Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
Crebel: Päädyssä tulee olemaan tarpeellista jatkaa asfaltilevyä korkeussuunnassa, laitetaanko silloin poikkipuut ja puu vinokaton suuntaisesti kiinnittääkseen levyn lyhyet sivut? En ole nähnyt tätä muissa rakennuspiirustuksissa, mutta mielestäni asfaltilevy vaikuttaa hieman liian pehmeältä, jotta se jäisi ilman tukea. Vaikka liittäisi poikittaiset saumat tuulipaperilla ja asfalttiliimalla,
injonil: Eihän se ollut kovin hauskaa! Voisit porata suurempia reikiä, ehkä 20 mm, jotka valat uudelleen ja sitten poraat ja kiristät expanderbulteilla. Voi myös olla mahdollista valaa kiinni kierteiset sauvat, joissa on mutteri, mutta muista, että niiden tulisi olla galvanoituja silloin.
Gabbe1: Riippumatta mistä ostat sen, se painaa yli 600 kg, joten jonkinlainen nosturi on varmasti hyvä olla. Ostin oman HEB-palkkini paikalliselta hitsausyritykseltä.
Rrrrr: Normaali on varmaan, että matto poistetaan. Mutta jos sinulla on lattialämmityskaapeli, joka on hyväksytty asennettavaksi suoraan palavaa materiaalia vasten, sen voi laittaa mattoa vasten! (Joskus lattia-asentaja laittaa maton vesieristeeksi, sitten lämmityskaapeli + tasoite + klinkkeri) Muista, että sähköinen lattialämmitys on aina suojattava vikavirtasuojalla, ja sen on asennettava (ei
kullen01: Minulla on parveke, joka toimii myös talon katon osana. Aiemmin siinä oli vanha paksu 'asfalttimatto', sen alla klinkkeriä ja näiden alla betonilaatta. Olen nyt poistanut maton, joka oli kova ja halkeillut. Kävi ilmi, että myös alla olevat klinkkerit olivat huonoja ja paikoin irtonaisia kosteuden pääsyn vuoksi. Joissakin kohdissa betoni oli myös kostea, kun klinkkerit poistettiin. Talo
kalubah: Olen asentanut massiivisen käsittelemättömän mäntylattian ja tietenkin siihen on tullut joitakin jälkiä pudonneista työkaluista ym. Yritin kaataa vähän vettä vaurioihin toivoen, että puu nousisi hieman, mutta en ole huomannut suurempaa tulosta toistaiseksi. Onko joku, joka tietää, kuinka kauan sen pitää olla märkänä? Joitakin muita vinkkejä?
BigGitt: Jos on valmiit kattotuolit, jotka pitää puhaltaa, järjestys on seuraava: 1. Luo ilmarako katon viereen. Riippuen materiaalivalinnasta sen tulisi olla 25-45 mm. 2. mahdollinen ventilation + avlopp + vedä esille el + vatten + värme 3. plasta 4. harvenna 5. vedä el + mahdollinen vatten toaletille 6. puhaltele eristys 7. paneeli Joskus on työlästä vetää sähköjä samalla kun eristys
cederbusch: Miksi ei raakapontti + kipsi?! Jos sinun pitää valita kahdesta huonommasta, niin OSB olisi parempi = vähemmän liimaa materiaalin koossa pitämiseen. Vaneri on vielä parempi ja parasta on pelkkä puu ja kipsi. Jos et halua työskennellä puun kanssa ollenkaan, niin kipsi + kipsi on paras.
Stenper: Eikö kukaan asiantunteva voi auttaa minua? Ehkä joku tuntee taulukon, joka antaa sallitun pystysuoran kuorman eri neliöprofiileille? Kiitos etukäteen Stenper
cederbusch: Voin antaa pienen raportin viikonlopun seikkailuista (mokat?) Ostimme hienobetonia (Maxit/Weber), sekoitimme sen ohjeen mukaan ja lisäsimme hieman extra vettä. Kaadoimme "muottiin" ja aloimme tasoittaa. Siitä tuli tukevahko laatta, jossa on paljon viehätystä. Mutta käsi sydämellä, melko monta virhettä yleensä perustellaan sillä, että ne kuuluvat viehätykseen. :) En tiedä mitä meni
mvs: Kun otetaan huomioon, että terassi on 350 cm leveä, saatetaan tarvita kolme tolppaa. Mitä mieltä olette siitä? Ja kuinka paksuja tolppien tulisi olla? Onko 120mm x 120mm sopiva vai onko se liioiteltua?
D09: pitkä suora lauta, jota vasten voi tukeutua, teki myös ihmeitä saadakseen suoran reunan =)
antnor: Jos ylärakenne on puuta, sen voi ratkaista tavallisella kellarikerroksella, kuten kuvattu puuoppaassa http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=4859&contextPage=5946
Bror: Kuusen oksat ovat usein pieniä ja pyöreitä, männyn ovat usein hieman soikeita. Juuri sahattu tai höylätty kuusi on vaaleampi. Voit myös käyttää nenääsi ja haistaa vastasahattua pintaa, kuusen ja männyn välillä on selvä ero tuoksussa.
putte82: Hei! Olen pohtimassa, miten kiinnitän styroksin taloni julkisivuun. Ajattelin käyttää pitkiä nauloja/ruuveja, joissa on iso prikka. Olen kuitenkin hieman epäileväinen sen suhteen, miten se kiinnittyy. Ne naulat, jotka tulivat platonmaton mukana, eivät ainakaan pysyneet kovin hyvin. Liimaaminen voisi olla parempi, mutta silloin se täytyy pitää paikoillaan, ja se on aika hankalaa ja vie
Henrik.S: En kiinnitä mielelläni sivulle. Se ei toimisi meidän ajatteleman kaide-tyypin kanssa (kuten kuvassa). Portaikko on sellainen, että ylin askelma on samalla tasolla kuin eteisen lattia, ja siten askelma ja askelmapalkki ovat tiellä. Olemme myös harkinneet muitakin rautaisia kaidetyyppejä, jotka toimisivat sivukiinnityksen kanssa. Läpikulkeva kierteytetty tanko ratkaisuna tulee vaikeaksi
Jan-Å: Ostin jotain maalikaupasta, jonka nimen olen unohtanut, jotain onestep-tyyppistä luulisin. Täytin syviä reikiä seinien vieressä kitillä, ei mitään mikä olisi painunut kasaan ja vaatinut useita kittauksia, eikä mitään rappausta, jota pitäisi sekoittaa ja kastella useita päiviä.
A-Man_08: Vaikka tämä on kätevämpi, katson, voinko tilata sen kotiin Yhdysvalloista.
lajsiiwan: Kysy toimittajalta tai lue ohjeet säkistä tai mitä olette käyttäneet laatan valamiseen. Mutta ehkä 3-4 päivän kuluttua se on todennäköisesti vaaratonta.
MagnusRö: Hei kevätillassa! Olen sisustamassa ullakkoa kaikkien taiteen sääntöjen mukaan ja se on lämpimän katon mallin mukaisesti, eli kaikki eristys on kattopalkkien välissä. Tukijalkaseinät tulevat niin sanotusti olemaan lämpimät. Ongelmaani: Kuinka saada höyrysulku tiiviiksi vanhojen kieroisten ja halkeilevien palkkien ympärille? Leikkaaminen ja teippaus sujuu kohtalaisesti, mutta ei tule
P-plats: Olen löytänyt, mistä vesi tunkeutui sisään ja kävi ilmi, että salaojitus on susi toisella puolella taloa. Voin sanoa, että siitä tuli paljon enemmän työtä, mutta nyt olemme taas hyvällä mallilla ja huomenna toivomme, että salaojitus on valmis ja voin palata eteisen vaihtotyöhön.
newbee: Kiitos nils f hyvistä neuvoista. / Daniel
Tony76: Hei. Asun 1,5-kerroksisessa talossa, jossa yläkerta on tällä hetkellä vain yksi iso huone, kooltaan 75 neliömetriä. Ajattelin nyt rakentaa sisäseiniä tehdäkseni kolme makuuhuonetta sinne ylös. Olen löytänyt joukon erilaisia ohjeita sisäseinien rakentamiseksi, ja se ei vaikuta kovin monimutkaiselta. "Ongelmana" on kuitenkin se, että en tiedä voinko noudattaa näitä ohjeita, kun
evoline: OK, kiitos kaikesta avusta. Olen saanut vähän lihaa luiden ympärille nyt. Jos olen unohtanut jotain, niin vinkkaa minulle. Kiitos
nikke: ok kiitos! joku joka oli laskenut tarpeemme suositteli HEA200:ta, mutta tulin hieman epävarmaksi kun luin toisesta ketjusta, että IPE kestää taipuman paremmin... mutta sitten mennään HEA200:lla...
RtZ: Olen katsonut niitä, joita suosittelitte. En tiedä miksi pidin hieman enemmän clixistä kuin faltsatista. Mutta, mielestäni tuotteet olivat mieleeni! Todella tyylikkäitä! :) Mutta ennen kuin luovun niistä peltilevyistä, joilla avasin ketjun, haluan kysyä lisää tiivistyksestä jne. Luin tiivistyskerroksesta Icopal Topsafe 3°, jota voi laittaa katolle, jonka kaltevuus on 3 astetta.
haavard: Tietämättäni tiedän silti, että se ei ole kantava. Ulkoseinät ja sisäseinä, joka kulkee niitä rinnakkain, ovat sen sijaan kantavia.
klintruin: Ota halvin, joka on sileä, jotta se on helppo siivota, sillä niiden jälkeen siivoaminen on hirveää.