Hei!

Minulla on uusi (seisonut 1 vuoden) hirsikehikko 2 kerroksessa, johon ajattelen laittaa sisäseinän yläkertaan. Ajatukseni on käyttää 45x45 koolauksia, eristystä ja puupaneelia. Kysymys kuuluu: Pitääkö minun ottaa huomioon hirsien mahdollinen liike, kun asetan koolauksia? Eli en saa asettaa koolauksia tiiviisti seinän ja katon vasten. Pitääkö minun siis varmistaa, että hirsiseinä voi liikkua ilman, että seinä liikkuu? (vähän epämääräinen ehkä) :S

Hei Puskas!

Kyllä, sinun pitäisi tehdä se.

Hirsiseinä liikkuu vuoden aikana, eniten alaspäin hitaana asettumisena, joka vähenee ajan myötä, mutta myös ylöspäin kosteammalla säällä.

Kun pystysuora lukitus kuten pystyssä olevat koolaukset otetaan käyttöön, tapahtuu yksi kahdesta asiasta kun runko liikkuu:
1. koolaus antaa periksi, pintamateriaalit murtuvat jne.
2. hirsirunko "ripustautuu" pystysuoriin koolauksiin, mikä aiheuttaa rakoja hirsien väliin

Kumpikaan näistä skenaarioista ei ole erityisen toivottava.

Toisaalta ei ole kovin kummoista huolehtia tästä, sillä on olemassa valmiita liukukiinnikkeitä, joita käytetään kiinnittämään koon yläpäätä seinään, tai voit tehdä omia ratkaisuja, jotka sallivat 1-2 cm liikkeen koolauksen ja seinän välillä.

Olen itse rakentanut talon liimapuuparruista, jotka liikkuvat huomattavasti vähemmän kuin tuore hirsi, mutta olen kuitenkin hyvin iloinen, että tein (melkein) kaikki pystysuorat elementit liikkuviksi runkoon nähden. Yhdessä paikassa olin mittaamisen kanssa hieman väärässä, joten runkoon on ripustautunut ovenkarmi. Siellä on nyt 5-10 mm rako kahden palikan välillä, mikä tarkoittaa, että minun täytyy asentaa se ovi uudelleen...:@

Se on vähän niin kuin yleensä: tee oikein heti alusta, niin säästyt tekemästä uudelleen, sillä se ei ole ollenkaan hauskaa! :)

Yst. terv.
/fth

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.