Aion korjata mökin, jossa seinän poikkipuu on 4 metrin pituinen ja koostuu tällä hetkellä kahdesta yhteen liitetystä puupalasta, joiden korkeus on noin 180 mm ja paksuus 25 mm (en ole voinut mitata tarkasti vielä), yhteensä 180 mm korkea ja 50 mm paksu.
Nyt se on lahonnut ja pitäisi vaihtaa, ja ajattelin käyttää tällöin VKR tai KKR tai ehkä IPE-palkkia.
Suosittelisin mieluummin neliöprofiilia kuin IPE:tä, jos ei tule suurta eroa palkin painossa/metri samalla kuormituksella.
En tiedä eroa VKR-KKR tx välillä tai miten lasketaan.
Voin kertoa, että tämä on pääty koepalkkikatosta, joka ei ole rakennettu tiilikaton kuormitukselle.
Suunnittelen tarkistaa kattotuolit ja ehkä vaihtaa 21 mm raakapontin 17 mm:n sijaan, joka on nyt olemassa. (tarvitsee joka tapauksessa vaihtaa suurin osa puista katossa).
Olen kätevä maallikko, joka ei ole koskaan rakentanut kattoa aikaisemmin..
http://www.byggahus.se/images/smilies/blushing.gif
PS:
Tässä on tekstitetty piirustus mökistä, jotta saisitte käsityksen järjestelystä:
__ ________________
__| - - - - - -| - - - - -|
__|............|___ __| _ _
|- - I - 4m - -___ __| - - |
|- -i - - - - - |- - - - - | ~4,6m
|__|______|______| _ _|
Pisteviiva nelosen (4m) yläpuolella on kohta, johon haluan korvata puupalkin teräksellä (tai alumiinilla, jos se toimii paremmin).
Kattotuolien kanta on noin 4,6 m. (valitettavasti minun täytyy lisätä paljon ylimääräisiä viivoja, jotta välilyönnit eivät katoa)
Katkonen viiva nelosen alapuolella on kattoristikko/kantolinja ammattilaistremissä. Talo on laajennettu nelosen yläpuolella olevassa linjassa matalammalla osalla, ja saumakohdassa on tullut vuotoja.
DS.
Terveisin