehtoisella lämmönlähteellä, lämpö pysyy hieman pidempään kuin jos olisi ilman... (vaikka ovet eivät ole niin eristäviä)

Sen pitäisi myös äänieristää hieman, kuvittelisin.

Olisin kiitollinen vastauksesta
Ystävällisin terveisin

Eklundh

Huomasin nyt kirjoitusvirheen... Isoloi eikä insoloi :D

Eklundh

Tja...

Se riippuu tietysti siitä, kuinka aikaisin ja myöhään vuodesta haluat olla ulkona :)

Karkea arvio...

Eristämätön 2+2 kipsiseinä on noin 1,8 U-arvossa
Ja eristettynä 95 mm mineraalivillaeristeellä noin 0,45

Jos sinulla on 10 neliömetriä tällainen seinä ja 15 asteen ero sisä- ja ulkolämpötilassa, se tarkoittaa, että tarvitset:

1,8*10*15=270W - eristämätön
0,45*10*15=67,5W - eristetty

eli 270W tehoa lämmönlähteestäsi pitääksesi huoneen lämpötilan, jos sinulla on 10 neliömetriä eristämätön seinä verrattuna 67 W eristetyllä (jos ero ulkoinen ja sisäinen lämpötila on 15 astetta).

Muut seinät/ovet ja katto todennäköisesti aiheuttavat suurimman osan lämmön häviöstä:

10 m² liukuovia 15 °C erolla - 585 W

10 m² kattoa 15 °C erolla - 300 W

Se tuntuu ehkä isolta erolta eristetyn ja eristämättömän seinän välillä, mutta oletan, että liukuovesi ja kattosi yhdessä ovat huomattavasti suurempi pinta-ala kuin seinä(?). Joidenkin vuotojen ja muiden takia seinän eristyksellä ei ehkä ole suurta merkitystä koko rakenteelle.

Jos haluat hyödyntää päivän lämpöä, betonilaatta on hyvä lähtökohta pitää lämpö iltaan asti. Yksi tapa lisätä lämmönvarastointia on rakentaa muurattu seinä...

Joten kuinka usein ja millä ulkolämpötiloilla suunnittelet istuvasi huoneistossasi? Ja kun olet siinä, niin ehkä kannattaa lisätä hieman eristystä? Se antaa vähän enemmän äänieristystä, ja on aina mukava välttyä kuulemasta naapurin lapsia. :)

/pelle

Otsikon kirjoitusvirhe korjattu

/Mats
Moderaattori

Kiitos hienosta vastauksesta...

Kuten tilanne tällä hetkellä näyttää, seinät jäävät eristämättömiksi. Mitään suurempaa hälinää naapurin lasten osalta ei luultavasti tule, koska siellä asuvat noin 45-vuotiaat ihmiset. Heidän lapsensa ovat lentäneet pesästä jo kauan sitten.

Ne, jotka aiheuttavat meteliä nykyään (6 kuukauden ajan), olemme me ja poikamme... :D

Ystävällisin terveisin
Eklundh

Huomaan, että ajattelit käyttää kaksinkertaisia kipsilevyjä palosuojan vuoksi. Olisin ehkä vältellyt kipsin asentamista terassille korkean kosteuspitoisuuden vuoksi tiettyinä aikoina vuodesta. Kipsi ei pidä kosteudesta.
Onko olemassa muita vaihtoehtoisia palonsuojia?

/Funkis

Ps Ei liity kysymykseesi, mutta toivottavasti kommentit ovat silti tervetulleita :)

Hei!
Ongelmana minulla on se, että seinä on väliaikaisesti vain noin 10-11 cm paksu. Tämä on silloin kaksinkertaisilla kipsilevyillä ja paneelilla.

Olen ostanut kokonaisen lasiterassin willabista pidennetyksi kesäksi, ja siihen tulee mukaan seinän runkopuut, jotka ovat vain 4,5 cm x 4,5 cm. Kysyin ystävältäni, joka työskentelee kokopäiväisenä palomiehenä ja puuseppänä vapaa-ajallaan, hän tarkisti asian minulle.

Kaksoiskipsilevy ja ilmarako oli se, mitä hänen mukaansa suositeltiin. Jos olisi ollut paksumpi runkopuu, asian olisi voinut ratkaista toisin.

Valitettavasti voi saada kymmenen eri vastausta kymmeneltä eri ammattilaiselta ;)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.