Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
Rocks: Hei ! Mikä on järkevämpää, karmin tai seinäpiikin välillä? Rakennusvaahto vai villa??
Eljohan: http://www.iat.inadire.se/WebLagerbalk/Lagerbalk.aspx Täällä voi tarkistaa palkkeja eri rakenteissa
Krawk: Sinun täytyy silti olla jotain, joka pitää koko paketin yhdessä. (Jos se on tavallinen kattoristikko rakenteessa) Arvaan, että nykyään on kattopalkkeja jokaisen kattoristikon kohdalla? Eli se, mikä on mustalla kuvassa täällä: http://www.takstolsfabriken.com/takstolsvensk.shtml
Tornhuset: Hei! Olin vaihtamassa kellarini ovea tänään, mutta vanhan karmin takana "seinän hajosi". (Se koostuu niin kutsutusta skrotstenistä (tiilikappaleista ym.); talo on sata vuotta vanha). Jotta voisin kiinnittää karmiruuvit, ajattelin rappata ne osat, joissa seinä on irronnut. Se on noin 1 dm leveä (saman levyinen kuin karmi) ja enintään kolme-neljä cm paksu, jonka minun täytyy lisätä.
dagodo: Teen laajennuksen. Tänään olen valanut betonilaatan ja sen jälkeen rakentanut perustuksen lecaharkoilla. Rakennan tuulettuvan alapohjan. Nyt suunnittelin tasoittaa pinnan (slamma) estääkseni veden pääsyn lecaharkkojen läpi. Ajatuksenani oli sitten laittaa ulkopuolelle koko muurin ympärille solumuovia. Betonilaatan alla on myös solumuovia. Miten minun pitäisi toimia? Pitäisikö minun
Maevr: Minulla on puolitoistakerroksinen talo, jossa on parveke koko päädyn pituudelta, perustuksena on valettu laatta. Parveketta tukevat kahden pylvään lisäksi ulkoseinä, ja pituus on noin 8000 mm. Haluan nyt poistaa parvekkeen siirtämällä yläkerran ulkoseinän niin, että se sijaitsee alakerran kantavan seinän ulkopuolella ja mieluiten ilman pylväitä, kuten liimapuupalkki tai I-palkki,
Boan: täytyy tarkistaa se, meillä on 2 kantavaa seinää suhteellisen symmetrisesti alla. kaikki on kysymys voimista ja alaslaskusta, pitääpä varmaan virkistää FEM-tietämystä vähän... ajatus on myös kaksi kattolyhtyä.. joten siitä tulee enemmän tilaa, mutta keskellä ei tule olemaan enemmän kuin korkeintaan 2 m katon korkeutta, aivan oikein. mutta sen pitäisi joka tapauksessa olla
dreamie: Hei. Minulla oli apuna muutamia käsityöläisiä, jotka korjasivat autotallini lattian ja asensivat laatat. Olen erittäin tyytyväinen heidän työhönsä, mutta valitettavasti he tekivät todellisen virheen. Alkuperäinen laatta oli viistetty kohdasta, jossa autotallin ovi sijaitsee. Pojat täyttivät tämän viisteen jostain tuntemattomasta syystä, mikä aiheutti tasoitemassan nousemisen
byggare henke: onko erikoistulppaa kipsin kiinnitykseen. liimaa ja tulpita kipsi. sitten saat kipsin ja seinän tiiviisti yhteen. ja saat turvallisemman kiinnityksen sitten.
byggare henke: anteeksi. sinun täytyy perustaa jotain mielestäni
Beppo: Mahtavaa, kun ulkona on kylmää ja sateista. Voi vain kulkea kellarin kautta autoon, joka on +12 astetta, kun lähtee liikkeelle -20:ssä. Haittapuolena on, että tulee liian laiskaksi lumitöiden tekemiseen ennen liikkeelle lähtöä, joten ajaa kahteen kovaan uriin. Mutta on todella mukavaa tulla kotiin, kun sataa kaatamalla, ja vain painaa kaukosäädintä ja peruuttaa sisään.
CarlMagnus: Hei! Minulla on ongelma ladossani. Betoniperustukset ovat alkaneet antaa periksi hitaasti ja nyt tarvitsisin hieman palautetta siitä, miten tämä pitäisi korjata :wow: Onko jollakulla ideoita, miten tämän voisi nostaa älykkäästi? Kiitos! /Carl
Sliparn: Nyt olen konsultoinut toista rakennusmestaria, hänen mukaansa tämä ei ollut hyvä ratkaisu, laittaa lankku yhdelle puolelle kattotuolia korvaamaan katkottua alempaa kehystä kattotuolia, aiheuttaa vinokuormituksen koko rakenteeseen, mutta jos laittaa toisen lankun toiselle puolelle, saa taas suoran kuormituksen. sitten saa myös kaksinkertaisen vahvuuden palkin loveukselle. lisäksi hän piti
barajag: On saatavilla useimmista rakennustavarataloista. Esimerkiksi XL bygg.
pbengtsson: Ei aavistustakaan, mitä materiaalin hinta on, mutta en olisi asentanut sitä itse. On tärkeää, että siitä tulee tiivis, ja kuumailmahitsaaminen saumojen kohdalla vaatii hieman rutiinia. Olen nähnyt, että toiset ovat ostaneet kokonaisia kankaita (Trelleborgista?), jotka levitetään ilman hitsausta.
Grop: Olen aikeissa remontoida vessan asuinkerroksessa. Talossa on kellari ja betoni välipohja kerrosten välillä. Betonilla on koolatut lattiat kaikissa huoneissa, paitsi vessa/kylpyhuone, jossa lattia on valetusta betonista. Miten yleensä tehtiin 70-luvulla (1973), onko betonia koko paksuudeltaan alas betonivälipohjaan, vai onko se kuin kakku jonkin muun päällä? Tarvitsen siirtää viemäriä,
pbengtsson: Sahaa sopiva muoviputki, tee siihen aukko, tai leikkaa sopiva pala täydelliseen pyöreyteen ja sovita se yhteen muun muotin kanssa.
sjalvdrag: joo olen miettinyt sellaisia kapistuksia.. täytyy hankkia ja kokeilla! minulla on kotona joukko niitä, mutta ne ovat tarpeettoman pitkiä ja paksuja. kiitos vastauksesta!
injonil: Heidän kampanjalehtensä on vain mainos jostakin heidän tuotteistaan, hinnat eivät ole tavallista alhaisempia...
sjalvdrag: ehkä gypsum luulee, että se on luokiteltu...tarkista se.
Puskas: Hei ! Uudessa hirsitalossa on väliseinien pystyttämisessä huomioitava mahdollinen painuma. Seiniin kiinnitettäviin koolauksiin voi käsittääkseni asentaa ns. liukukiskot tai sahata noin 1 dm pitkät urat, joihin sitten naulataan tai ruuvataan. (Koolauksen ei pidä yltää koko matkaa kattokoolaukseen). Mutta miten toimitaan muiden koolausten kanssa? Miten saadaan ne mahdollisesti
pag: Hei! On syöksytorvia, jotka päättyvät metrin päähän maaviemäriliittymistä. Tarvitsisin tähän "quick fixin", en nyt ajatellut vetää syöksytorven osia mutkineen jne. Tietääkö joku jonkinlaista muovista joustoslangan oikeassa mitassa (90-100 mm?), jota voisi käyttää väliaikaisesti? Ostopaikka? Terveisin Pagge
sjalvdrag: Voit muuten naputella joitakin nauloja savuhormiin hormiin ja sitten laittaa kiven ja muurata uuden reiän alle hormiin tukkimaan savuhormin alaspäin ja sitten olla nuohousluukku kamiinaputkessa.
najnewo: Haluaisin rakentaa pienen kalastajamajan... (10-15 m2) valitettavasti maasto on niin vaikeakulkuista, että minun täytyy luultavasti rakentaa maja osissa ja koota se paikan päällä. Onko olemassa yksityiskohtaista piirustusta siitä, miten tällainen mökki/maja rakennetaan? Esim. seinäelementtien rakenne? terveisin
Ekenstierna: kuinka hankalaa on remontoida seinä olohuoneessa? se on tiilitalo 50-luvulta, jossa seinä on kosteusvaurioitunut, seinässä ei ole sähköjä. ikkuna on kuitenkin paikallaan. oletan, että saman kokoista ikkunaa ei saa enää tänään Tomas
Tokv41: Olen lyönyt alas kaksi pylvästä, jotka toimivat irrotettavan portin pysäyttiminä. Pylväät eivät tule kuormittumaan merkittävästi, koska portti ei ripustu kiinnikkeisiin, vaan se vain nostetaan paikalleen käytettäessä ja silloin se roikkuu kamiinilla. Kuitenkaan pylväskengät eivät ole asettuneet kulmaan toisiinsa nähden, mikä antoi minulle idean täyttää pylväskengät