Aion poistaa vanhan kaiteen kellarin rappusista. Aion tehdä uuden kaiteen ja portin puusta. Ongelmani on, kuinka saan sen vahvaksi ja vakaaksi. Minun täytyy olla pystyssä oleva tolppa/sääntö rungon rakentamista varten, johon asennan paneelin. Tolppa täytyy kiinnittää "kellarin rappuseinän" päälle, luulisin, että materiaali on jonkinlaista kevytbetonia/lecaharkkoa ja rappausta. Voidaan erottaa jonkinlaista muurattua kuviota ainakin. Uskon, ettei vain kahden kulman ruuvaaminen ja tolpan kiinnittäminen niihin ole vakaata. Yritän ottaa kuvan, jotta voin näyttää teille, ajattelin aloittaa työt viikonloppuna, joten tarvitsen nopeaa apua ;)

Poraa reikä ylhäältä ja kiinnitä tolppakengät reikiin.
Liimaa!

Pilarikengät ovat todella rumat mielestäni. Vedä kiinnityspultti (tai liimaa galvanoitu tanko) sen sijaan ja poraa sopiva keskusreikä tolppaan. Paperi tai jokin muovinen välikappale alle estämään, ettei tolppa seisoen ime vettä.

Kiitos nopeista vastauksista :)

Olen ottanut valokuvan, jonka liitän mukaan.

Tolppa ja kiinnitys eivät näy, koska paneelia tulee molemmille puolille.
Olen miettinyt tolppakenkää, mutta kuinka kiinnitän sen? Isomman reiän tekeminen ja setlimin käyttökään ei oikein toimi, vai mitä?

"Ettamurin" kaarevuus tehnee asiasta hankalampaa.
Mietin myös kiinnittääkseeni koko matkalta yhden listan muurille, ja nostaa sitten tolpan sen päälle, mutta onko kuitenkin parempi kiinnittää tolppa suoraan muuriin?

Rakenne tulee muistuttamaan olemassa olevaa kaidetta, mutta paneelia tulee molemmille puolille, ja tarkoitukseni on tehdä portti itse portaikkoon.
Vanhaa leikataan rälläkällä aivan "juuresta" saakka.
Tarvitsen vakaata sivusuunnassa, pitkittäissuunnassa ei tule ongelmaa, koska kiinnitän sen julkisivuun (ei näy kuvassa), sillä meillä on laajennus siinä.

Ja vielä yksi kysymys.
Paneelit maalataan, mutta mikä puutavara kannattaa valita runkoa varten?
Onko suositeltavinta käyttää painekyllästettyä, koska runkoa ei ole tarkoitus maalata, sillä se ei tule näkymään lainkaan?

• Portaat, vanha metallikaide punaisen ulkoseinän vieressä. Kaiteessa on ruostetta ja kulumista. Edessä on lattialaattoja ja rakennuksen sivu näkyy.
Säilytä olemassa olevat tolpat ja pulttaa puurakenteet näihin!?

No jaa, ne ovat hieman ruosteiset kiinnikkeistä...

Näyttää siltä, että sinulla on alkanut olla ruostetta, joka kasvaa betonissa pitkin pylväitä. Ruoste laajenee ja vuosien mittaan se räjäyttää betonin. Minulla on itselläni ulkoportaat, kellariraput aivan kuten sinulla ja terassi, jossa on suuria ruosteräjähdyksiä (60 vuotta vanha talo). Pelkkä leikkaaminen tasaisesti ei ole hyvä. Paras tapa on luultavasti vähän piikata ympäriltä rautaa ja leikata 3-4 cm alaspäin ja sitten valaa uudelleen niin, että happi ei pääse käsiksi. Sen jälkeen porata uusia reikiä ja valaa kiinni uudet kunnolla galvanoidut tai ruostumattomat kiinnikkeet.

mutta jos katkaisen putket juuresta ja asetan tolppakengät reikiin, mitä liimaa tulisi käyttää?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.