Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
fth: Hei Puskas! Kyllä, sinun pitäisi tehdä se. Hirsiseinä liikkuu vuoden aikana, eniten alaspäin hitaana asettumisena, joka vähenee ajan myötä, mutta myös ylöspäin kosteammalla säällä. Kun pystysuora lukitus kuten pystyssä olevat koolaukset otetaan käyttöön, tapahtuu yksi kahdesta asiasta kun runko liikkuu: 1. koolaus antaa periksi, pintamateriaalit murtuvat jne. 2. hirsirunko
Farzan: Minulla on myös vanha talo, jossa on paljon puuta seinissä... minun tapauksessani useita kerroksia pysty- ja vaakalautoja... joka on aiemmin lisäeristetty sisäpuolelta. Ja olen nähnyt, että höyrynsulku on tehty erittäin huolimattomasti ja sen pitäisi vuotaa kuin seula, mutta kaikkialla näyttää täysin terveeltä, vaikka se on ollut niin melkein kolmekymmentä vuotta. Uskon, kuten
Chris_Low: Ripustin kitaraani aiemmin kipsiseiniin. Red plug ja 4x40 ruuvi sopivat täydellisesti. Pituudella ei ole väliä. Kuten nykytilanteesi on, ruskea plug ja 5x5 spax toimii hyvin =)
Chris_Low: Poraa suuremmat reiät parkettiin siellä, missä aiot kiinnittää utlägen. Toimii.
Bezt: Jos aikoo ostaa paljon puutavaraa kerralla, voi yleensä neuvotella hinnasta paikallisen rakentajan kanssa, niin he todennäköisesti pääsevät Byggmaxin hinnan alle ja varmasti paremmalla laadulla.
Chris_Low: Minun olisi pitänyt poistaa pappen.
RtZ: Seuraava tekninen ongelmani on, miten minun pitäisi asettaa reglat katon päälle; poikittain (lyhyemmän matkan) vai pitkittäin (pidemmän matkan). En ole koskaan ennen laittanut kattoa tai edes suunnitellut tällaista. Haittapuolena pitkittäin asentamisessa, pidempää matkaa pitkin, on riski että keskelle kattoa syntyy notko ja riski että katto painuu sisään lumen yms. vuoksi..?
kinshasa: Uutena omakotitalonomistajana - ja vastaisuudessa tulee varmasti paljon kysymyksiä - ajattelin jo alussa kysyä, voisiko joku tarjota ideoita ja ehdotuksia seuraavaan asiaan: Puutarhassa edellinen omistaja on valanut epäsymmetrisen/soikean betonisen lintujen kylpyaltaan, jossa on loivasti kaltevat reunat ja pyöreä pohja - noin metrin leveä ja muutaman kymmenen sentin syvyinen. Koska talossa
fredrik95: Minulla oli kantava "Pizzavalv" seinässä kellarissa, jonka tasasin käyttämällä 100mm HEA-palkkia. Tuen avulla nostin kattopalkit, hakkasin pois tiilet ja asensin palkin aukkoon. Sen jälkeen vuokrasin Husqvarna K3000 Wet (http://se.husqvarnacp.com/node1552.aspx?nid=81107&pid=83290) Ramirentista ja leikkasin oikean koon seinään. Kustannus oli 700 kruunua palkista, 100 kruunua tuille ja 500
Jan-Å: Ne portaat, joiden kanssa olen ollut tekemisissä, kantavat itseään kuten sanottu, portaat itsessään ovat riittävät aivan kuten tikkaat. Mutta tietenkin se porras voidaan rakentaa paikan päällä jonkun toimesta, joka vain asetti askelmat kahden seinän väliin, mutta sen huomaa, jos paneelin poistaa. Portaat eivät voi olla paneelin varassa kantavana osana.
helder: Aion korjata mökin, jossa seinän poikkipuu on 4 metrin pituinen ja koostuu tällä hetkellä kahdesta yhteen liitetystä puupalasta, joiden korkeus on noin 180 mm ja paksuus 25 mm (en ole voinut mitata tarkasti vielä), yhteensä 180 mm korkea ja 50 mm paksu. Nyt se on lahonnut ja pitäisi vaihtaa, ja ajattelin käyttää tällöin VKR tai KKR tai ehkä IPE-palkkia. Suosittelisin mieluummin
pbengtsson: Hyppää seinän yli, tee mittatilaustyönä tehty hylly, johon pääsee käsiksi molemmilta puolilta.
Mikael_L: Ja kaukosäädin toisessa kädessä ... :) Mutta paperireunus täytyy kyllä tasoittaa todella laajasti molempiin suuntiin, jotta pullistuma ei näy.
MathiasS: Ei, se näyttää varmasti samalta kaikkialla. Onko sinulla kuvaa, jossa se näyttää hyvältä ilman korjausta? Sanot "foder". Mitä tarkoitat sillä? Normaalisti laitetaan kai kapea lista, kuten esimerkiksi foglist (8x21 tai jotain vastaavaa), jos laitetaan jotain ollenkaan.
roland_l: Hei kaikki taitavat lukijat! Rakennamme paraikaa uudelleen terassia/patiohuonetta, ja Rouva Talossa toivoo istuinpenkkiä, jota voisi käyttää myös pehmusteiden säilytykseen! Onko jollain hyvää ja tyylikästä vinkkiä? Pituus voi olla 3000mm ja korkeus sekä syvyys voidaan mukauttaa! Kiitos kaikille luoville ajatuksille! Roland
Mikael_L: Sisänurkan mielestäni on kätevintä aloittaa leikatulla levyllä, joka on erittäin suora ja huolellisesti leikattu. Silloin ei käytetä lainkaan pakkelia tähän nurkkaan, vaan riittää ohut akryylitiivistemassa. edit: ehkä se toimii huonommin maalatulla seinällä, kun ei käytetä kipsiliuskaa. Mutta tapetoidulle seinälle se on ainakin loistava. Ulkokulma metallikulmalla on
racer: Se pitää varmasti hyvin, mutta jos sinulla olisi niin kovaa puuta, ettet voi kiertää ruuvia, niin et varmasti saa yhtäkään naulaa suoraan... Luulisin, että ruuviongelmasi johtuvat ennemmin heikosta ruuvinvääntimestä, huonoista/vääristä ruuveista tai huonoista bitsistä! Olen itse käyttänyt bilteman pitkiä ruuveja kivikovissa 3" seinissäni vuodelta 1936 suoraan oksakohtiin, ja
bergbacken: Olen muurannut käsipellin ympärille kotona ja olen nyt päässyt itse rappauksen vaiheeseen. Kävin Beijerillä tässä taannoin "kysyäkseni joltain joka tietää;) " rappausvalinnasta. Insertin yläpuolelle olen asettanut kantavan levyn, jonka päälle muurattu kevytsoraharkkoja painon vähentämiseksi. Kysyin Beijeriltä, minkä tyyppistä rappausta tulisi käyttää, kun insertin
Leaff: mutta jos katkaisen putket juuresta ja asetan tolppakengät reikiin, mitä liimaa tulisi käyttää?
Maveric77: Kiitos linkistä MaZtoR! Siellä oli paljon hyödyllistä tietoa! Mutta jos joku on työskennellyt Stucanetin kanssa, luuletteko että se toimisi yhtä hyvin kanoaverkolla tai vastaavalla?
Dagwood: Hei ja kiitos kaikista vastauksista. Anteeksi, jos en ole muistanut kiittää. Työ on edennyt tasaisin väliajoin ja nyt on aika korjata lattiaa. Päivitys löytyy seuraavasta linkistä http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/136684-renovera-hall.html#post1076022
Dagwood: Ok... joten on aika päivitykselle. Olen työskennellyt, kun minulla on ollut aikaa ja mahdollisuus. Meillä on hurjat ajat, milloin täällä voi työskennellä. Joka tapauksessa, kaikki paska on melkein poissa. Se on kitattu ja maalattu. Suurimmaksi osaksi valmista, joten nyt puuttuu periaatteessa vain lattia, enkä tiedä tarkalleen miten sen kanssa edetä. Ongelma nro.1 Kuten ensimmäisestä
Annelunn: Ajoin käsisirkkelin kanssa rinnakkain koolausten kanssa muutaman cm päästä ja murtelin paloja käsin. Sitten siistin koolaukset veitsellä ja sähkökäyttöisellä höylällä. Kaikki koolaukset säilyivät ehjinä, mutta puhelinkaapeli sai hieman osumaa, kun käsisirkkelin syvyyden säätö lipesi. Sorkkarauta ja käsisirkka, vasara ja taltta. Veitsi. Toimi minulle.
hakaner: Katso Vit betong, saatavilla säkissä valmiina täyteaineineen. "lisää vain vettä" Siitä pitäisi tulla paljon terävämmät/hienommat värit, jos käytät tätä sementtiä värjättyä betonia valettaessa... (Valkea sementti + valkea täyteaine = valkea betong) + Väriainetta Katso tätä esitettä: