Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
gaia: kuten olen ymmärtänyt, sinulla on vanhaa rappausta jäljellä joissain osissa seinääsi. Silloin on tärkeää korjata/rappata samalla lajilla tai "heikommalla". Jos et aio laatoittaa, kalkkirappaus on helpointa työstää aloittelijalle, luulen. Olen rapannut vain kalkkilaastilla ja pidin siitä - voi työskennellä stressaamatta, että se jähmettyy ennen kuin on valmis :). Ei ole koskaan
Bonan: [citat] Nyt ehkä sinulla on kaivinkone tai erittäin suuri tarve kaivaa, mutta kellarin eristäminen ulkopuolelta vaatii paljon tekemistä jälkikäteen. Jos kellari on kuiva ja hyvin tuuletettu ja sinulla on ilmarako vähintään 3 cm sisärakennerungon/eristeen ja kellarin seinän välillä, se toimii hyvin ja seinä voi hengittää. Eli ei runkopuita tai eristettä seinää vasten.
kalubah: Nostan tämän ketjun esiin, sillä haluaisin myös saada vastauksen yllä olevaan.
Mikael_L: Mitä tulee ruuvien ja levyn valintaan, voin sanoa näin: (eli vähäisten kokemusteni ja tietojeni perusteella) Ruuvasin OSB:n 32 mm lastulevyn ruuveilla, vähän harvempaan kuin kipsilevyt pitäisi ruuvata, eli 20-25 cm välein ruuvien välissä. Käyttäisin aina lastulevyn ruuveja OSB:hen, vaneriin ja lastulevyyn, koska niissä on uppoava pää. Sitten siirsin saumoja yhden sääntöpalkin
ptlf: Sementtilaasti tai betoni? Sementtiä voi tehdä paksuksi ja myös tiettyä betonia, mutta mikä kiinnittyy paremmin ja kovettuu nopeammin?:S
Rewolf: Kiitos! Ajattele, kuinka helppoa se voi joskus olla. Se osoittautui olevan nimeltään FF Falsfäste. Aion puhua jonkun rakennusmarkkinan kanssa jo huomenna!d^_^b
kråkslottet: Olemme myös ajatelleet muurata viljelylaatikot käytetyistä tiilistä. Materiaali on kotona ja haluamme aloittaa muuraamisen, mutta emme tiedä miten aloittaa. Onko kenelläkään osaamista? Itse muuraaminen onnistuu meiltä, mutta mihin meidän pitäisi kiinnittää huomiota perustuksen suhteen. Eli pohjamateriaali, syvyys jne. Meidän ovat noin 1 metriä leveä ja 2.5 metriä pitkä. noin 40
math_a: Kiitos paljon vinkeistä ja onnea sinullekin yläkerran kanssa.....se tulee varmasti olemaan jännittävää!!!!
gadu^: Jos on varovainen, voi ruuvata 6 mm, mutta jos liimaa levyn ensin esim. PL600:lla, ei tarvitse yhtä monta ruuvia... ;)
Petethebuilder: Hei! Olen sisustamassa yläkertaani, mutta olen törmännyt pieneen ongelmaan. Minulla on kaksi kattoluukkua. Ne sijaitsevat kattopalkkien välissä, mutta on paljon "ilmaa" palkkien ja kohdan välillä, johon ikkunan smygi pitäisi asettaa. Miten minun pitäisi verhota ikkuna? Oletan, että kiinnitän smygit karmiruuveilla, jotta voin säätää niitä, mutta mihin minun pitäisi kiinnittää
Mäster: No jaa, sen väliä.. yleistä on asettaa yksi lista lattialle ja yksi kattoon, sitten asentaa pystytolpat siihen väliin, c/c-väli mukautettuna käytettävien levyjen mukaan, sillä tavalla ei tarvitse kortlata ollenkaan,
nikke: Ok! kuitenkin se on vanhempi valamalla tehty kellariseinä, talo on vuodelta -39, joten se on sen ajan normien mukaan, mutta se on noin 30 cm paksu...
H_L: Hei. Mitkä vaatimukset koskevat rakennustelineitä, jotta ne hyväksyttäisiin sisään otettaville rakennustyöntekijöille? Ajattelin, että on olemassa jokin vaatimusmäärittely, joka on täytettävä. Vaatimuksia esimerkiksi käsijohteille, vakaudelle(?), tapaa siirtyä telineiden tasojen välillä jne. Minulla on käytössä Haki-teline, mutta se ei ole täysin täydellinen. Haki-lautaa
nikke: sitten olen puhunut kirvesmiehen kanssa hänellä oli suurin piirtein sama idea kuin mitä kirjoitin aiemmin... joten sitten tehdään niin...
Hoppis: Ajattelin rakentaa uuden kuistit katon muovista. Kattopalkit noin 4m ja etummainen kantava palkki 5m. Mieluiten vain kolme tolppaa, eli 2,5m tolppien välillä. Riittääkö kantavaksi palkiksi rakennuspuutavara 45x225? Mikä olisi riittävä etäisyys ja koko kattopalkkeille? Ajattelin laittaa 45x45 toiseen suuntaan kattopalkkien päälle, ja sitten jotain edullista muovikattoa Byggmaxista.
Mats: 239 ei ole ongelma huonekorkeudessa. Sen sijaan, jos se laskee, niin se alkaa olla hankalaa kaappien kanssa, esimerkiksi. Ne ovat usein noin 2.36 korkeita (jos haluaa kattolistan, se täytyy vetää kaappien ympärille siinä tapauksessa kuitenkin).
AXS: Varmista, että poraat paremmalla poralla niin, että reiästä ei tule liian isoa. Teippi voi auttaa. Poraa syvälle ja täytä asennusliimalla käyttämällä patruunaruiskua tai mitä sinulla on kotona (jos et tarvitse kantaa suurta painoa, ei ole niin väliä). Laita sopivan syvyinen tulppa. Ruuvaa ruuvi sisään.
MathiasS: Kevytbetoni - tarkoitatko siporex? Siinä tapauksessa sitä voi erinomaisesti sahata.
imported_jo: En ole suuri fani Byggmaxista tai el cheapysta. Mutta jotkut tavarat ovat ihan ok. OSB-levyt ovat samaa lajia kuin Beijer jne. ovat hieman halvempia Byggmaxilla, joten miksi ei? Mutta eristys on kyllä heidän huonointa tavaraansa. Ursa-eriste on täyttä roskaa, tuskin pysyy kasassa ja epätasainen paksuus, vaikea leikata... siitä tulee vain vihaiseksi työskennellessä. Käytän Roxullia sen
macq: mutta mietin vastausta kysymykseeni :D voiko tehdä kuten olen ajatellut puulistoilla? ehkä voisi päällystää puulistojen päät, jotka ovat lähimpänä lattiaa? käsittääkseni vain betoniin suoraan koskettava puu imee vettä... vai olenko ymmärtänyt kaiken väärin?
mikfri: Aha! Juuri sellaisen piirsin seppälleni. Kiitos vinkistä! Katto tulee olemaan pyramidi, ei kartioita. Joten tuo sopii täydellisesti. Olenkin itse asiassa hahmotellut ratkaisua, jossa keskellä on terävä "oktagonpalkki" puusta, joka lukitaan domino-palkkien päähän. Sitten ajattelin lukita kaiken oktagoniksi sahatulla levyllä, jonka voin viistää palkkeihin ja asettaa suoraan ylöspäin
MaZtoR: http://www.jamtgarsgard.se/gardsgardar_-_standard~34.php?refpage=2 Siellä on mukavaa tietoa.
Stenper: Hei olemme parhaillaan rakentamassa taloa paikalleen valetusta betonista. Eilen valettiin kattolaatta ja nyt minun täytyy työskennellä saadakseni talon tiiviiksi! Koko (matalalaskuiseen) kattoon aiomme rakentaa kattoterassin, ja jotta meillä olisi jotain, mitä eristää vastaan ja mihin vesieristys taittaa, olen ajatellut rakentaa noin 1 metrin korkean muurin 200 mm Leca-harkoista koko
evoline: Ajattelin, joskus tarvitsee porata vain yksi reikä, ja sitten sattuu osumaan harjateräkseen, en jaksa ottaa esiin poravasaraa, mietin, voisiko sen tehdä jotenkin toisin, kun käyttää ruuvinväännintä/iskuporakonetta. Okei, eli kaikki keltaiset proput eivät ole samanlaisia toisin sanoen.