Hei!
Minun täytyy latoa kaksi palkkia keskikerroksessa, jotka ovat mädäntyneet ulkoseinää vasten.
Nyt pohdin, minkälaista lattamista minun tulisi käyttää, naulattu versio Träguiden (http://www.traguiden.se/TGtemplates/...lt.aspx?id=822) mukaisesti vai vaununpulteilla? Mikä on yleisintä ja parasta?
Minkä kokoinen pulteista tai kierrevarresta pitäisi olla? En löydä tästä tietoa netistä.
Palkkien mitat ovat 4x9". Vain noin 50 cm on vaihdettava.
Näiden kahden väliin ajattelin laittaa kokonaan uuden palkin lisätueksi.

Kuvissa, jotka liitän mukaan, näkyy osittain väliaikainen kantava sisäseinä sekä itse vaurio. Kuvassa 2 näkyvä lyhyempi puu ei ole toiminnallinen, se on todennäköisesti laitettu sinne, kun aiempi omistaja asensi uuden lattian yläkertaan.

Kiitos etukäteen vinkeistä, nikseistä ja hyvistä neuvoista.

• Kuva näyttää lahonneen välipohjan puupalkit ja leviäviä vaurioita seinässä, joita on tarkoitus korjata vaihtamalla osa puusta.
  • Väliaikainen kantava sisäseinä ja lahoja kohtia vanhassa puurakenteisessa seinässä. Seinään porattu reikiä tuuletuksen parantamiseksi.
Se käy erinomaisesti naulaamalla.
Aseta 2"x9" kummallekin puolelle vahingoittunutta osaa.
Niiden tulisi ulottua vähintään metrin vaurioiden ohi.
Sitten naulaa 5" tai 6" naulalla.

Luulen muuten, ettei ole tarpeeksi pitkiä vagnsbult??
Kierteinen tanko käy, mutta sekä kierteisen tankon että vagnsbult:n kanssa täytyy porata.

Minä olisin naulannut!

Kiitos palautteesta!
Huomasin, että kirjoitin palkin mitan väärin, oikea on 3"x9" (n. 76*228).
Kun käytetään 3"x9", paksuus on 7" tai melkein 178 cm.
Tällöin 6 tuuman naula menee hyvin läpi toiselle puolelle.

Pitäisikö minun naulata kuvion mukaan, jonka puuopas suosittelee 3+1+3 (1 keskellä ja kolme kummassakin reunassa etäisyyksillä 40-70-40. Tämä on laskettu lepäävälle liitokselle, jossa on 50 cm lask. Kun on 1 metri, mietin tiheämpää ristikkäistä kuviota?

Sinun pitäisi naulata sekä lasken alussa että lopussa. Siis pituussuunnassa. Keskelle asettamasi naulat eivät kestä juuri lainkaan kuormitusta.

Vaunu- ja kulmaruuvi M12x200mm, löytyy esim. biltema
tai puuruuvi 6x180mm, molemmat ovat parempia kuin naula!

Ja puuruuvi on hyvä, mutta vanhat palkit ovat sydänpuuta ja eivät käytännössä ota vastaan ruuvia. sekä torx että ristipää ruuvi rikkoutuvat,,,,
Pitäisi olla ranskalainen ruuvi ja käsiavain, mutta uskon, että sellaiset luovat liikaa muodonmuutosalueita puuhun.

Mitä sanot henkseleistä ja vyöstä?
6" naula 3+3 molemmin puolin JA 2 vaunupulttia kummallakin puolella liitettä?

Se pitää varmasti hyvin, mutta jos sinulla olisi niin kovaa puuta, ettet voi kiertää ruuvia, niin et varmasti saa yhtäkään naulaa suoraan...
Luulisin, että ruuviongelmasi johtuvat ennemmin heikosta ruuvinvääntimestä, huonoista/vääristä ruuveista tai huonoista bitsistä!
Olen itse käyttänyt bilteman pitkiä ruuveja kivikovissa 3" seinissäni vuodelta 1936 suoraan oksakohtiin, ja ruuvinvääntimellä, joka vetää 52nm, niin se on kuin voihin ajaisi^_^b

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.